Vakantieparken in Nederland (SEO)

Als online marketeer ben je continu op de hoogte van het rendement van je website of webshop in vergelijking met andere periodes. De ene branche is seizoensgebonden, de andere niet. Een van die seizoensgebonden branches zijn vakantieparken. In dit onderzoek zijn de vakantieparken in Nederland onder de loep genomen op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO).

Onderzochte gegevens:
1. Content
2. Techniek
3. Autoriteit
4. User Experience
5. Lokale SEO
6. Being a brand

Vul hiernaast je gegevens in en download de volledige whitepaper.Vul hieronder je gegevens in en download de volledige whitepaper.

Wat lees je in dit onderzoek?

Deelnemers

Vakantieparken en vakantiehuizen zijn niet hetzelfde. Daar is bewust rekening mee gehouden in dit onderzoek. Dit zijn namelijk twee verschillende branches en in heel veel gevallen ook verschillende zoekintenties van gebruikers. Niet iedereen die een vakantiehuis zoekt, staat er om te springen om in een vakantiepark terecht te komen. Deze zoekers kunnen namelijk ook op zoek naar partijen als Airbnb of Booking.com om daar een vakantiehuis te boeken.

De 8 websites van vakantieparken die we hebben onderzocht:


VakantieparkActief in aantal landenParken totaalParken in NL
Roompot.nl7156110
Landal.nl108949
Centerparcs.nl4249
Droomparken.nl11414
Europarcs.nl21413
Topparken.nl11414
Vakantiegevoel.nl36054
RCN.nl2179

Wat hebben we onderzocht?

Om de vakantieparken alleen in een database te stoppen en vervolgens conclusies te trekken op basis van zichtbaarheid en mediawaarde vonden we wat te kort door de bocht. Zeker omdat een Roompot veel meer vakantieparken in Nederland heeft dan bijvoorbeeld een Europarcs. Het vakantiepark met het meeste verkeer is niet direct de SEO-winner van dit brancheonderzoek. Qua naamsbekendheid zou Landal hoogstwaarschijnlijk veel meer bezoekers binnenhalen dan bijvoorbeeld RCN. Maar dat is niet waar SEO om draait. Zoals iedere SEO-specialist weet, is verkeer binnenhalen op branded-zoektermen niet de grootste uitdaging.

In dit onderzoek is dieper gedoken dan dat. Zo hebben we gekeken naar de status van verschillende pijlers van SEO onderzocht:

1. Content
2. Techniek
3. Autoriteit
4. User Experience

Deze hoofdpijlers zijn onder te verdelen in vele subpijlers. Omdat ook lokale zoekopdrachten en het zijn van een ‘merk’ belangrijk zijn voor Google, zijn er in dit zoekwoordenonderzoek twee extra pijlers apart onderzocht:

5. Lokale SEO
omdat het einddoel van de deelnemers uiteindelijk is om volgeboekte vakantieparken te hebben, mag uiteraard lokale SEO niet ontbreken.

6. Being a brand
het meer en meer een merk zijn online is belangrijk voor Google.

De huidige status van de websites is in maart / april 2019 onder de loep genomen. Enkele voorbeelden van geteste facetten zijn basis SEO-elementen zoals de meta titels en descriptions, URL’s of Google Mijn Bedrijf. Ook geavanceerdere elementen zoals Structured Data-implementatie en linkbuilding-tactieken zijn onderzocht. Iedere ranking-factor heeft een andere impact (groter of kleiner) op het algoritme van Google. Vandaar dat er verschillende scorecards hangen per SEO-onderdeel. Deze zijn beschreven in het whitepaper.

  • Waarde van het organisch verkeer.

Het verdienmodel van Google zit hem met name in advertentie/klikkosten via Google Ads. Dit betekent dat je, wanneer je adverteert, iedere bezoeker dient in te kopen. Buiten het prijskaartje dat aan bezoekers hangt, is enkel leunen op betaald verkeer erg ongezond. Wanneer je concurrentie meer gaat bieden, dien ook jij omhoog te bieden, wat je kosten per conversie omhoog brengt. Organische (SEO) clicks zijn gratis, wat dus een enorme besparing kan zijn op je kosten.

Onderzocht is wat het verwachte verkeer is op zoektermen wanneer deze op positie 1 scoren. Deze zijn vermenigvuldigd met de kosten per klik, komt hier een organische waarde uit. In dit onderzoek en deze formule is rekening gehouden met zoekwoorden in meerdere fases van de Customer Journey (Think en Do-fase).

