Het belang van klantbeoordelingen

Klantbeoordelingen! Vergroot het vertrouwen in jouw organisatie met waardevolle klantbeoordelingen over jouw bedrijf, website of webshop. Steeds meer (oriƫnterende) klanten laten zich in toenemende mate overtuigen door klantbeoordelingen van anderen. Onderscheid jouw organisatie van de concurrenten door goede klantbeoordelingen. Goede klantbeoordelingen kunnen ook nog een positief effect hebben op de (lokale) vindbaarheid van jouw website. Start daarom vandaag nog met een goede strategie voor het verzamelen en tonen van de juiste klantbeoordelingen.

Keurmerken of klantbeoordelingen?

We merken op dat er steeds meer (betaalde) keurmerken ontstaan waar bedrijven gebruik van kunnen maken. Veelal bieden deze betaalde keurmerken weinig toegevoegde waarde voor de consument. Een enkele keer schermt een dergelijk keurmerk met een goede conflictoplossing voor de klant en de betreffende organisatie. Veelal betreft dit toch vaak een wassen neus. Op het gebied van e-commerce en online marketing raden wij alleen aanĀ om het betrouwbare Thuiswinkel Waarborg keurmerk te overwegen. De lidmaatschapskosten zijn voor dit keurmerk echter niet gering, waardoor per branche en per website bekeken dient te worden of deze kosten opwegen tegen de extra opbrengst.

Waardevolle klantinformatie

De beste beoordelingen over een bedrijf worden toch gedaan door ā€“ onafhankelijke ā€“ klanten die reeds ervaring hebben opgedaan met jouw bedrijf. Zijn deze tevreden over jouw dienstverlening of product? Stimuleer je klanten dan om dit te delen. Delen op verschillende (sociale) platformen leidt tot meer betrokkenheid met je merk, meer communicatie over je merk en een hoger vertrouwensgevoel.

Product of bedrijfsbeoordelingen

In eerste instantie zijn bedrijfsbeoordelingen makkelijker en belangrijker om te vergaren. Immers, je hebt sneller een betrouwbaar beeld van een bedrijf bij ca. 30-50 (positieve) beoordelingen. Heb je een webshop en wil je graag beoordelingen laten verzamelen op de verkochte producten? Dan heb je dus een hogere omloopsnelheid van deze producten nodig om hier een representatief beeld te krijgen voor de oriƫnterende klanten op jouw webshop.
Ons advies is dan ook om eerst bedrijfsbeoordelingen te verkrijgen alvorens specifiek op productdetailniveau beoordelingen te verkrijgen.

Hoe kom ik aan klantbeoordelingen?

Opvolging om klantbeoordelingen te verkrijgen is het toverwoord! Benader jouw klanten (geautomatiseerd) effectief met de vraag of ze jouw dienstverlening willen beoordelen. Laat deze beoordeling plaats vinden op een onafhankelijk platform. Het e-mailen of zelf plaatsen van beoordelingen op je eigen website zorgt voor minder vertrouwen. Je kunt namelijk zelf beoordelingen verzinnen of wel of juist niet plaatsen. Het is dus belangrijk dat je jouw klanten op een juist moment benaderd met de vraag om jouw dienstverlening te beoordelen. Over het algemeen merken wij dat de meeste beoordelingen worden gegeven binnen een week na de aankoop. Nodig je klanten dan ook binnen een week uit, bij voorkeur per e-mail, om jouw bedrijf te beoordelen. Het succesratio (het aandeel mensen dat je daadwerkelijk beoordeelt na het ontvangen van een uitnodiging) wordt positief beĆÆnvloed als je jouw klanten iets in het vooruitzicht stelt zodra ze de beoordeling hebben ingevuld. Een kortingscode bij een vervolgaankoop is een succesmethode wat ook direct weer zorgt voor een tweede aankoopintentie. Leent jouw product of dienstverlening hier zich minder voor? Laat je klanten dan kans maken op een prijs zodra ze de beoordeling hebben ingevuld. Hierdoor verhoog je de bereidheid om daadwerkelijk een beoordeling achter te laten.

