Een nieuwe website? Doe een SEO-check!

Je staat op het punt om over te gaan naar een nieuwe website. Een flinke klus, maar voordat je live gaat met je nieuwe website, is het van belang om een SEO-check uit te voeren. Een goede SEO-check voorkomt dat de rankings die je behaald hebt, evenals de bezoekersaantallen en conversieratio’s, in elkaar storten. Je geeft jezelf zo ook de tijd om eventuele problemen op te lossen, voordat je de nieuwe website trots presenteert. Een SEO-check van een nieuwe website verschilt van een SEO check van je bestaande website, omdat je twee websites met elkaar gaat vergelijken. Om de overgang naar een nieuwe website SEO-technisch zo goed mogelijk te laten verlopen, heeft MvH Media een aantal handige tips op een rij gezet voor zowel voor, als na de live gang van je nieuwe website.

Voor de live gang

Het is beter om SEO fouten op te sporen voordat je live gaat, dan achteraf. Wanneer je dit niet doet, loop je het risico dat er veel herstelwerkzaamheden moeten plaatsvinden die extra tijd en geld kosten. Het is daarom van belang om deze problemen direct te tackelen voordat je website het licht ziet. Tijdens deze SEO-check moeten in ieder geval de volgende zeer belangrijke punten nader bekeken worden:

  • Google Analytics

Wanneer je nieuwe website live gaat, wil je er zeker van zijn dat de statistieken meteen goed worden doorgemeten. Gebeurt dit niet, dan loop je kans dat de data niet consistent is met de werkelijkheid en vergelijkingen met eerdere jaren niet het juiste beeld geven. Tip: plaats een annotatie bij live gang, zodat je precies weet wanneer de nieuwe website online ging. Dit markeerpunt helpt bij de vergelijking van data.

  • Technische problemen

Technische problemen kunnen SEO behoorlijk in de weg zitten. Wees er daarom zeker van dat het nieuwe ontwerp, de layout, afbeeldingen en code goed werken. Een voorbeeld van een probleem is dat de laadtijden van pagina’s sterk kunnen veranderen. Langere laadtijden kunnen ervoor zorgen dat organisch verkeer flink daalt, soms tot wel 20%. Het kan er ook voor zorgen dat goed gerankte zoekwoorden flink dalen in de rankings. Tip: zorg er meteen voor dat de nieuwe website responsive is voor mobiele apparaten. Het is veel makkelijker om dit voor de live gang te doen, dan achteraf.

  • Content 

Content (tekst en afbeeldingen) zijn van grote invloed op de SEO score van je website. Let bij de overgang naar een nieuwe website op de volgende punten:

– pas op met het uploaden van (veel) te grote afbeeldingen. Dit is van negatieve invloed op de laadtijd van de website
– ga je teksten herschrijven? Herzie dan de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden om te zien of er nieuwe pagina’s nodig zijn, of bestaande pagina’s aangepast moeten worden;
– gaan URL’s veranderen? Let er dan goed op dat deze op de juiste manier worden doorverwezen door middel van een 301-redirect.

  • Links

Het is de moeite waard om de interne links tussen pagina’s eens goed te bekijken. Je wilt er zeker van zijn dat deze links nog kloppen en niet leiden naar niet bestaande pagina’s. Het is wellicht niet de grootste issue die je tegen kunt komen, maar het is altijd handiger om dit vóór de live gang op orde te hebben.

  • Een nieuwe nullijn

Door te benchmarken, eigenlijk een nieuwe nullijn te creëren, ben je goed op de hoogte van bijvoorbeeld organisch verkeer en zoekwoord rankings tijdens de oude situatie. Deze data gebruik je vervolgens om te monitoren of je SEO-technisch nog steeds de juiste koers vaart zodra de nieuwe website live is.

Na de live gang

Zodra de nieuwe website online is, is het van belang om goed te monitoren of er wat organisch verkeer en rankings betreft veranderingen zijn. Zeker de eerste weken is het van belang om te zien of de overgang geslaagd is.

MvH Media heeft de kennis in huis om de overgang naar een nieuwe website SEO-technisch soepel te laten verlopen. Zowel voor als na de live gang houdt MvH Media de data nauwlettend in de gaten om te zien of de behaalde hoeveelheden organisch verkeer en zoekwoord rankings niet verloren gaan. Heb je vragen over de overgang naar een nieuwe website, of heb je behoefte aan professionele ondersteuning hierbij? Neem dan vrijblijvend contact op met onze SEO-specialisten.

20 januari 2017

Over onze blog

MvH Media gelooft in het delen van kennis. Kennis delen we intern met onze collega’s, direct met onze klanten en andere partners, maar ook graag met jou! Samen weten we immers meer dan één!

Veel leesplezier.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief. Ontvang daarmee de populairste artikelen en het laatste nieuws over MvH Media.

Meld je aan

Wij delen onze kennis graag

Meer blogs
Altijd op de hoogte van onze blog?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en wij houden je automatisch op de hoogte van al onze tips en aanraders!

Nadat je dit formulier hebt ingevuld, gebruiken we jouw gegevens opgeslagen om jou maandelijks een nieuwsbrief te sturen.

Welkom! Onze website maakt gebruik van cookies.

Leuk dat je onze website bezoekt. Bij instellingen kun je aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Ga je voor een optimaal werkende website? Ga dan naar instellingen en vink alle vakjes aan 🙂.

Bekijk hier ons Privacy beleid | Sluiten
Wijzig instellingen