Zoekmachine
optimalisatie.

Denk je aan online marketingstrategieën, dan denk je vrijwel automatisch aan zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie is ook wel bekend als SEO, wat staat voor Search Engine optimalisation. Met een online georiënteerde wereld is het raadplegen van een zoekmachine niet meer weg te denken. Hoe vaak gebruik jij een zoekmachine op een dag? Wij hebben het even opgezocht, met een zoekmachine uiteraard: per dag worden er miljarden zoekopdrachten uitgevoerd over de hele wereld. Het is dan ook kinderlijk eenvoudig en heel laagdrempelig.

Wanneer je je meer verdiept in de wereld van zoekmachine optimalisatie, dan begrijp je al snel waarom deze twee termen zo aan elkaar gelinkt zijn. Net als jouw bedrijfsstrategie is zoekmachine optimalisatie gericht op de langer termijn. Het grootste voordeel is dat het gratis is. Des te meer redenen om je (nog meer) te verdiepen in de wondere wereld van zoekmachine optimalisatie!

De voordelen

  • Gratis klikken van relevante bezoekers
  • Groeiend verkeer naar je website
  • Vergroot de vindbaarheid én autoriteit van je website 
  • Verbeter de overall kwaliteit van je website
  • Hogere gebruiksvriendelijkheid voor gebruikers
  • Meer bezoekers, leads en conversies

Winnaar “Beste SEO consultant” 
bij de Dutch Search Awards 2021.

Winnaar “Beste SEO consultant” 
bij de Dutch Search Awards 2022.

ZICHTBAAR EN VINDBAAR

DANKZIJ ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE

Jouw (potentiële) klanten moeten in de eerste plaats weten dat jij bestaat. Daarom heb jij een website en verdiep jij je in de mogelijkheden van (online) marketing. Jouw zichtbaarheid wordt vergroot zodra jij ook op andere kanalen aanwezig bent zoals verschillende social media. Maar hoe weet jouw potentiële doelgroep nu dat jij bestaat? Je wilt dat jouw doelgroep jou op het juiste moment vindt. Namelijk op het moment dat zij informatie zoeken. Net als je concurrent vecht je om de aandacht van dezelfde doelgroep. Door je bezig te houden met zoekmachine optimalisatie zorg jij ervoor dat jouw website hoog scoort in de zoekresultaten. Gratis en voor niets.

Elke website is anders en zo ook die van jou. Daarom werken wij altijd op maat voor elke klant. Het is belangrijk om te onderzoeken waar de focus op moet liggen en goed te analyseren wat er op de website nodig is om dit te behalen. Denk hierbij aan een zoekwoordenonderzoek en menustructuur die onze SEO-specialisten gaan evalueren. Zij weten de pijnpunten van je website eruit te halen en een mooi op maat gemaakt plan te presenteren om zo de meest optimale resultaten uit je website te behalen. Houd wel in het achterhoofd dat het een duurzame strategie is met langdurige effecten. 

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

WAT IS ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE?

Zoekmachine optimalisatie of SEO wordt veel gebruikt en speelt een cruciale rol in jouw marketing. Je kunt zoekmachine optimalisatie het beste zien als het geheel aan strategieën en acties gericht op het verbeteren van de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw bedrijf in de grote zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing. Belangrijk detail hierbij is dat de score in de zoekresultaten wordt behaald op een organische en niet-betaalde manier.

Een (potentiële) klant zoekt informatie over een onderwerp, dienst of product. De tijden dat we daarvoor een boek openslaan of direct een winkel binnenlopen zijn echt voorbij. Sommige organisaties hebben niet eens een fysieke locatie en informatie in boeken is snel achterhaald. Op een laagdrempelige manier zoeken mensen online informatie en voeren daarvoor verschillende zoektermen in de zoekmachine in. Gebruik jij op de juiste manier, op de juiste plek, de juiste zoektermen? Dan vergoot je jouw kans om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen!

De voordelen van zoekmachine optimalisatie:

  • Vergroten van zichtbaarheid en naamsbekendheid.
  • De effecten van zoekmachine optimalisatie zijn gericht op de lange termijn, waar je de vruchten van plukt.
  • Kosten! Die zijn relatief laag en betalen zich op de lange termijn zeker terug.
  • Als je het goed doet, trek je de juiste bezoekers aan naar jouw website.
  • Helemaal met een gebruiksvriendelijke website voor jouw bezoekers.
  • Dus meer bezoekers, leads en conversies.
  • En blijf je de concurrent voor als je het goed doet.