Waar moet ik mijn klantbeoordelingen laten plaatsvinden?

Zoals gezegd geniet de voorkeur voor bedrijfsbeoordelingen om deze te laten plaatsvinden op speciale beoordelingswebsites. Goede voorbeelden hiervan zijn Kiyoh, Trustpilot, Klantenvertellen.nl of the Feedbackcompany.
Deze websites zijn gemaakt om beoordelingen vanĀ klanten te verzamelen. Door handige widgets te plaatsen op jouw website kun je dan de ā€œonafhankelijkeā€ score op deze websites tonen.
Wij adviseren wel om het beoordelen van producten die in jouw webshop zijn gekocht plaats te laten vinden op je eigen webshop. Door actief na een aankoop aan je klant te vragen om Ć³f jouw bedrijf te beoordelen Ć³f het product te beoordelen, draag je bij aan het vergroten van de content over het specifieke product. Immers, je klant gaat actief het gekochte product beschrijven met gerichte (zoek)termen. Door deze beoordeling op jouw website te laten plaatsvinden bij het specifieke product zorgt dit ervoor dat het product extra content krijg wat weer ten goede komt aan een verbeterde positie binnen de zoekmachines.

De vuistregel is dus;
Bedrijfsbeoordelingen. Maak hiervan gebruik van klantbeoordelingssystemen. Het voordeel is dat deze systemen volledig zijn ingericht op het verkrijgen, verzamelen en tonen van de beoordelingen. Laat de score van deze beoordelingen wel terugkomen op jouw website!

Tip; Als je deze beoordelingen op een juiste manier laat terug komen kan het er zelfs voor zorgen dat je de bekende ā€œgeleā€ sterren krijgt in de organische zoekresultaten! Vraag jouw online marketeer of webbouwer hoe dit te bewerkstelligen is.

Tip 2; Maak je gebruik van Adwords om jouw bedrijf beter onder de aandacht te brengen? Kies er dan voor om klantbeoordelingen te laten plaats vinden door recensiepartners van Google. Deze lijst is hier te vinden.
Wanneer je meer dan 30 beoordelingen via Ć©Ć©n van deze recensiepartners hebt verzameld, krijg je automatisch de ā€œgeleā€ sterren bij jouw Adwords advertenties.
Uit onderzoek is gebleken dat het tonen van deze ā€œgeleā€ sterren zorgt voor een hogere CTR. De maandelijkse kosten die je kwijt bent bij Ć©Ć©n van deze recensiepartners verdienen zich binnen een jaar terug door meer resultaat uit jouw Adwords campagne!

Het bovenstaande voorbeeld toont de sterren in betaalde advertenties. Op welke advertentie zou jij klikken als je een slotenmaker nodig hebt?

 

Het bovenstaande voorbeeld toont zowel klantbeoordelingen in de betaalde advertenties als ook in de organische zoekresulaten. Beide resultaten met de gele sterren vallen beterĀ op en zorgen voorĀ meer bezoekers naar de websites.

 

Het bovenstaande voorbeeld op de zoekopdracht: “stoel” toont alleen organische klantbeoordelingen bij het zoekresultaat van Fonq. Op welke advertentie zou jij klikken?

Kortom; Het gebruik maken van klantbeoordelingen levert niet alleen een positief resultaat voor het vertouwen van de oriƫnterende consument, jouw zoekresultaat (en daarmee jouw bedrijf) valt meer op ten opzichte van de concurrerende websites!

En Facebook klantbeoordelingen dan?

