Help, het bouncepercentage van mijn AdWordscampagne is hoog! - MvH Media
350461
single,single-post,postid-350461,single-format-standard,eltd-cpt-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-1.2,vertical_menu_enabled, vertical_menu_left, vertical_menu_width_350, vertical_menu_with_floating,smooth_scroll,side_menu_slide_with_content,width_370,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-4.9.1,vc_responsive

Help, het bouncepercentage van mijn AdWordscampagne is hoog!

bouncepercentage

Periodiek schrijven onze online marketeers een blog over een belangrijk onderwerp op het gebied van online marketing. Deze keer behandelt onze online marketeer Michelle het bouncepercentage in Adwords en zal tips geven hoe je dit percentage kan verlagen.

Je wilt natuurlijk dat bezoekers zoveel mogelijk uit jouw website halen. Zeker wanneer je voor die klik van de bezoeker moet betalen door AdWords wil je dat ieder bezoek zo optimaal mogelijk wordt benut. De ervaring op de bestemmingspagina is één van de drie aspecten waarmee de kwaliteitsscore van zoekwoorden door Google wordt berekend. Wanneer mensen niet verder kijken op de website zal Google dit zien als een slechtere ervaring op de bestemmingspagina dan wanneer iemand meerdere pagina’s bekijkt en langer op de website blijft. Het percentage bezoekers dat weg klikt voordat ze door de website hebben geklikt wordt het bouncepercentage genoemd.

Als eerste is het natuurlijk belangrijk om te weten wat als hoog bouncepercentage wordt gezien. Een gemiddeld bouncepercentage ligt tussen de 40 en 60%. Alles wat hieronder ligt is natuurlijk erg goed, maar een bouncepercentage lager dan 10% is vaak niet realistisch. Zo kan het zijn dat de Analytics tag twee keer op de pagina staat, waardoor het niet goed wordt gemeten. Boven de 60% wordt gezien als hoog, want dat houdt in dat meer dan 60% van de bezoekers je pagina direct weer verlaat, zonder door te klikken.

Het kan dus erg vervelend zijn wanneer het bouncepercentage van jouw campagne hoog is. In deze blog staan 8 redenen die bij kunnen dragen aan dit hoge percentage. Je leert meteen wat je eraan kunt doen.

 

1. De zoektermen in de campagne zijn te breed

Wat misschien wel het belangrijkste is in een AdWords campagne, zijn de zoekwoorden waarop jij jouw advertenties wilt tonen. Om gevonden te worden is het belangrijk om op zoekwoorden te adverteren waarop voldoende wordt gezocht door mensen. Het is daarbij belangrijk om geen zoekwoorden te kiezen die te algemeen zijn. Op die manier vermijd je mensen die mogelijk naar iets heel anders op zoek waren. Door specifieke zoekwoorden te gebruiken, kan jij er voor zorgen dat jouw advertenties alleen worden getoond aan de mensen waarvan jij verwacht dat ze interesse hebben in wat jij op je website hebt staan. Dit kan je doen door alleen exacte zoekwoorden te gebruiken, omdat op die manier je advertenties echt alleen getoond aan mensen die de zoekwoorden intypen die jij van tevoren hebt opgesteld. In het onderstaande voorbeeld staan de uitkomsten van de verschillende zoektypen die er zijn.

Broad Match Modifier

Wanneer je broad modifiers als zoektype gebruikt, worden je advertenties over het algemeen aan een groter publiek vertoond. Dit komt omdat de zoekers extra woorden kunnen gebruiken in hun zoekterm. Mocht je dit zoektype gebruiken dan is het nodig om goed op de zoektermen te blijven controleren. In AdWords is het mogelijk om te zien welke zoektermen mensen gebruiken voordat ze op jouw advertentie hebben geklikt. Door dit in de gaten te houden, leer je meer over het gedrag van de mensen die naar de website komen en wat ze verwachten te vinden op jouw website. Met de zoektermen die je in deze lijst vindt, kun je bepalen welke zoekwoorden je wilt uitschakelen en welke zoekwoorden je graag wilt toevoegen.

