Responsieve zoekadvertenties (RSA’s): Wél of niet inzetten?

Responsieve zoekadvertenties kunnen al een tijd ingezet worden en komen dan ook vaak als aanbeveling naar boven in je zoekcampagnes. Echter, zorgen deze advertenties nu echt voor betere resultaten? We hebben dit getest door middel van een aantal experimenten.

Voordat we ingaan op de uitkomst van de experimenten eerst een korte uitleg over de werking van responsieve zoekadvertenties.

Wat zijn responsieve zoekadvertenties?

Responsieve zoekadvertenties zijn tekstadvertenties waarbij je meerdere koppen en beschrijvingen opgeeft. Google test uiteindelijk, aan de hand van machine learning, welke combinaties koppen en beschrijvingen de beste resultaten opleveren. Behalve dat het je tijd bespaart bieden de responsieve zoekadvertenties nog een aantal voordelen, namelijk:

  • Aanpassing naar apparaat: De advertenties worden aangepast aan de breedte van het apparaat van de zoeker.
  • Een hogere relevantie: Doordat de advertentie steeds meer wordt geoptimaliseerd aan de hand van het zoekgedrag van de zoeker is naar verwachting de CTR van deze advertenties hoger.

Kortom: Je bespaart tijd en de CTR van je advertenties zal naar verwachting hoger zijn, maar je wil natuurlijk ook je budget zo goed mogelijk inzetten. Zorgen responsieve zoekadvertenties ook voor een betere kosten per conversie en een hoger conversiepercentage? Aan de hand van verschillende experimenten hebben we dit getest.

Experimenten: Uitgebreide Text Ads VS RSA’s

Voor een aantal van onze klanten hebben we een experiment op gezet om de impact van responsieve zoekadvertenties te testen.

Het experiment was als volgt opgesteld: één campagne met enkel normale uitgebreide zoekadvertenties versus dezelfde campagne waarbij aan elke advertentiegroep een responsieve zoekadvertentie was toegevoegd. Na 30 dagen en ruim 10.000 vertoningen verder zijn de resultaten bekeken:

Conclusies:

  • In beiden experimenten lagen de kosten per conversie hoger in de campagne inclusief RSA’s
  • Het conversiepercentage lag in beiden experimenten lager in de campagne inclusief RSA’s
  • De resultaten met betrekking tot de CTR van de advertenties in de twee experimenten liepen uiteen: In experiment 1 lag de CTR voor de campagne inclusief RSA juist lager. In experiment 2 lag de CTR wel hoger in de campagne inclusief RSA’s.

Ons advies

Responsieve zoekadvertenties wel of niet inzetten?” Wat ons betreft valt er niet direct één eenduidig antwoord te geven over het wél of niet inzetten van responsieve zoekadvertenties op basis van 2 experimenten.

Binnen MvH Media adviseren we altijd om regelmatig binnen reguliere campagnes te experimenteren, om zo te kijken of bestaande cijfers nog verder verbeterd kunnen worden. Ons advies is een aanbeveling of nieuwe ontwikkeling vanuit Google niet direct in je campagnes toe te passen, maar altijd eerst te testen of het ook daadwerkelijk voor jouw campagnes goede resultaten oplevert. Werk met een A/B test, waarbij 50% van de zoekers naar de reguliere lopende campagne gaan en 50% naar de campagne inclusief wijziging. Aan de hand van voldoende data kun je dan uiteindelijk bepalen of de betreffende wijziging de gewenste resultaten heeft opgeleverd en of je dit door wil voeren in je campagnes.

Responsieve Zoekadvertenties beschikbaar binnen Microsoft Advertising (Bing Ads)

Sinds afgelopen januari kun je ook binnen Microsoft Advertising gebruikmaken van responsieve zoekadvertenties binnen je campagnes. Hiervoor geldt ook dat je je responsieve zoekadvertenties vanuit Google Ads kunt importeren naar je Microsoft advertentieaccount.

Wil je meer weten over bovenstaand onderwerp of heb je een ander online vraagstuk? Neem dan gerust contact met ons op.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?