Ook Facebook biedt de mogelijkheid om beoordelingen op jouw bedrijfspagina op Facebook te verzamelen. Net als bij andere beoordelingen kan dit leiden tot meer ā€œvertrouwenā€ in jouw bedrijf. Afhankelijk van de intensiviteit waarmee je Facebook gebruikt adviseren we, zo nu en dan, ook actief bezoekers te vragen om een recensies in te vullen op Facebook. We vinden een goede beoordeling op je eigen website belangrijker maar wanneer je actief gebruik maakt van Facebook dien je Facebook zeker niet te vergeten om zo nu en dan beoordelingen te verzamelen.
Secundair is het verzamelen van reviews via Facebook nog voor het volgende van belang. Veel oriĆ«nterende klanten zullen gebruik maken van een zoekopdracht in Google met jouw bedrijfsnaam. Door reviews te verzamelen op jouw bedrijfspagina van Facebook krijg je ook hier ā€œgeleā€ organische sterren in de zoekresultaten met een doorklik naar jouw bedrijfspagina. Als voorbeeld heb ik de review op onze bedrijfspagina van Google erbij gepakt. Dit zie je direct terug in de zoekresultaten van Google en zorgt vanzelfsprekend ook weer voor meer vertrouwen bij de oriĆ«nterende consument.

Zijn er verder nog belangrijke klantbeoordelingen?

Ja, wij adviseren onze klanten om ook beoordelingen te verzamelen op jouw bedrijfslocatie binnen Google Maps. Het toevoegen van goede reviews verhoogt namelijk jouw lokale vindbaarheid binnen Google Maps. Google vindt het uitserveren van lokale zoekresultaten belangrijk. In heel veel gevallen is de locatie vanwaar de klant een zoekopdracht invoert bekend. Zodra Google vermoedt dat het om een lokale zoekopdracht gaat, zal je vaak ook een gedeelte van Google Maps in de zoekresultaten te zien krijgen. Als het goed is, is jouw bedrijf al reeds zichtbaar binnen Google Maps. Wanneer je klikt op de pointer binnen Google Maps zie je verschillende (bedrijfs)resultaten. Wanneer je in het bezit bent van een Google account, mag je ook een bedrijf beoordelen. Alhoewel dit nergens bevestigd is, zien wij een verband tussen het ā€œverhogen van het aantal positieve reviewsā€ en de plaatsing van jouw bedrijf binnen Google Maps. Ons advies is dan ook om Google Maps niet te negeren voor het verzamelen van klantbeoordelingen. Los van het feit of het inderdaad effect heeft op jouw positionering zorgt dit ook bij het toenemen van het vertrouwen van de oriĆ«nterende klant.

Ok. Veel informatie over klantbeoordelingen. Wat nu?

Een korte samenvatting over het bovenstaande is wellicht belangrijk. Het belang van (goede) klantbeoordelingen moge duidelijk zijn. In volgorde van belangrijkheid vinden wij het volgende belangrijk voor klantbeoordelingen.

  • Klantbeoordelingen van jouw bedrijf door een recensiepartner van Google.
    Zorg hierbij voor een juiste doorvertaling op je eigen website.
  • Stimuleer jouw klanten om de aangekochte producten te beoordelen.
    Hierbij kun je ook denken aan een doorplaatsing naar Facebook waardoor je de klant stimuleert om zijn/haar aankoop te delen met zijn/haar social media account.
  • Beoordelingen via Facebook en Google Maps!

Vergeet vooral niet om goed na te denken over de opvolging vanĀ het uitnodigen van jouw klant voor bedrijfsbeoordelingen. Voor veel webshops zijn hier goede ā€“ geautomatiseerde ā€“ oplossingen voor beschikbaar. Hierdoor kun je zonder omkijken beginnen met het vergroten van de betrouwbaarheid van jouw webshop en het vergaren van goede klantbeoordelingen.

Mocht je nog vragen hebben over hoe klantbeoordelingen kunnen bijdragen aan de online positionering van jouw bedrijf? Laat het ons dan gerust weten.

Bronnen: Klantbeoordelingen graphic – Free Vector Art by Vecteezy!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over conversie optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • LaatsteĀ ontwikkelingenĀ binnenĀ onlineĀ marketingĀ enĀ meer
  • Maximaal Ć©Ć©n keer per maand

Meer blogs over

conversie optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?