 

2. De juiste doelgroep wordt niet aangesproken

Heb jij een specifieke doelgroep die je wilt bereiken met jouw advertenties? Het kan bijvoorbeeld zijn dat je alleen jongeren wilt bereiken, voornamelijk mannen naar je website wilt halen of diensten alleen aan bedrijven aanbiedt. Wanneer je van hier van tevoren niet goed aan denkt, is de kans groot dat mensen die zich buiten deze doelgroep bevinden ook op jouw advertenties zullen klikken. Als zij vervolgens zien dat de website niet voor hen bedoeld is, zullen ze eerder weg klikken op een website dan mensen die wel binnen de doelgroep vallen.

Zorg er dus voor dat je goed voor ogen hebt wie jouw doelgroep precies is. Via AdWords is het mogelijk om jouw advertenties te richten op specifieke locaties, geslacht, leeftijd en meer. Bied je bijvoorbeeld alleen diensten aan bedrijven aan? Dan kan het interessant zijn om jouw advertenties alleen te vertonen tijdens kantooruren, zodat jouw advertenties alleen worden getoond op de meest relevante tijdstippen. Maak daarnaast ook al duidelijk in de advertentie zelf op welke doelgroep jouw website zich richt. Dit kan bijvoorbeeld door het al duidelijk te maken in de advertentietekst zelf.

Doelgroepen AdWords

 

3. De advertenties die mensen lezen sluiten niet aan bij de pagina waar de bezoeker op terecht komt

Het hebben van aantrekkelijke teksten is uiterst belangrijk als jij wilt dat mensen op jouw advertenties klikken. Blijf echter wel realistisch en zorg ervoor dat de verwachting die jij schept met deze advertentie waar maakt op de website. Vertaal het taalgebruik van de website door in de advertenties die je gebruikt in AdWords en zorg ervoor dat mensen meteen op je website kunnen vinden wat er in de advertenties wordt genoemd. Heb je het bijvoorbeeld over een heel specifiek product of dienst in je advertenties? Zorg er dan voor dat de advertentie naar een pagina leidt die hierover gaat. Dit is mogelijk door aparte advertentiegroepen voor die specifieke onderwerpen toe te voegen of een uiteindelijke bestemmings-URL mee te geven aan zoekwoorden. Wanneer de gebruiker zoekt op een zoekwoord met een bestemmings-URL zal hij of zij meteen op de pagina komen waar dit zoekwoord over gaat.

 

4. Het is niet duidelijk wat de bezoeker op je website kan doen

Vergeet niet dat mensen die op jouw advertenties klikken via AdWords op zoek zijn naar iets. Dit kan een product zijn, maar ook informatie. Wanneer ze op een link klikken verwachten zij dat de informatie waar ze naar op zoek zijn, meteen op de pagina te vinden is. Vinden ze dit niet, dan klikken ze weg en kijken ze verder bij een concurrent. Zorg er dus voor dat het meteen duidelijk wordt wat een bezoeker kan verwachten van en op jouw website. Schrijf op de pagina waar de mensen op terecht komen dat er een korte, duidelijke tekst staat, zodat mensen worden aangemoedigd om deze tekst te lezen. Mensen haken namelijk al snel af wanneer ze een grote lap tekst zien. Wil je dat ze daarnaast iets doen op jouw website zoals een product bestellen of contact opnemen? Zet dit dan ook in de advertentie in de vorm van een call-to-action.

Daarnaast is het hebben van een duidelijk overzicht op je website enorm belangrijk. Zorg ervoor dat het duidelijk is dat mensen verder kunnen klikken. Gebruik hiervoor een heldere menustructuur of duidelijke doorklik-linkjes, zodat mensen weten waar ze op kunnen klikken voor meer informatie. Voeg eventueel een zoekbalk toe, zodat mensen ook op die manier verder kunnen zoeken naar meer informatie of andere producten.

