Het belang van canonical URL’s

Een canonical URL is een term die je vast weleens eerder gehoord hebt of voorbij zag komen bij online SEO checks, maar wat is het nu precies? Welke soorten canonical URL’s zijn er en wat is de toegevoegde waarde van canonical URL’s op een Magento webshop of andere websites. Vanuit MvH Media brengen we je graag op de hoogte van alle in’s en out’s op het gebied van canonical URL’s.

Wat is een canonical URL?

Een canonical URL is de (oorspronkelijke) voorkeurs URL van de pagina waarnaar wordt gerefereerd middels een canonical tag op andere webpagina’s. Een beknopt voorbeeld: de volgende URL: https://www.voorbeeldwebwinkel.nl/pagina-a/ is de oorspronkelijke url. Op een andere pagina op dezelfde website wordt (grotendeels) dezelfde inhoud getoond, namelijk de pagina https://www.voorbeeldwebwinkel.nl/pagina-b/. In de broncode van de tweede pagina is een tag (een regel code) geplaatst die refereert naar de eerste pagina, in dit geval de canonical URL. De canonical URL wordt voornamelijk gebruikt om interne dubbele content op te lossen.

canonical url voorbeeld

Waarom wordt er op meerdere pagina’s dezelfde content getoond? Dat kan te maken hebben met de volgorde (of sortering) van een productoverzicht, een pagina die geoptimaliseerd is om uit te printen of productcategorieën welke exact dezelfde producten bevatten. Mochten er sprake zijn van dit soort problemen, dan is de Canonical Tag in de meeste gevallen de juiste oplossing om dubbele content te voorkomen.

Duplicate content

Er zijn meerdere vormen van duplicate content (dubbele inhoud), in de meeste gevallen gaat het om teksten en content die letterlijk van een andere website of concurrent zijn overgenomen. Maar in dit blogbericht gaan we wat dieper in op de interne dubbele content van een webshop. Hieronder volgen een aantal voorbeelden waarbij een canonical tag zeker gebruikt zou moeten worden. Tevens zijn dit voorbeelden die in de praktijk vaak genoeg voorkomen binnen webwinkels:

https://www.voorbeeldwebwinkel.nl/pagina-a/

De bovenstaande URL is de Canonical URL, deze pagina heeft unieke content en zit verder prima in elkaar.

https://www.voorbeeldwebwinkel.nl/pagina-b/

Deze URL heeft content die afkomstig is van van de eerste URL “pagina-a”. Dat kan bijvoorbeeld zijn doordat de site structuur niet goed in elkaar zit. Sommige CMS systemen (zoals Magento) hebben voor de homepagina nog een andere url ter beschikking. Maar het kan ook zijn dat je bewust hebt gekozen voor een dubbele pagina omdat je deze aan het testen bent of de statistieken hiervan op een andere wijze wilt bijhouden.

https://www.voorbeeldwebwinkel.nl/pagina-a?ref=twitter
https://www.voorbeeldwebwinkel.nl/pagina-a?dir=asc&order=position

De bovenste twee URL’s zijn veel voorkomende URL’s die voorzien worden van een canonical tag, deze URL’s zijn namelijk voorzien van parameters. De bovenste URL kan bijvoorbeeld gebruikt worden om een pagina te delen via Twitter. De URL die eronder staat heeft te maken met de sortering binnen een webshop. Stel dat je het productoverzicht wilt inzien gesorteerd op “prijs oplopend”, dan is de inhoud nagenoeg exact hetzelfde als bij het normale productoverzicht. Alleen de volgorde is net iets anders, de content is precies hetzelfde en daarom is dit een geval van duplicate content.

https://www.voorbeeldwebwinkel.nl/pagina-aprint.html

Dit laatste voorbeeld is een geoptimaliseerde pagina om uit te printen. Maar uiteraard: Exact dezelfde content als de oorspronkelijke URL. Vandaar dat de canonical tag bij dit voorbeeld ook toegepast zou moeten worden.

Bij al deze voorbeelden, met wat voor doeleinden dan ook, is er sprake van dubbele content en dat moet worden opgelost middels de Canonical URL zodat je bij Google kunt aangeven welke pagina wel geïndexeerd moet worden én welke juist niet.

Er is ook nog een andere mogelijkheid waarbij je canonical tags kunt gebruiken. Maak je gebruik van gepagineerde inhoud in bijvoorbeeld een catalogusweergave in Magento? Dan dien je de rel=“next” en rel=“pret” tags te gebruiken, deze tags zijn net als de canonical tag hulpmiddelen tegen duplicaten content. Hiermee kun je de relatie aangeven tussen verschillende pagina’s in een serie. Met behulp van deze rel links kun op de 2e pagina bijvoorbeeld verwijzen naar de eerste en de derde pagina. Middels deze methode geef je bij Google aan welke pagina’s gerelateerd zijn met deze pagina.

Best practices voor een canonical tag

Wanneer het gaat om dubbele URL’s en het indexeren van deze pagina’s, dan zijn er een aantal technische methoden die je beter niet kunt gebruiken.

