Het Nederlandse paid search landschap: De cijfers van 2016

Vorige week onthulde online marketing brancheverenigingen IAB en DDMA op het Friends of Search event een rapport van Deloitte over de status van het paid search landschap in Nederland. De cijfers vergelijken de jaren 2016 en 2015 met elkaar om te zien welke ontwikkelingen er gaande zijn.

Hieronder volgt een korte samenvatting van de meest interessante cijfers van het betreffende rapport. Het volledige rapport is hier te vinden.

Algemene cijfers paid search

Paid Search cijfers

bron: IAB Netherlands & DDMA – Report on Paid Search Advertising

  • In 2016 is er 25% meer budget gespendeerd aan paid search (tekstadvertenties en paid search). Dit komt vooral door een grote groei aan mobiele kliks en de groei van Bing in het algemeen.
  • De klikprijzen (CPC) zijn gestegen met ongeveer 5%
  • Wanneer ingezoomd wordt op branches zorgen vooral retail (+36%) en travel (+25%) voor de stijging. Financiële dienstverlening daalt juist met 9%.
  • Het CTR is over het algemeen gestegen.

Cijfers per apparaat

mobiele cijfers blog

bron: IAB Netherlands & DDMA – Report on Paid Search Advertising

  • Mobiel is qua besteed budget enorm gestegen (+92%) in vergelijking met desktop (+8%) en de daling in tablet (-3%). Dit komt voornamelijk door het feit dat adverteerders zich bewust worden van het feit dat mobiel erg belangrijk is in de customer journey en omdat er steeds meer websites mobielvriendelijk zijn.
  • De klikprijzen voor mobiel en desktop zijn beide met 13% gestegen, terwijl de CPC bij tablet met 3% is gedaald
  • Bing focust zich met name op desktop, waar het nu een martkaandeel van 9% heeft (voorheen 7%). Google is echter dé dominante factor op het gebied van mobiel waar het nu een marktaandeel van 98% heeft (voorheen 95%)
  • Hoewel mobiele klikken over het algemeen nog goedkoper zijn bewegen de CPC prijzen zich meer en meer naar desktop niveau. Niet verwonderlijk met de enorme stijging van mobiele advertenties

Productadvertenties

shopping blog

bron: IAB Netherlands & DDMA – Report on Paid Search Advertising

  • Het gespendeerde budget op Google Product Listing Ads (PLA, ookwel shopping) is met maar liefst 99% gestegen vergeleken met het jaar ervoor
  • Met de toegenomen concurrentie zijn ook de klikprijzen met 21% gestegen
  • Bijna de helft (46%) van het totale paid search verkeer in retail komt tegenwoordig uit PLA’s

Conclusies

Leuk en aardig al deze cijfers, maar wat kunnen we hier concreet uit opmaken? Het grote voordeel van deze cijfers is dat ze gaan over Nederland. Waar veel onderzoeken zich richten op de Verenigde Staten geeft dit rapport inzicht hoe het er in ons land aan toe gaat.

Ten eerste stijgen de budgetten van betaald zoekverkeer nog steeds elk jaar. Voorlopig lijkt hier nog geen einde aan te komen gezien het feit dat de algehele e-commerce wereld nog steeds in de lift zit. Ook gezien de ontwikkelingen (4 advertenties in plaats van 3, expanded text ads) van het afgelopen jaar lijkt het er op dat Google advertenties steeds belangrijker wil maken ten kosten van de organische resultaten. Uiteindelijk zullen bedrijven die nog niet op zoekmachines adverteren bijna gedwongen worden om hier straks aan mee te gaan doen.

Daarnaast zien we dat 2016 hét jaar is geweest van de doorbraak van mobiel adverteren. Waar voorheen veel adverteerders nog voorzichtig waren met dit apparaat is het gebruik van mobiele advertenties spectaculair gestegen en verwacht wordt dat deze stijging zich nog even door gaat zetten. Mobiele advertenties geven wellicht misschien minder zichtbare resultaten dan bijvoorbeeld desktop maar inmiddels zijn veel adverteerders ervan overtuigd dat mobiel erg belangrijk is in de customer journey. Mocht je nog niet inzetten op mobiel is het misschien verstandig om daarin je strategie te heroverwegen.

Tot slot laten de cijfers van PLA’s (Google Shopping) zien dat je als retailorganisatie het eigenlijk niet meer kan maken om niet op Shopping aanwezig te zijn. Maar liefst de helft van het paid search verkeer in de retailsector komt uit dit kanaal. Mocht je hier nog niks mee doen als webshop dan is het advies om dit echt op te gaan pakken in 2017.

Mochten er vragen zijn over het rapport of mocht je willen weten of je de strategie van jouw bedrijf moet gaan herzien naar aanleiding van deze cijfers dan kun je uiteraard een mailtje sturen naar info@mvhmedia.nl

Bronnen: Deloitte afbeelding – © iab

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?