WELKE FACTOREN ZIJN BELANGRIJK

VOOR ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE?

Zoekmachine optimalisatie is gebaseerd op de drie belangrijke pijlers die we onderscheiden als content, techniek en autoriteit. Wil jij een goede website die organisch hoog scoort binnen de zoekresultaten? Dan doe je er goed aan om deze pijlers zo veel mogelijk te optimaliseren. 

Content

Een mooie webdesign is leuk, maar om op de juiste zoektermen gevonden te worden in de zoekmachine, is het belangrijk dat jouw content de juiste zoekwoorden bevat. Dat begint bij een goed zoekwoordenonderzoek, waarna je deze zoekwoorden op de juiste plekken in je website integreert. Welke content maak je en wanneer zet je die online? Denk hierbij aan foto’s, video’s en blogs. Zorg voor waardevolle content, dat herkennen de zoekmachines. Wil je zoekmachine optimalisatie serieus aanpakken, dan werk je het beste met een contentstrategie die afgestemd is op jouw doelen. 

Techniek

Een website die technisch goed in elkaar zit, lijkt logisch. Maar dat is niet vanzelfsprekend. Om ervoor te zorgen dat Google jouw zoekmachine geoptimaliseerde pagina’s kan vinden, is technische SEO onmisbaar. Daarmee verbeter jij de algehele prestaties van jouw website wat bijdraagt aan de zoekmachine optimalisatie. Bij de technische aspecten van de website moet je bijvoorbeeld denken aan de laadsnelheid, veiligheid, crawlbaarheid en indexatie van je website. 

Autoriteit

Ook de acties buiten jouw eigen website of webshop dragen positief bij als het gaat om zoekmachine optimalisate. Dit onderdeel noemen we autoriteit vergroten, ookwel geloofwaardigheid in de ogen van de zoekmachines. Dit wordt beoordeeld aan de hand van verschillende externe links naar jouw website. Hiervoor gebruiken we de term linkbuilding. Dit lijkt eenvoudig, maar niet elke website met een link naar jouw website is van goede kwaliteit. Voer je deze pijler verkeerd uit, dan heeft dit een averechts effect. Om te voorkomen dat jij met de beste bedoelingen wordt gestraft voor je inzet, is het raadzaam om hiervoor een SEO specialist in te schakelen. Zodat jouw positie in de zoekmachine zo optimaal mogelijk is. 

ZOEKMACHINE OPLIMATISATIE

LOKAAL, NATIONAAL OF INTERNATIONAAL?

Iedere organisatie is anders en dat begrijpen we. Dat betekent ook dat jouw wensen en doelstellingen samenhangen met verschillende factoren. Eén van die factoren is het niveau waarop jij jouw product of dienstverlening aanbiedt. Daarom maken we onderscheid tussen lokaal, nationaal en internationaal niveau.

Lokaal

De lokale bakker om de hoek is natuurlijk gevleid als zijn klanten een stukje omrijden voor een heerlijk broodje waar zij om bekend staan. Maar realistisch is het natuurlijk niet dat iemand uit Groningen op zoek is naar een bakker in Wageningen. Zodra jij jouw dienst of product lokaal aanbiedt, zullen jouw zoekwoorden ook de locatie bevatten.

Wil je de lokale zoekmachine resultaten optimaliseren, dan vul je het beste ook de gegevens in jouw bedrijfsprofiel van Google aan. Denk aan openingstijden en adres, maar ook aan passende backlinks met websites zullen lokaal georiënteerd zijn. Een eenvoudige stap, hoewel je voor het beste resultaat nog meerdere acties onderneemt.

Nationaal

Bedrijven die zich op het gehele land richten, banderen de zoekmachine optimalisatie op een andere manier. Denk maar eens aan een webshop voor elektronische goederen. De zoekwoorden die je hiervoor inzet zijn vooral productgerelateerd.

Heeft jullie organisatie ook fysieke winkels en werken jullie met verschillende vestigingen of in diverse steden? Dan zet je in op onmichannel zoekmachine optimalisatie. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van verschillende landingspagina’s per locatie. Heb jij enkel een webshop, dan benader je jouw zoekmachine optimalisatie op nationaal niveau.

Internationaal

Richt jullie bedrijf zich op de internationale markt, dan pas je hier je zoekmachine optimalisatiestrategie op aan. Denk maar eens aan een kledingmerk dat zich internationaal oriënteert. Hoewel het eenvoudig lijkt om jouw website internationaal op te schalen, komt er aan de technische kant meer bij kijken. Denk alleen al aan de populariteit van de lokale zoekmachines die kunnen verschillen van Nederland. Maar ook het culturele aspect en taal speelt een belangrijke rol. Vraag voor het beste resultaat of een specialist met je meekijkt en laat je goed informeren. Dat voorkomt dat jij onnodig werk doet en direct de juiste stappen naar internationale zoekmachine optimalisatie zet.