 

5. De website wordt niet goed vertoond op alle apparaten

De advertenties die je schrijft in AdWords, zullen op alle apparaten worden getoond, tenzij je in AdWords duidelijk hebt aangegeven dat je niet getoond wilt worden op desktop, mobiele apparaten of tablets. Werkt je website niet goed werken op een mobiel apparaat of tablet? Dan kun je verwachten dat bezoekers weg klikken en verder gaan zoeken naar een site die wel goed werkt op hun apparaat. Het hebben van een website die goed vertoond wordt op mobiele apparaten wordt steeds belangrijker, zoals eerder te lezen was in de blog met de trends van SEA voor 2018. Dit is een doelgroep die je niet uit het oog wilt verliezen, want mensen zoeken steeds vaker snel iets via hun mobiele telefoon en met zullen hun telefoon ook eerder aankopen doen.

non-responsive

 

6. Pop-ups

Mogelijk heb je het zelf wel eens meegemaakt: je klikt op een zoekresultaat en zodra je op de website komt wordt je eerst geconfronteerd met een grote pop-up in beeld. Het hebben van een pop-up kan zorgen voor waardevolle informatie zoals e-mailadressen van (potentiële) klanten of kan bezoekers ergens attent op maken. Het zorgt er echter wel voor dat bezoekers een extra stap moeten nemen voordat ze de content te zien krijgen waar ze op wachten.

Mocht jij een pop-up op je website hebben en merk je dat het bouncepercentage van jouw campagnes hoog is? Probeer deze pop-up dan eens een maand van je website te halen of geef het een minder prominente positie op je website. Mocht je hieruit merken dat het bouncepercentage naar beneden gaat, dan kun je de afweging maken om deze niet meteen bij binnenkomst op de website te tonen.

 

7. Gebruik van KeyWord insertion advertenties

KeyWord Insertion

KeyWord insertion advertenties zijn advertenties waarin het zoekwoord van de gebruiker zal worden weergegeven in een deel van de titel. Het gebruik van deze advertenties kan heel handig zijn, omdat de gebruiker precies in jouw advertenties zal zien wat hij of zij zelf heeft ingetypt. Het kan echter ook voor verwachtingen scheppen die vervolgens niet worden waargemaakt. Wanneer de gebruiker zijn precieze zoekwoord terugvindt in de titel zal hij verwachten dit terug te vinden op website. Is dit niet het geval, dan zullen zij eerder weg klikken. Wees dus voorzichtig met het gebruik van KeyWord insertion advertenties en gebruik ze alleen wanneer jij er zeker van bent dat alle zoektermen waarop jij getoond wordt op jouw pagina aanwezig zijn.

 

8. Alle informatie is op de pagina te vinden

Het hoeft toch niet altijd slecht te zijn dat het bouncepercentage hoog is. Wanneer je bouncepercentage hoog is, kan het ook te maken hebben met het feit dat ze meteen alle informatie vinden op de pagina waar ze zijn beland. Het is in alle gevallen beter om de informatie waar men naar zoekt meteen te tonen, dan dat de bezoekers een website door moeten gaan om te vinden wat ze nodig hebben. Zo voorkom je dat potentiële klanten de informatie missen en zijn klanten positiever over jouw website.

 

Benieuwd wat wij kunnen doen aan het hoge bouncepercentage van jouw campagne? Wij kijken graag met je mee. Neem contact met ons op om alle mogelijkheden te bespreken.

 



Welkom! Onze website maakt gebruik van cookies.

Leuk dat je onze website bezoekt. Bij instellingen kun je aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Ga je voor een optimaal werkende website? Ga dan naar instellingen en vink alle vakjes aan 🙂.

Bekijk hier ons Privacy beleid | Sluiten
Wijzig instellingen