SEA Trends 2020

In deze blog gaan we in op 5 belangrijke SEA Trends die in 2020 een grote rol zullen gaan spelen. Speel komend jaar in op onderstaande trends en behaal het maximale resultaat met jou online marketing campagnes.
  1. B2B Targeting

Sinds kort is mogelijk om binnen Google Ads B2B doelgroepen te targeten binnen campagnes. B2B Targeting is altijd een unieke uitdaging geweest binnen online marketing, maar door de komst van deze nieuwe doelgroepen kunnen bedrijven gerichter bereikt worden. Wat houden de doelgroepen precies in? Campagnes kunnen specifiek gericht worden op een bepaalde bedrijfsgrootte en bedrijfsindustrie.

Microsoft Advertising (Bing Ads): LinkedIn Targeting

Ook binnen Microsoft Advertising zijn ze druk bezig met nieuwe mogelijkheden op het gebied van B2B targeting. Sinds LinkedIn is overgenomen door Microsoft en zij ook beschikken over het ’s Werelds grootste professionele netwerk was men al benieuwd wat er zou komen.

Sinds kort stelt Microsoft Advertising dan ook adverteerders in staat om hun zoekcampagnes rechtstreeks te richten op een bedrijf, een industrie of de functie van een gebruiker. Op deze manier kunnen wij als adverteerders de campagnes steeds beter aanpassen aan de verschillende professionele profielen die online zoeken of winkelen. Op dit moment is dit nog niet mogelijk in Nederland, maar de verwachting is dat dit niet lang meer zal duren.

  1. Op weg naar succes met automatisering

    Automatisering is de grootste PPC trend van 2020. De ontwikkelingen binnen Google op het gebied van machine learning gaan dan ook razend snel. De verwachting is dat deze ontwikkelingen komend jaar net zo hard zullen gaan en het dus onmisbaar wordt om hier als marketeer iets mee te doen. Het jaar van de technische marketeer wordt het ook wel genoemd.

    De handmatige optimalisaties worden steeds minder, maar juist het geven van zo veel mogelijk data aan het systeem neemt toe. Door Google Ads te voorzien van data op het gebied van doelgroepen, extensies, advertenties, verschillende landingspagina’s en feed optimalisaties kan het systeem deze elementen koppelen en hier op sturen.

 

Automatische biedstrategieen

Bij het inschakelen van een automatische biedstrategie is het belangrijk dat er genoeg conversiedata in je campagne aanwezig is. Uitgaan van ongeveer 30 conversies in 1 campagne is een mooi startpunt om een automatische biedstrategie in te stellen. Zonder genoeg conversiedata heeft het algoritme niet genoeg data om op te kunnen sturen. Haal je de 30 conversies niet? Probeer dan microconversies toe te voegen of meerdere campagnes onder één gedeelde automatische biedstrategie in te stellen.

  1. Feed management is onmisbaar

Een productfeed maakt het mogelijk om producten buiten de eigen website te etaleren en op deze manier extra verkeer naar de website te genereren. Een heel bekend kanaal dat gebruik maakt van zo’n productfeed is Google Shopping. Vergroot je relevantie en de kwaliteit van je verkeer door feed management.

In eerste instantie is het belangrijk om te bepalen op welk platform je met je producten wil gaan adverteren, zodat hier de productfeed op aangepast kan worden. De basisvereisten van een productfeed zijn vaak voor elk platform hetzelfde, maar toch zijn er per platform ook nog aparte vereisten waar de feed op aangepast moet worden. In eerste instantie kan een productfeed uit veel webshops zo aangeleverd worden waardoor veel vereisten er al in staan. Echter, door je productfeed te optimaliseren zorg je ervoor dat je de juiste mensen bereikt en extra relevantie creëert.

Productfeed optimalisatie

Ongeacht of je een productfeed zo uit je webshop kunt leveren, is het belangrijk de producten uit je productfeed met relevante productspecificaties te verrijken. Een geoptimaliseerde datafeed zorgt voor betere resultaten. Hoe beter je productfeed, hoe meer omzet je haalt uit je campagnes!

Een voorbeeld van een productspecificatie die voor de hand ligt, maar echt een verschil kan maken is een geoptimaliseerde producttitel: De titel bepaalt voor een groot deel op welke zoektermen je met je producten vertoond zal worden.

Channable Partner

Op verschillende platformen zichtbaar zijn en je productinformatie slim in de productfeed zetten? Een handig platform om alle productfeeds uit één platform te beheren is Channable. MvH Media is Channable Partner en gebruikt Channable als tool om binnen één platform verschillende datafeeds te genereren, optimaliseren en beheren.

  1. Succesvol met omnichannel strategie

    Bedrijven zijn actief in een omnichannel-wereld. Dit betekent dat producten en/of diensten op meerdere online platformen en offline aangeboden en verkocht worden. Er is bewezen dat bedrijven die 3 of meer kanalen inzetten betere resultaten boeken dan bedrijven die dit niet doen.

Winkelbezoeken vanuit online zoekgedrag meetbaar

Één voorbeeld waardoor een meer omnichannel-strategie steeds meer mogelijk wordt is dat binnen Google Ads en Facebook winkelbezoeken doorgemeten kunnen worden. Google Ads meet dan hoeveel gebruikers die interactie hebben gehad met een advertentie uiteindelijk offline de winkel bezoeken. Dit maakt het mogelijk dat je qua meetbaarheid en sturing binnen Google Ads tevens de focus kunt leggen op offline aankopen. Wanneer je weet hoe veel personen gemiddeld overgaan tot een aankoop en wat de gemiddelde orderwaarde is dan kan er met genoeg conversiedata bijvoorbeeld de automatische biedstrategie doel-ROAS worden ingesteld.

  1. Snelle ontwikkelingen in Video Marketing

    In 2020 wordt het nog belangrijker om aandacht te besteden aan video marketing. Video advertenties zorgen relatief goedkoop voor een enorm bereik. Binnen YouTube zien we snelle ontwikkelingen met steeds meer verschillende advertentiemogelijkheden.

Shoppable Video & Bumper Ads

Neem het voorbeeld van shoppable video. Een korte video waarin producten worden uitgelicht met prijs en de mogelijkheid om het product direct te kopen. Ook bumper ads zijn een ‘must do’ in 2020. Dit is een korte video van 6 seconden die voor, tijdens of na een video wordt afgespeeld. De bumper ad wordt ingezet voor brand en product awareness. De advertenties zijn niet weg te klikken en zijn succesvol om veel personen te bereiken door de korte duur van de video.

Naast YouTube is de inzet van video belangrijk via verschillende kanalen om in te spelen op je omnichannel strategie. Denk aan LinkedIn, Instagram, Pinterest en Facebook.

Meer weten over bovenstaande trends of heb je een ander online vraagstuk? Neem dan gerust contact met ons op.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?