Met welke content lok je aanzienlijk meer klanten naar je website?

Content maakt of breekt de waarde van een website. Of het nou gaat om een commerciële of informatieve website, het aantal bezoekers kan ontzettend opgekrikt worden door de juiste content.


Waarom leidt juiste content tot meer bezoekers?

Een goede, relevante én interessante inhoud leiden tot meer bezoekers op de website om meerdere redenen:

  • Bezoekers blijven langer op de website en bounce-percentages gaan omlaag. Hierdoor stijgt de kwaliteitswaarde van de website in de ogen van zoekmachines en zal de website hoger ranken in de zoekresultaten.
  • Bezoekers zijn eerder geneigd om content te delen, bijvoorbeeld op sociale media. Deze gratis ‘linkbuilding’ zal leiden tot meer verkeer.
  • Bezoekers zullen zelf content toevoegen, bijvoorbeeld in de vorm van reacties. Hierdoor groeit de content op de website zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen.
  • De kans is groter dat je gevonden wordt door bezoekers die écht op zoek zijn wat jij te bieden hebt.

Wat is de juiste content?

Ten eerste bestaat de juiste content uit informatie die op een aantrekkelijke manier is vormgegeven. Rijke media kan hieraan bijdragen: combineer bijvoorbeeld afbeeldingen en video met tekst.

Ten tweede moet de inhoud uniek zijn, dus kies het liefst een uniek onderwerp of een unieke benadering van een onderwerp en kopieer het zéker niet van elders op het web.  Doorverwijzen naar externe content kan uiteraard wel altijd.

De content moet relevant zijn voor de bezoekers die je aan wil trekken. Benoem in de content ook het probleem waar jij een oplossing voor hebt. Wanneer je bijvoorbeeld een website met allemaal dagactiviteiten in de buurt van Tilburg hebt, wil je ook gevonden worden door mensen die iets leuks willen doen, maar nog niet weten wat. Bedenk met welke termen deze doelgroep bijvoorbeeld in Google zou zoeken. Gebruik deze termen eventueel als titel van de content, bijvoorbeeld “Zoek je een leuke activiteit in Tilburg?”.

Om te zorgen dat de content altijd relevant is voor elke betreffende bezoeker, kan er gebruik worden gemaakt van dynamische content. Dynamische content is content die zich aanpast aan de bezoeker, de locatie, of aan andere variabelen zoals het weer (Bijvoorbeeld dat een webshop bij regenachtig weer automatisch paraplu’s op de voorpagina toont, en bijvoorbeeld winterjassen wanneer het koud is).


Hoe kom je aan de juiste content?

  • Houd altijd je ogen open voor nieuwe trends en nieuwsberichten waar je jouw onderwerp op kunt betrekken. Wees wel op tijd met publiceren, zodat het betreffende nieuwsbericht nog vers in het geheugen van de lezers ligt.
  • Probeer je in te leven in de doelgroep voordat je besluit in wat voor vorm je de content gaat publiceren. Waar zou jij zelf graag op klikken in je vrije tijd, een korte online test om te zien wat voor product er bij je huid past, of een lange tekst waar alle soorten huidproducten worden toegelicht? Wat zou jij graag met je vrienden delen? Grappige informatie of wetenschappelijke teksten? Wanneer kijk je liever naar een plaatje van lekker eten? Om 11 uur ’s ochtends, of vlak voor etenstijd? Wees creatief en onderzoek wat er al omtrent het onderwerp bestaat op het web.
  • Behalve jezelf in te leven, is het nog waardevoller om te luisteren naar de klant/doelgroep. Niemand weet beter wat er bij de doelgroep speelt dan de doelgroep zelf. Op social media is het daarom waardevol om je volgers ook terug te volgen, zodat je kunt bijhouden wat er speelt.
  • Met dynamische content kun je ook per bezoeker bijhouden welke vorm van content het meest succesvol is gebleken en hier wederom gebruik van maken.

Wie maakt de content?

Soms is het belangrijk om na te denken over wie de content creëert en of deze persoon van waarde kan zijn voor de geloofwaardigheid of de populariteit van de inhoud. Denk bijvoorbeeld aan een deskundige, of juist iemand met wie de bezoeker zich kan identificeren. Maar het kan altijd creatiever:

Een leuk voorbeeld: Thuisbezorgd.nl heeft in 2015 gevraagd of kunstenares Yulia Brodskaya iets moois kon maken van een pizzadoos. Ze creëerde deze vlinder en dit werd vele malen op Instagram gedeeld, uiteraard inclusief link naar thuisbezorgd.nl. Voor beide partijen heeft deze actie veel publiciteit opgeleverd.


Waar kun je je content plaatsen?

Zorg voor aansluiting op relevante kanalen! Alle content die je op je website zet, kun je ook delen op externe websites, zolang de content daar op aansluit. Artikelen, testjes, oproepen etc. kunnen gedeeld worden op Facebook en Twitter, maar vergeet ook LinkedIn en Google+ niet voor B2B-relevante content.

Mooie, informatieve en interessante afbeeldingen kunnen ook gedeeld worden op Instagram (lifestyle), of Pinterest.

Bronnen: Graphic – Free Vector Art by Vecteezy!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?