ON-PAGE

OF OFF-PAGE

Binnen zoekmachine optimalisatie wordt het onderscheid gemaakt tussen on-page en off-page zoekmachine optimalisatie. Beide zijn ze essentieel en het voordeel is, ze vullen elkaar aan voor het best mogelijke resultaat.

On-page

Bij zoekmachine optimalisatie denk je als eerste aan jouw eigen website of webshop. Dit heeft betrekking op alle on-page zoekmachine optimalisatie activiteiten rondom zoekmachine optimalisatie. Ga je hiermee aan de slag, dan bedoelen we alle acties direct op jouw eigen website. Van het optimaliseren van de inhoud van de website en content, tot laadsnelheid, optimaal gebruik van relevante zoekwoorden en optimalisatie voor mobiele apparatuur. Bij on-page zoekmachine optimalisatie zorg je ervoor dat de zoekmachine de inhoud van jouw website begrijpt en de relevantie voor de gebruikers vertaald in de zoekresultaten.

Off-page

Jouw positie binnen de zoekresultaten wordt ook beïnvloed door acties op externe locaties. Een belangrijk onderdeel bij off-page zoekmachine optimalisatie is linkbuilding. Dankzij linkbuilding vergoot je jouw autoriteit wanneer je werkt met kwalitatieve backlinks. De zoekmachines zien een backlink als een aanbeveling voor jouw website. Des te meer en waardevollere backlinks jij hebt, des te waardevoller wordt jouw website beoordeeld. Jouw social media-activiteiten tellen ook mee in de off-page zoekmachine optimalisatie.

ZOEKAMCHINE OPTIMALISATIE

UITBESTEDEN?

Je kunt zelf aan de slag met zoekmachine optimalisatie, maar het vraagt veel tijd en aandacht van jou. Je kunt ervoor kiezen om jouw zoekmachine optimalisatie uit te besteden bij een bureau gericht op zoekmachine optimalisatie. Het mag dan wel gratis zijn, maar jij wil wel het best mogelijke resultaat. Besteed jij jouw zoekmachien optimalisatie uit, dan heb je:

  • Meer tijd: de instellingen voor jouw website perfect inrichten en onderhouden voor effectieve zoekmachine resultaten vraagt veel tijd. Je zorgt voor content op je website en je social media, waarbij je alle zoekwoorden in de gaten houdt. Het is veel makkelijker wanneer je dit laat doen of samen doet met een specialist die hier verstand van heeft. Dat scheelt jou heel veel tijd en je weet direct dat het op de juiste manier wordt gedaan. We staan buiten het adviseren dan ook klaar om jouw zoekmachine teksten te schrijven door een van onze SEO copywriters.
  • De juiste acties: om jouw website te vinden, worden meer dan 200 parameters gebruikt. Voer je ze allemaal goed uit, dan word je daarvoor beloond. Maar voer je er één verkeerd uit, dan word je genadeloos afgestraft door de zoekmachines. Of het nu gaat om een verkeerde verhouding van je zoekwoorden of die backlinks op de juiste manier inrichten. Een specialist in zoekmachine optimalisatie heeft al die kennis ter beschikking, dus waarom zou je het wil opnieuw uitvinden als samenwerken mogelijk is?
  • Alle expertise tot jouw beschikking: de wereld verandert snel, zo ook de wereld van zoekmachine optimalisatie en hierdoor is een sterke zoekmachine auditing cruciaal. Gister zag de wereld er anders uit dan vandaag en dus kan dat grote gevolgen hebben voor jouw zoekmachine resultaten. Dus los van de tijd die je steekt in het creëren van waardevolle content, moet je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen. Onze specialisten zijn altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, zodat jij dit niet hoeft te doen. We geven de zoekmachine optimalisatie advies en ondersteuning om jouw website, bezoekers en zichtbaarheid naar nieuwe hoogte te brengen. 

