Amazon Sponsored Display Ads; (re)target jouw Amazon klanten

Leestijd: 4 minuten

Altijd al afgevraagd hoe je bezoekers van jouw Amazon productpagina’s kunt retargeten? Sponsored Display Ads geeft je diverse mogelijkheden om jouw Amazon sales verder te boosten!

Amazon Vendors hadden al langer de mogelijkheid om van Display Ads gebruik te maken, maar sinds eind 2020 is deze optie ook beschikbaar voor Amazon Sellers met een geregistreerd merk via Brand Registry. Display Ads is inzetbaar op amazon.de, amazon.es, amazon.fr, amazon.it & amazon.co.uk. De optie zal later dit jaar op amazon.nl beschikbaar komen.

Wat is Amazon Sponsored Display Ads?

Met Sponsored Display Ads krijg je de mogelijkheid om de bezoekers van jouw productpagina’s te retargeten of om gericht bezoekers van specifieke categorieën of productpagina’s te bereiken. Deze Display Ads kunnen zowel binnen als buiten Amazon worden ingezet, afhankelijk van je gekozen targetingsoptie; views remarketing of product targeting.

  1. Views remarketing

Bereik de doelgroep die productpagina’s van jouw producten of vergelijkbare producten hebben bezocht of in een geselecteerde categorie op Amazon hebben gekeken in de afgelopen 30 dagen. Deze Display Ads worden zowel vertoond op Amazon (op de Amazon-startpagina, productgegevenspagina’s en pagina’s met zoekresultaten) als buiten Amazon op websites en in apps van derden.

Binnen Views remarketing heb je diverse mogelijkheden, waarmee je jouw campagne perfect kan laten aansluiten op de door jouw gestelde doelen:

  • Views based: Target klanten die de afgelopen 30 dagen jouw productpagina bezocht hebben bezocht.
  • Products based: Target klanten die de afgelopen 30 dagen vergelijkbare productpagina’s of productpagina’s binnen een bepaalde productcategorie hebben bezocht.
  • Interest based (enkel voor Vendor beschikbaar): Target een doelgroep die de afgelopen 90 dagen de productpagina’s hebben bezocht producten binnen een specifiek interessesegment.

Waarom kiezen voor Views remarketing:

  • Bereik de klant die al eerder interesse in jouw product heeft getoond
  • Bereik de klant die interesse in jouw type product heeft getoond
  • Blijf top of mind
  • Promoot relevante add-on producten
  • Personaliseer jouw display ads voor een hogere CTR

2. Product targeting

Target vergelijkbare of aanvullende producten en categorieën met advertenties die op relevante productgegevenspagina’s worden weergegeven. Hiervoor hoeft de bezoeker dus nog niet jouw productpagina bezocht te hebben. Deze Display Ads worden enkel vertoond op Amazon (op productgegevenspagina’s of pagina’s met zoekresultaten op desktop, mobiel en in de app).

Waarom kiezen voor Product targeting:

  • Stimuleer product discovery: eerste touchpoint van een potentiële klant met jouw product
  • Bereik gericht de klant die geïnteresseerd is in jouw type product
  • Haak aan op populaire productpagina’s binnen jouw niche

Hoe stel ik een Sponsored Display Ads in?

Binnen de Amazon Advertising Console kies je voor de campagneoptie Sponsored Display Ads. Na de standaard instellingen, zoals campagnenaam, looptijd en budget, krijg je de keuzemogelijkheid voor het type targeting; Views remarketing of Product targeting. Vervolgens selecteer je de producten die je voor Display Ads wilt inzetten.

Targeting: Views remarketing

Wanneer je voor de targetingsoptie views remarketing hebt gekozen, krijg je de mogelijkheid om te retargeten op basis van:

  • Categories
  • Products (Advertised product: jouw producten of Similar products: vergelijkbare producten)

Binnen Views remarketing heb je nog de mogelijkheid om jouw display advertentie te personaliseren. Zo kun je jouw logo toevoegen of de display ad een specifieke headline meegeven, om het klikpercentage naar jouw productpagina verder te verhogen.

Targeting: Product targeting

Wanneer je hebt gekozen voor product targeting, kun je de door jouw gewenste categorieën of producten gaan targeten. Hierbij gaat het dus niet om retargeting, maar alle producten binnen een specifieke categorie of juist de door jouw gekozen specifieke productpagina’s.

De toekomst van Amazon Sponsored Display Ads

In de Verenigde Staten is Amazon al aan het testen om Display Ads toe te passen op Amazon Fire TV en Amazon Prime Video. Hierin tonen ze jouw display ads in diverse homescreens en keuzemenu’s binnen deze platformen. Met de gegevens van het Amazon Prime abonnement van de klant is het dan direct mogelijk om het product te bestellen via jouw TV.

Hiermee retarget je dus jouw doelgroep op het grote scherm via de veelgebruikte on-demand platformen! Wanneer deze mogelijkheden naar Amazon Europe komen is nog niet bekend, hou hiervoor de socials van MvH Media in de gaten!

MvH Media zorgt voor jouw perfecte Display Ads met hoge resultaten

MvH Media ondersteunt al vele jaren Amazon verkopers met een Vendor Account of Seller Account. Ook op het gebied van Sponsored Display hebben wij al bij vele klanten een boost in sales kunnen realiseren. Heb jij interesse in Display Ads en benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan gerust contact met ons op en wij helpen jou graag verder!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over marketplaces
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

Marketplaces

Amazon Vine Program
Marketplaces
Karst Branderhorst

Vernieuwd: Amazon Vine Program!

In een wereld waar online winkelen de norm is geworden, spelen productbeoordelingen een belangrijke rol in de besluitvorming van consumenten. Amazon begrijpt dit als geen

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?