Het komt steeds dichterbij: Google gaat third-party cookies uitbannen in de Chrome browser. Met deze keuze volgen ze vele andere browsers zoals Microsoft Edge, Firefox en Safari. Uit onderzoek blijkt dat in november 2021 ongeveer 64% van de internetgebruikers gebruik maakt van Google Chrome. Dat deze cookies nu ook uit Chrome gaan verdwijnen gaat een groot effect hebben op de marketingsector. Ondanks dat Google al druk bezig is met een alternatief genaamd “FLoC” is het slim naar andere mogelijkheden te kijken. Tijd om aan de slag te gaan met first-party data.
Wat zijn cookies?
Cookies zijn bestandjes die door een website op jouw apparaat (bijv. laptop of smartphone) worden opgeslagen. Er zijn verschillende soorten cookies. Zo zijn er first-party cookies die zorgen voor een betere ervaring van de website. Dit type cookies slaan bijvoorbeeld taalinstellingen op en verzamelen geanonimiseerde data. Deze cookies zorgen er ook voor dat je niet iedere keer opnieuw hoeft in te loggen en dat je winkelmandje bewaard blijft.
Naast first-party cookies zijn er ook third-party cookies. Dit type cookie is afkomstig van een derde partij en voorzien o.a. advertentienetwerken van data. Deze data kan vervolgens ingezet worden om de gebruiker te targeten met een campagne op verschillende kanalen.
Wat is first-party data?
Je kunt op allerlei manieren data verzamelen. De manier waarop je de data verzameld kun je indelen in verschillende categorieën. Zo heb je de termen first, second of third-party data wellicht al eens voorbij horen komen. Maar wat betekenen deze termen eigenlijk?
First-party data
Dit zijn gegevens die je direct bij de gebruiker/klant verzamelt. Denk hierbij aan een naam, e-mailadres, en andere gegevens die bewust worden achtergelaten. Maar ook gedragsgegevens zoals interacties en aankoophistorie op een website of in een app vallen in deze categorie.
Second-party data
Bij second party data wisselen bedrijven hun first party data met elkaar uit. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden wanneer een ander bedrijf erg veel over jouw doelgroep weet.
Third-party data
Dit zijn grote hoeveelheden data die worden verzameld door een bedrijf dat geen directe relatie tot de gebruiker/consument heeft. Door de grote schaal waarop deze data verzameld wordt kun je veel leren over het gedrag van jouw potentiële doelgroep. Dit type data wordt meestal verzameld via verschillende websites en platformen en door een dataprovider gecombineerd tot een data set. In dit type data vallen ook de cookies die uit de Google Chrome browser zullen gaan verdwijnen.
De gevolgen van het verdwijnen van third-party Cookies
Het verdwijnen van third-party cookies zal vooral invloed hebben op de paid kanalen. Zo zal dit effect hebben op het targeten van grote groepen en zullen de inzichten in de prestaties van een campagne minder worden. Natuurlijk werkt Google al hard aan een alternatief zoals de privacy sandbox in combinatie met FloC. Tot op heden heeft Google vrij weinig prijsgegeven over hoe deze techniek precies werkt. Er zijn dan ook veel vragen en onduidelijkheden over de werking en privacyaspecten van deze techniek. Verder zien andere bedrijven, zoals diverse browsers, FloC als een veiligheidsprobleem en zijn dan ook niet erg enthousiast over de geboden oplossing door Google.
De voordelen van First Party Data
Het alternatief van Google is dus absoluut nog geen zekerheid waar je honderd procent op kunt vertrouwen. Ons advies is dan ook om het heft in eigen hand te nemen en aan de slag te gaan met first party data. Naast dat je door de maatregelen vanuit o.a. webbrowsers richting first party data wordt gestuurd zitten er ook een aantal grote voordelen voor jouw als bedrijf aan:
-
- Het is betrouwbaar! Omdat je de data direct bij de bron verzamelt is het enorm relevant en waardevol voor jouw als bedrijf.
- De data verzamel je zelf en zonder tussenkomst van dataproviders. Je hebt meer controle en volledig eigendom over deze gegevens.
- Persoonlijk: door gebruik te maken van data direct afkomstig van een individueel contact kun je als bedrijf/merk relevanter zijn dan ooit.
Aan de slag gaan met e-mailmarketing
E-mailadressen zijn dus essentieel wanneer je praat over een first-party data gerichte strategie. Hierbij is een goede en stabiele basis enorm belangrijk. Kies voor de juiste tool zoals bijvoorbeeld ActiveCampaign. Zorg er daarnaast voor dat je de website-/eventtracking op de juiste wijze hebt ingesteld en je start met het verzamelen van interesses en voorkeuren.
Heb je vragen over hoe jij aan de slag kunt gaan met e-mailmarketing? Neem dan gerust eens contact met ons op.