DE SPECIALISTEN

VAN MVH MEDIA

Zoekmachine optimalisatie is een holistische aanpak van verschillende acties om jouw zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten. Daarom staat zoekmachine optimalisatie ook niet helemaal op zichtzelf en komt er veel meer bij kijken als je het goed wilt doen. Zo vullen SEO en SEA elkaar goed aan en combineer je zowel de korte als lange termijn resultaten. Door op de juiste momenten aan de verschillende knoppen te draaien, benut je jouw budget zo optimaal mogelijk voor het beste resultaat. Begin je net? Dan zet je wat hoger in op SEA en naarmate jouw SEO-activiteiten groeien, breng je SEA wat meer terug. Heb je een toffe actie? Dan zet je SEA weer in. En wat denk je van social media marketing? Voor het beste resultaat van jouw zoekmachine optimalisatie, integreer je jouw social media ook in jouw marketingstrategie die je weer afstemt op elkaar.

Onze specialisten weten allemaal de weg in hun eigen expertise, kennen de ins en outs en weten hoe zij elkaar het beste aanvullen. Of je nu op zoek bent naar een zoekmachine optimalisatie coach tot zoekmachine optimalisatie consult: bij MvH Media hebben wij alle expertises onder één dak en zorgen wij voor het beste resultaat voor jou. Wij zorgen ervoor dat jouw online marketingstrategie past bij jouw wensen en doelstellingen. Jij wilt natuurlijk bovenaan in Google staan. Maar hoe? Dat is de uitdaging die onze specialisten graag aangaan. Wij helpen met het behalen van de topposities. Wij zorgen voor relevante bezoekers en organische conversies. Vertel ons jouw doelstellingen en jij krijg van ons een op maat gemaakt advies!

DOE MIJ ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE

EN SNEL GRAAG

Zoekmachine optimalisatie is fantastisch en zal zeker voor jou werken. Maar dit vraagt wel om geduld. In tegenstelling tot SEA is SEO gericht op lange termijn resultaten. Neem daarin mee dat je voor zoekmachine optimalisatie zelf niet betaalt, dus dat vraagt om een andere aanpak. Om realistische verwachtingen te scheppen, moet je weten dat dit een proces van maanden tot zelfs een jaar is. Welke tijdslijnen voor jou realistisch zijn, hangt af van verschillende factoren zoals jouw concurrentie, jouw zoekwoorden en de huidige technische staat van jouw website.

Wanneer je daarom SEO wilt uitbesteden, neem dan direct contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Of je nu een e-commerce website van SEO wilt voorzien, jouw B2B zichtbaarheid wilt vergroten of een andere opdracht hebt. Met een gedegen SEO strategie zorgen we voor een solide basis voor jouw website waarmee we jouw bedrijf de doelstellingen kan halen die jij voor ogen hebt.

SEO expertises

Wat we voor jou kunnen doen.

zoekwoordenonderzoek

Organisch beter vindbaar worden in de zoekmachines. Dit start je met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. 

techniek

Belangrijke basis voor jouw website of webshop. De techniek moet hiervan tiptop in orde zijn! Waar je allemaal op moet letten? Daar helpen wij jou mee. 

linkbuilding

We denken graag mee om het maximale rendement uit jouw online positionering te halen.

SEO dashboard

Krijg inzicht in de behaalde prestaties van al je marketingactiviteiten. 

lokale SEO

Voor bedrijven met een winkel, restaurant, kantoor of andere locatie is online vindbaar zijn met je fysieke locatie met behulp van lokale seo onmisbaar.

SEO copywriting

Overtuigende SEO-teksten nodig die écht aansluiten bij jouw doelgroep? Dit levert goede rankings en conversie op.

SEO content optimalisatie

Meer bezoekers naar je website of webshop trekken met de juiste content? Wij helpen je op weg!

SEO consultancy

We denken graag mee om het maximale rendement uit jouw online positionering te halen.

veelgestelde vragen over

zoekmachine optimalisatie

SEO staat voor Search Enige Optimalisation, oftewel zoekmachine optimalisatie. Het betreft alle werkzaamheden die worden uitgevoerd om een betere positie te behalen met je website op zoekmachines. SEO bestaat uit vier kernactiviteiten, namelijk techniek, content, autoriteit en user experience.

SEO is een strategie om online, via zoekmachines, beter vindbaar te worden. Afhankelijk van de posities van je website op de zoekmachines ontvang je een bepaalde hoeveelheid verkeerd. Door de website in positie te laten stijgen kan jouw doelgroep je site beter bereiken. Dit levert meer naamsbekendheid, verkeer en meer inkomsten op.

Bij SEO verbeter je de posities om meer organisch (gratis) verkeer op je website te ontvangen en is een lange termijn strategie. Bij SEA adverteer je actief waarmee je tegen betaling bovenaan de resultatenpagina van de zoekmachine kan komen. Dit is een korte termijn strategie.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

Kennisbank

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?