De no-index tag is een instructie die je kunt toevoegen aan de broncode van een webpagina van een website om zoekmachines te vertellen dat die specifieke pagina niet opgenomen moet worden in hun zoekresultaten. Hierdoor wordt de pagina niet getoond wanneer gebruikers zoeken op relevante zoekwoorden.
Waarom is no-index belangrijk voor SEO?
No-index kan een waardevol instrument zijn om volledige controle te hebben over de zichtbaarheid van je website op zoekmachines. Soms zijn er bepaalde pagina’s op je website die je liever niet wilt laten indexeren, zoals tijdelijke pagina’s, duplicaat content, privacybeleid of algemene voorwaarden. Het kan ook zijn dat je een nieuwe pagina hebt gemaakt die nog niet volledig is geoptimaliseerd en je wilt voorkomen dat deze wordt weergegeven in zoekresultaten voordat je klaar bent om deze te publiceren. Ook hier zorgt een no-index tag ervoor dat je deze net zo lang kan optimaliseren, totdat je deze aan Google wilt laten zien.
Hoe wordt no-index gebruikt?
No-index wordt meestal ingesteld via een HTML-meta-tag in de broncode van de pagina. Door de no-index instructie toe te voegen aan de pagina’s die je wilt uitsluiten van indexering, geef je zoekmachines de boodschap om deze pagina’s niet op te nemen in hun zoekresultaten. Het gebruik van no-index moet echter voorzichtig gebeuren. Het is belangrijk om te begrijpen dat zoekmachines verschillende interpretaties kunnen hebben van de no-index instructie of dat zoekmachines kunnen ervoor kiezen om de pagina toch te indexeren, zelfs als je de no-index tag hebt toegevoegd.
Voordelen van no-index
Het gebruik van no-index biedt verschillende voordelen voor SEO. Het stelt je in staat om volledige controle te hebben over welke pagina’s van je website wel of niet worden opgenomen in zoekresultaten. Dit kan helpen om de kwaliteit van je zoekresultaten te verbeteren, aangezien je ongewenste pagina’s kunt uitsluiten die mogelijk geen waarde toevoegen aan je SEO-strategie. Het kan ook duplicate content voorkomen. Zo weet Google welke pagina moet ranken en dat werkt weer positief voor de rankings. Voor de tweede optie is het ook goed een canonical aan te brengen op de betreffende pagina.
Kennisbank
- 301 HTTP status code
- 404 HTTP status code
- A/B testen
- Alt tekst
- Alt-tag
- Anchor tekst
- Backlinks
- Bereik
- Black hat SEO
- Bouncerate
- Breadcrumbs
- Broken link
- Canonical
- Clickbait
- Conversie
- Core web vitals
- Crawlen
- CTR
- Cumulative layout shift (CLS)
- Customer journey
- Dofollow link
- Domein autoriteit
- Doorway page
- Dropshipping
- Duplicate content
- Dwell time
- First Input Delay (FID)
- Googlebot
- H1 tag
- Headings
- Hreflang tag
- HTTP Header
- HTTP status codes
- Interne linkbuilding
- Interne links
- JSON-LD
- Keyword density
- Keyword stuffing
- Landingspagina
- Largest contentful paint (LCP)
- Linkbuilding
- Linkjuice
- Local Pack
- Long tail zoekwoorden
- Meta data
- Meta description
- Meta titel
- No-index
- Nofollow link
- Organische verkeer
- Orphan page
- Outbound link
- Rank tracker
- Rankingsfactoren
- Redirect
- Rich snippets
- Robots.txt
- Schema markup
- Search console
- SERP
- Short tail zoekwoorden
- Sitemap
- Spider
- SSL-certificaat
- Structured data
- Structured data FAQ
- Tone of voice
- URL parameters
- Voice search
- White hat SEO
- x-default hreflang tag
- Zoekmachine
- Zoekvolume
- Zoekwoord dichtheid
- Zoekwoord positie
- Zoekwoordonderzoek