Visual Search - Zoeken op afbeeldingen - MvH Media
350532
single,single-post,postid-350532,single-format-standard,eltd-cpt-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-1.2,vertical_menu_enabled, vertical_menu_left, vertical_menu_width_350, vertical_menu_with_floating,smooth_scroll,side_menu_slide_with_content,width_370,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-4.9.1,vc_responsive

Je website optimaliseren voor Visual Search

Visual search afbeelding

Periodiek schrijven onze online marketeers een blog over een belangrijk onderwerp op het gebied van online marketing. Deze keer behandelt onze SEO marketeer Jeroen een opkomende ontwikkeling, namelijk Visual Search. 

Technologie ontwikkelt zich steeds verder en veelal met het einddoel om het de mens steeds makkelijker te maken. Dit is online ook zeker het geval. Zo hebben we al een aantal blogs toegewijd aan Voice search. Met deze technologie is het mogelijk om tegen je telefoon of praatpaal te praten en deze opdrachten te geven zoals bijvoorbeeld ‘vertel wat voor weer het vandaag wordt’ of komt er een actiefilm op TV vanavond?’.

Een nieuwe trend die al de nodige jaren in ontwikkeling is en in 2018 zal doorzetten, is Visual search. Visual search maakt het mogelijk informatie te achterhalen door middel van het scannen van afbeeldingen. Zo kan je een foto maken van bijvoorbeeld de Eiffeltoren waarna Google Assistent, de hulp-app van Android telefoons,  zal vertellen welk gebouw het is, in welk jaar het gebouwd is en wat bijvoorbeeld de openingstijden zijn.

In bovenstaande video is de veelal gebruikte functie binnen Google te zien waarmee een gebruiker via een afbeelding een zoekopdracht kan uitvoeren. Deze ontwikkeling is een aantal jaar geleden begonnen en wordt momenteel ook gebruikt voor mobiele apps. Zo bestaan er bijvoorbeeld sinds 2014 al mobiele apps welke kleding kan herkennen. Zie je een leuke jurk of een hip paar schoenen die je ook graag wilt bestellen? Open de app en maak een foto! De app herkent de kleding en zoekt direct een online webshop waarop de kleding te bestellen is. Makkelijk toch?

Sinds de komst van Visual search is Pinterest een van de partijen die zicht bezig hield met het ontwikkelen van een eigen Visual search toepassing. Pinterest is een social platform dat zich focust op visuele content. Sinds enige tijd heeft Pinterest een werkende Visual search functie. Hoe werkt het? Stel; je ziet onderstaande afbeelding voorbij komen in je Pinterest overzicht en bent geïnteresseerd in de hanglamp. Via de Visual search toepassing kan je de lamp gemakkelijk selecteren waarna Pinterest zijn algoritme toepast… voilà, de lamp is gevonden. Als volgt kan je gericht gaan zoeken naar de desbetreffende lamp.

Pinterest visual search toepassing

Een ander voorbeeld van Visual search binnen Google: Je bent op visite bij vrienden en ze hebben nieuwe eetkamerstoelen. Je bent zelf eigenlijk ook nog op zoek naar nieuwe eetkamerstoelen en je wilt graag weten waar ze de stoelen gekocht hebben. Ze weten de naam van de webwinkel niet meer waarop je besluit een foto van de stoelen te maken met de hulp-app van Google, Google Assistent. De volgende resultaten worden getoond:

Google Visual Search toepassing

Persoonlijk vind ik dit een enorm bijzondere toepassing. Waarom? Omdat Google herkent dat in de afbeelding stoelen zichtbaar zijn. Maar Google gaat dieper, Google herkent namelijk ook dat de stoelen van leer zijn en dat er chroom wordt gebruikt en dat het daarnaast ook waarschijnlijk eetkamerstoelen zijn. Hoe doet Google dit? Door middel van Machine Learning waarmee de zoekmachine zichzelf steeds slimmer maakt en meer afbeeldingen herkent. De Visual search toepassing van Google Assistent kan ook voor talloze andere doelen gebruikt worden. Loop je voorbij een boeddhistische tempel in het buitenland en wil je weten of deze een bezoek waardig is? Maak een foto en je ziet gelijk de reviews!

 

Wat houdt Visual search in voor SEO?

Content is king. In de online wereld is dit een bekende uitspraak die al een aantal jaar oud is. Zoals vermeld  in onze eerdere blog over SEO ontwikkelingen in 2018, gaat Google ook steeds meer kijken naar gebruikersdata (tijd die een bezoeker op een website zit, het aantal pagina’s per sessie, bounce ratio et cetera) welke afhangt van onder andere de kwaliteit van de content op een website.

Met de opkomst van Visual search is het belangrijk om de afbeeldingen op je website zo optimaal mogelijk in te richten. Actiepunten zijn:

  • Een uitgebreide alt-tekst toevoegen bij afbeeldingen, hiermee kan Google onder andere bepalen waar een afbeelding over gaat;
  • Zorg ervoor dat je website een sitemap heeft voor afbeeldingen. Met een sitemap van je afbeeldingen geef je aan Google door welke afbeeldingen er op je website staan. Dit kan je bijvoorbeeld doen met de Yoast plugin van WordPress;
  • Zorg ervoor dat de structured-data op je website goed ingesteld staat. Wordt bij de productafbeeldingen op je website de productprijs en de reviews goed uitgelezen?
  • Comprimeer afbeeldingen zodat de afbeelding snel ingeladen worden;
  • Zorg voor duidelijke productfoto’s die voor mobiel én desktop geoptimaliseerd zijn. Dit houdt onder andere in dat ze responsive en goed uitgelijnd zijn.
  • Zorg ervoor dat je Google Mijn Bedrijf pagina zo optimaal mogelijk is ingericht. Als men namelijk een foto van een bedrijfspand maakt, bijvoorbeeld van een restaurant, krijgen ze het Google Mijn Bedrijf account te zien met de bijbehorende foto’s en reviews. Zorg dus voor positieve reviews en en kwalitatieve foto’s.

 

Gaat Visual search het tekstuele zoeken vervangen? Nee. Het zal meer een aanvulling zijn van het huidige zoekpatroon. Beschik je over een webshop met producten, over een bedrijfspand of bijvoorbeeld een woonwinkel? Zorg er dan voor dat je online goed vindbaar bent voor de doelgroep die gebruik maakt van Visual search.

Wil je meer weten over de aandachtspunten omtrent Google Visual Search? Neem gerust contact met ons op en stel uw vragen aan een van onze online marketing specialisten.