  1. Maak geen gebruik van het robots.txt bestand om de URL’s met dubbele content te blokkeren. Dit zorgt er namelijk voor dat de Googlebot spider helemaal niet bij de pagina kan komen met de dubbele content. Wellicht heeft de pagina met dubbele content wel interne en externe linkverwijzingen die van invloed kunnen zijn op de posities in Google. Daarom is het onverstandig om deze te blokkeren via het robots.txt bestand.
  2. Een andere manier om de indexering van een pagina tegen te gaan is door gebruik te maken van de “meta robots”, deze kan bijvoorbeeld op “noindex, nofollow” gezet worden op de pagina met de dubbele content. Net als in het eerste voorbeeld is dit geen goede methode want hiermee zorg je ervoor dat de Googlebot spider helemaal niet uit kan komen bij deze specifieke pagina.
  3. Het is een optie om URL’s door te verwijzen middels een 302, 303 of 307 redirect. Alleen dit is helaas geen goede oplossing, zo gaat het bij een 307 om een tijdelijke doorverwijzing, bij een 303 en een 302 doorverwijzing om een onverklaarbare doorverwijzing. Een betere oplossing is om rechtstreeks een permanente doorverwijzing te gebruiken, in dit geval is dat de “301 redirect”.
  4. De laatste mogelijkheid die je beter niet toe kunt passen is door de niet-canonieke URL’s om te zetten naar 404 pagina’s. Daarmee verlies je namelijk alle opgebouwde waarde van alle interne en externe linkverwijzingen naar deze pagina. Gebruik daarom juist een canonical tag!

Dé ideale methodes om interne dubbele content te voorkomen

  1. De eerste en de beste mogelijkheid om dubbele content te voorkomen is natuurlijk met de canonical tag. Vanuit MvH Media bevelen wij deze methode zeker aan!
  2. Een andere methode om dubbele content te voorkomen is door gebruik te maken van een “permanente doorverwijzing”, in vakjargon noemen we dit de “301 redirect”. Door een regel met de betreffende doorverwijzing te plaatsen in het .htaccess bestand wordt bij Google aangegeven dat je een URL (met dubbele content) door wilt verwijzen naar de oorspronkelijke URL. Dit zonder dat de oude URL (met dubbele content) nog bekeken kan worden.
  3. Je kunt ook gebruik maken van Google Search Console om het probleem met dubbele content op te lossen. Dit kan gedaan worden door de tool URL-parameters in gebruik te nemen, in deze tool kun je aangeven om welke parameters het gaat en kan deze als actief of passief worden ingesteld.

Cross-domain canonical tags

Het is zelfs mogelijk om de canonical tag te gebruiken wanneer dezelfde content op meerdere pagina’s, website of zelfs domeinen staat. In dit geval gaat het om de cross-domain canonical tags. Stel dat inhoud gepubliceerd wordt op verschillende pagina’s op verschillende websites (domeinnamen). Dan is de cross-cross-domain canonical tag dé oplossing om bij Google en andere zoekmachines aan te geven welke versie geïndexeerd mag worden.

Wanneer dien je gebruik te maken van canonical URL’s en doorverwijzingen?

Als laatste willen we graag duidelijk maken wanneer je canonical url’s juist wel moet gebruiken en in welke situaties juist niet:

  1. Wanneer de content van een pagina letterlijk hetzelfde is als de content van een andere pagina dan dient deze doorverwezen te worden of dient de Canonical tag gebruikt te worden.
  2. Als de content van twee pagina’s op elkaar lijkt of allebei de pagina’s aansluiten op de zoekintentie van een gebruiker. Stel je hebt twee pagina’s ingericht, bij de eerste pagina focus je op “product kopen” en op de tweede pagina leg je de focus op “product bestellen”. Bij beide pagina’s is de intentie vrijwel hetzelfde en daarom is het aan te bevelen om in dit soort situaties gebruik te maken van canonical URL’s.
  3. Als je oude content opnieuw wilt publiceren, herschrijven of vernieuwen, is het altijd verstandig om de originele (oude) content te bewaren. Deze kun je eventueel onder een andere url zetten en vervolgens voorzien van een canonical url naar het vernieuwde artikel.
  4. Wanneer je verouderde content hebt op een website of webshop (zoals een product dat binnenkort niet meer verkocht wordt), dan kun je deze url doorverwijzen naar een url met een product of de informatie welke daar het beste op aansluit. Dit dien je dan weer niet te doen met een canonical tag, maar middels een “301 redirect” oftewel een permanente doorverwijzing.

Handige en zeer bruikbare tips

  • Maak je gebruik van een sitemap op de website (of een sitemap.xml bestand), zorg er dan voor dat alleen de canonical URL’s hierin worden opgenomen. De dubbele pagina’s hoeven hier namelijk niet in te staan én hiermee geef je overduidelijk aan welke pagina’s Google mag indexeren.
  • In een Magento webshop kun je canonical URL’s activeren via Systeem › Configuratie › Catalogus en vervolgens ga je naar de tab Search Engine Optimalisatie (SEO). De onderste twee opties (Use Canonical Link Meta Tag For Categories en Use Canonical Link Meta Tag For Products) kun je aanvinken om de canonical URL’s te activeren. Zie onderstaande schermafbeelding.

canonical-urls-in-magento

  • In een WordPress website kun je op een pagina of blogbericht een canonical tag instellen met behulp van de Yoast plugin. Ben je de betreffende pagina in de back-end van WordPress aan het bewerken? Scroll dan iets naar beneden naar het Yoast SEO gedeelte, klik aan de zijkant op het tandwieltje om het Geavanceerd gedeelte in te zien. Helemaal onderaan in het venster kun je de gewenste canonical URL invullen.

canonical-url-in-wordpress

Meer weten over canonical url’s?

Middels dit blogbericht hopen we dat het duidelijk is geworden wat canonical URL’s zijn en waarom deze zo belangrijk zijn voor een webshop. Zou je willen weten of jouw website of webshop voldoet aan de richtlijnen op het gebied van de canonical URL’s? Twijfel dan niet en vraag het aan een van onze SEO specialisten!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over online marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

online marketing

Online Marketing
Mark van Hattum

Boekentips 2023

Met de zomer voor de deur is het vaak een goed moment om even een stapje terug te doen. Lekker relaxen tijdens een welverdiende vakantie.

Lees meer
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?