De CTR voor een organische positie 1 is als volgt berekend:

  • Het gemiddelde doorklikratio op een organisch resultaat ligt (gemiddeld tussen mobiel en desktop) op 50% (bron)
  • Het gemiddelde CTR van een organische positie 1 voor een non-branded zoekterm ligt rond de 30% (bron)

ZoekvolumeMaandelijks zoekvolumeVerwachte organische kliks (50%)Verwacht verkeer positie 1 (CTR 30%)Kosten per klikOrganische waarde positie 1 per maand
vakantiepark33.10016.5504.965€ 1,09€ 5.411,85
vakantieparken nederland14.8007.4002.220€ 1,49€ 3.307,80
vakantieparken aan zee1.600800240€ 1,26€ 302,40

Organische waarde #1 per maand

€ 9.022,05

Organische waarde #1 per jaar

€ 108.264,60

In bovenstaand voorbeeld zijn slechts drie zoektermen onderzocht. In SEO is het belangrijk om voor de intentie te optimaliseren. Dat zorgt dat er veel meer keywords met veel meer organische waarde is. Uit bovenstaande berekening blijkt dat de organische waarde dan ook slechts het minimale bedrag is dat je bespaart wanneer je dit verkeer niet hoeft in te kopen.

Samenvatting en uitslag.


Verkeer en keywords zijn belangrijke KPI’s voor SEO. Toch is dit niet altijd doorslaggevend. Wanneer je binnen meetprogramma’s als Google Analytics een hoog aantal / procentueel aandeel Organisch verkeer constateert, hoeft dat niet te betekenen dat de SEO-strategie automatisch goed is. Organisch verkeer kan namelijk voortkomen uit branding (branded zoektermen). Daarnaast kan het ook zo zijn dat een groot gedeelte van je bezoekers niet op zoek is naar je dienst of product. In het laatste voorbeeld betekent het dat een groot gedeelte van je organisch verkeer helemaal niet specifiek (en dus relevant) is. Dat is één van de redenen dat we dit branche-onderzoek hebben uitgevoerd.


Vandaar dat Topparken als SEO-winner uit dit onderzoek is gekomen.

4. Rcn.nl

5. Landal.nl

6. Vakantiegevoel.nl

7. Europarcs.nl

8. Droomparken.nl

 SEO Winnaar – 1. Topparken.nl

De nummer 1 in deze lijst en de nummer 1 op het zoekwoord vakantiepark (op het moment van schrijven). Hoewel het niet het grootste vakantiepark is met relatief weinig vakantieparken (14 in Nederland), bewijst Topparken dat het binnen de organische resultaten van Google goed mee kan dingen. Doordat zij niet de naamsbekendheid van een Landal of Roompot genieten, is er een duidelijke strategie op te merken met betrekking tot non-branded keywords. Zowel op de SEO-pijlers Content, Techniek, User Experience en Local SEO komt deze partij als de betere uit de test. Op het gebied van Autoriteit vallen nog stappen te begaan, maar als conclusie kunnen we trekken dat de website SEO-technisch meer dan in orde is.

SEO Verliezer – 8. Droomparken.nl

De laagste score uit dit onderzoek is toegekend aan Droomparken. Hoewel de partij duidelijk aan hun branding werkt (buiten online), laat het online op SEO-gebied enorm veel kansen liggen. Het technische fundament is voor Google moeilijk te doorgronden. Veel omleidingen, errors en onjuiste of incomplete configuraties kunnen Google doen beslissen te website als niet-kwalitatief te beschouwen. De Content is missend of voor verbetering vatbaar en qua Autoriteit ligt de website achter op de andere deelnemers. Evenals bij Europarcs geldt, is het bij een relatief lage autoriteit in de vorm van backlinks erg belangrijk om de andere SEO-pijlers op orde te brengen. Daarnaast valt er voldoende te sleutelen aan de lokale SEO-strategie.

De koffie staat klaar!

Meer weten over Vakantieparken in Nederland (SEO)? Kom gezellig langs op kantoor voor een gesprek of neem contact op om een afspraak te maken.

Neem contact op

Welkom! Onze website maakt gebruik van cookies.

Leuk dat je onze website bezoekt. Bij instellingen kun je aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Ga je voor een optimaal werkende website? Ga dan naar instellingen en vink alle vakjes aan 🙂.

Bekijk hier ons Privacy beleid | Sluiten
Wijzig instellingen