tik tok marketing

Het ‘video-based’ social media platform TikTok lanceerde in 2019 en werd razend populair onder jongeren tussen 15 en 19 jaar. Zij verlieten Facebook voor TikTok. Binnen no time werd TikTok het snelst groeiende kanaal van alle social media platformen. Een logisch gevolg, aangezien de inzet van video’s een steeds belangrijkere positie krijgt binnen online marketing. We kijken meer video’s en onze aandacht blijft er langer bij hangen. Daar komt nog eens bij dat het slimme algoritme van TikTok ervoor zorgt dat je alleen video’s te zien krijgt die jij leuk vindt. Je ‘Voor Jou’ tijdlijn (waarin TikTok suggesties selecteert op basis van jouw kijkgedrag) kan dus totaal anders zijn dan die van iemand anders. Inmiddels blijkt uit cijfers dat de gemiddelde kijktijd per maand hoger is op TikTok dan op YouTube. Daarnaast is nu 67% van alle TikTok gebruikers 25 jaar of ouder. Dit betekent dat TikTok marketing steeds interessanter wordt om in te zetten, ook voor jouw bedrijf!

Het grootste voordeel van de inzet van TikTok is dat je ‘gratis’ kunt meeliften op het algoritme. Dit betekent dat je video automatisch wordt getoond aan relevante personen zodra het algoritme van TikTok merkt dat je video interessant gevonden wordt. Zo heb je binnen TikTok een veel grotere kans om buiten je eigen netwerk getoond te worden dan bij Facebook of Instagram. Binnen TikTok kun je op een laagdrempelige manier interactie opwekken met je doelgroep door bijvoorbeeld een vraag te stellen of hen op te roepen iets in de reacties te delen. Dit levert een positieve bijdrage aan de betrokkenheid en op lange termijn ook aan de naamsbekendheid van je bedrijf.

De voordelen

  • Groot bereik door TikTok algoritme
  • Vergroot betrokkenheid en interactie
  • Positieve bijdrage naamsbekendheid
  • Opbouwen van een community
  • Uitgebreide statistieken en inzichten

adverteren op tiktok

Sinds 2021 is het in Nederland mogelijk om te adverteren op TikTok. De uitgebreide statistieken zorgen ervoor dat je demografische kenmerken van jouw doelgroep kunt analyseren om gerichter te adverteren. Adverteren op TikTok brengt een specifieke strategie met zich mee, waarin je wil dat je advertentie mooi in de tijdlijn van je doelgroep ‘blend’. Op deze manier blijft de aandacht van de kijker langer op je advertentie, waardoor iemand langer wordt blootgesteld aan je merk. Dit draagt uiteindelijk bij aan je naamsbekendheid. Het is daarom de ultieme uitdaging om leuke, creatieve video’s te maken waarin je merk of product toch centraal staat.

 

tiktok uitbesteden

Door mee te bewegen met de snelle veranderingen in de social media wereld bouw je een succesvolle online marketing strategie op. Ben je nog niet bekend met het nieuwe platform? Implementeer TikTok marketing hand in hand met een online marketing bureau, zodat je alle kennis in huis hebt om jouw nieuwe doelgroep op een effectieve en efficiënte manier te bereiken!