1. Linkbuilding
Linkbuilding is het verkrijgen van links van andere websites naar je eigen website. Deze worden ook wel backlinks genoemd. Zo’n backlink kan worden gezien als een stem voor jouw website.
Hoe meer backlinks je hebt, hoe meer autoriteit jouw website opbouwt. Deze autoriteit heeft waarde voor een zoekmachine en kan daarom betere ranking stimuleren. Er zijn twee belangrijke statistieken waar je rekening mee moet houden bij linkbuilding, namelijk autoriteit en domeinen.
Autoriteit
De autoriteit is een cijfer die je krijgt en iets zegt over de kwaliteit van je website. Dit cijfer wordt met name opgebouwd door de kwaliteit links die naar jouw website verwijzen.
Ontvangt jouw website backlinks van sites met een hoge autoriteit, dan geven deze dus meer waarde mee en een grotere kans om een hoge ranking te krijgen. Tools als Ahrefs en Semrush kunnen je een indicatie geven over je huidige autoriteit score.
Unieke domeinen
Een andere belangrijke statistiek voor linkbuilding is het aantal unieke verwijzende domeinen dat naar jouw website linkt. Ook hier geldt: hoe meer verschillende verwijzende domeinen naar jouw website linken, hoe beter het effect op je ranking. Hoe kan je deze links dan verkrijgen?
Natuurlijke links zijn links die je krijgt zonder enige inspanning. Bijvoorbeeld een blogger die uit eigen initiatief naar een bedrijf linkt waar hij of zij goede ervaringen mee heeft gehad.
Handmatige verkregen links zijn links die je krijgt door actieve linkbuilding activiteit. Vraag bijvoorbeeld aan klanten of zij naar jouw site willen linken of werk samen met een influencer.
Zelf gecreëerde links zijn links die verkregen worden vanuit een forum, blog en artikel met een geoptimaliseerde anchortekst. Zelf gecreëerde links neigen naar black hat SEO en wordt afgekeurd door zoekmachines. Ben dus voorzichtig wanneer je dit toepast.
2. Content marketing
Onder off-page content marketing verstaan we gepubliceerde content om backlinks, media aandacht en E-E-A-T te verkrijgen. Manier om content te plaatsen of verkrijgen buiten je eigen website zijn:
- PR (public relations)
- Social Media
- Influencer marketing
- Podcasts
- Forums
Door met je bedrijf actief te zijn op verschillende platformen creëer je betrokkenheid met je doelgroep en vergroot je de merkbekendheid van je organisatie.
3. Lokale SEO
Lokale SEO is manier van optimaliseren om je lokale verkeer, zichtbaarheid en merkbekendheid te verbeteren. Dit is een strategie op zich. Twee belangrijke onderdelen van lokale SEO zijn het Google Bedrijfsprofiel en NAW-citaten.
Google Bedrijfsprofiel
Het Google Bedrijfsprofiel is een gratis tool voor bedrijfsvermelding. Hiermee kan jouw bedrijf vaker weergeven worden in de zoekresultaten van de zoekmachine. Omdat dit gebeurt buiten je website is het optimaliseren van het Bedrijfsprofiel een belangrijk off-page tactiek. Het is zelfs een lokale SEO ranking factor en verhoogt de zichtbaarheid op hoge posities in de zoekresultaten door middel van een kaart op zoekwoorden met een lokale zoekintentie. Een aantal optimalisaties zijn:
- Vul jij NAW-gegevens en openingstijden goed in
- Verzamel actief reviews en reageer op iedere review
- Publiceer regelmatig posts incl. foto’s of video’s
NAW-citaten
Naast het bedrijfsprofiel zijn er nog vele andere platformen om je bedrijfsgegevens te vermelden. Denk bijvoorbeeld aan Trustpilot of Tripadvisor.
Google gebruikt deze NAW-citaten om te controleren of jouw bedrijfsinformatie klopt. Neem daarom de tijd om jezelf zichtbaar te maken op verschillende platformen en zorg dat alle informatie overeenkomt.
4. Reviews
Reviews zijn een goede manier om je potentiële klanten en de zoekmachines vertrouwen te creëren. Reviews zijn zelfs een van de belangrijkste ranking factoren om je E-E-A-T te verbeteren. Zorg daarom dat je actief reviews verzamelt en reageer op alle reviews die je ontvangt. Let op dat je alleen eerlijk verkregen reviews verzamelt van bestaande klanten.
5. Evenementen
Evenementen zijn niet alleen een goede manier om off-page SEO toe te passen, maar zorgen ook voor betrokkenheid met je doelgroep.
Het organiseren van een evenement zorgt voor activiteit op je website, het verkrijgen van links naar je evenementenpagina en natuurlijk ook gewoon een positieve sfeer. Hoewel het veel inspanning kost om een evenement te organiseren is het wel een betrokkenheid die moeilijk op een andere manier te creëren is en daarom erg waardevol is.