Featured snippets in Google Search

Featured snippets bestonden al een tijdje, maar nu zijn ze ook grotendeels uitgerold in Nederland. Tijd om te bespreken hoe je hier je voordeel mee kunt doen en meer bezoeken naar je website kunt trekken, door een betere blootstelling in de zoekresultaten van Google.

 

Wat is een featured snippet?

Een featured Snippet is een blok bovenaan de zoekresultaten van Google (onder de bovenste advertenties), met een samenvatting van een antwoord op de gestelde vraag. Wanneer je bijvoorbeeld een vraag intikt in Google’s zoekmachine, is er kans dat het antwoord gelijk bovenaan de zoekresultaten verschijnt, in de vorm van zo’n snippet. Deze wordt dan weergegeven in een tekstblok, als een soort samenvatting van het antwoord op de vraag. Google haalt dit antwoord van een pagina af die volgens Google’s algoritme een gepast antwoord biedt, inclusief een link naar deze pagina, de titel en de URL. Eventueel kan er ook een bijpassende afbeelding verschijnen, zie het voorbeeld in deze afbeelding.

Wat zijn featured snippets?
Google zoekresultaten van de vraag ‘Wat is SEO?’

Waar haalt Google het antwoord in de featured snippet vandaan?

Wanneer Google herkent dat er een vraag wordt gesteld, detecteert ze automatisch een pagina van een derde met een geschikt antwoord. Hier wordt een samenvatting van het antwoord uit samengesteld, die vervolgens direct in een tekstblok wordt weergegeven. Google wil hiermee bereiken dat je vaker gelijk het antwoord op je vraag vindt op de resultatenpagina, in plaats van dat je eerst moet doorklikken naar een andere website. Hierdoor blijven mensen langer hangen op de pagina met zoekresultaten.

 

Hoe zorg ik dat mijn pagina direct geplaatst wordt als snippet?

Vooralsnog is het niet mogelijk om zelf je pagina te markeren als snippet. Google bepaalt zelf of een pagina mogelijk een kwalitatief antwoord biedt. Wel kun je ervoor zorgen dat jouw pagina een grotere kans maakt om als featured snippet gemarkeerd te worden.

De vraag is dus: hoe kun je je pagina dusdanig inrichten om in aanmerking te komen voor een featured snippet?

  1. Ten eerste bepaal je een algemene en simpele vraag die te maken heeft met je vakgebied. Het heeft namelijk weinig zin om een featured snippet te krijgen die niet relevant is voor jouw website. Laat deze vraag ook terugkomen in de tekst op de pagina, het liefst letterlijk op de manier waarop men de vraag in Google gaat typen.
  2. Vervolgens moet er een kort maar krachtig antwoord op je pagina staan. Een tip is om opsommingstekens of een duidelijk stappenplan te gebruiken. Naast het antwoord op de vraag, is het bevorderlijk om nog meer waardevolle en gedetailleerde informatie over dit onderwerp te bieden op dezelfde pagina.
  3. Tot slot is het van belang om te zorgen dat je pagina in het algemeen ook goed vindbaar is. Maak je pagina SEO vriendelijk op, gebruik microdata en nette code zodat het duidelijk is waar je pagina over gaat. Het is echter niet per definitie waar dat de pagina met een nummer 1-positie ook in de featured snippet wordt weergegeven. Dit zie je bijvoorbeeld ook in de afbeelding terugkomen.

 

Hoe kan ik zien of mijn website al featured snippets heeft?

Uiteraard is het mogelijk om simpelweg te zoeken met een vraag waarbij jij denkt dat je website kans maakt op een snippet. Als je echter geen vermoeden hebt, kun je ook kijken bij de zoekopdrachten waarbij je website is verschenen in Search Console. Kijk bijvoorbeeld of je zoekopdrachten ziet staan die beginnen met ‘hoe’, ‘wat’, of andere vraagwoorden. Vergeet niet om bij te houden of je featured snippets effect hebben op het aantal bezoeken en laat het ons weten!

 

Praktische vragen over featured snippets

  • Kan ik ook zorgen dat een bepaalde pagina op mijn website niet gebruikt zal worden voor featured snippets?
    Ja, dat kan door een tag op je pagina te plaatsen die ervoor zorgt dat alle snippets van je pagina worden verwijderd, namelijk: <meta name=”googlebot” content=”nosnippet”>

 

  • Als je pagina wordt weergegeven in een featured snippet, verschijnt deze pagina eronder dan ook nog als normaal zoekresultaat?
    Volgens verschillende voorbeelden, zoals de afbeelding in dit artikel, is het inderdaad mogelijk dat een pagina buiten de featured snippet ook nog als normaal zoekresultaat verschijnt. In dat geval zijn er op de zoekresultatenpagina dus twee keer links naar jouw webpagina.

Bronnen: Google afbeelding – © Google

24 mei 2016

Over onze blog

MvH Media gelooft in het delen van kennis. Kennis delen we intern met onze collega’s, direct met onze klanten en andere partners, maar ook graag met jou! Samen weten we immers meer dan één!

Veel leesplezier.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief. Ontvang daarmee de populairste artikelen en het laatste nieuws over MvH Media.

Meld je aan

Wij delen onze kennis graag

Meer blogs
Altijd op de hoogte van onze blog?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en wij houden je automatisch op de hoogte van al onze tips en aanraders!

Nadat je dit formulier hebt ingevuld, gebruiken we jouw gegevens opgeslagen om jou maandelijks een nieuwsbrief te sturen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Welkom! Onze website maakt gebruik van cookies.

Leuk dat je onze website bezoekt. Bij instellingen kun je aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Ga je voor een optimaal werkende website? Ga dan naar instellingen en vink alle vakjes aan 🙂.

Bekijk hier ons Privacy beleid | Sluiten
Wijzig instellingen