Succesvolle leverbeloftes & optimaal voorraadbeheer tijdens de Feestdagen op Bol.com

Leestijd: 3 minuten

Is het je al opgevallen dat het steeds sneller donker wordt? Dat er meer blaadjes op de grond liggen dan aan de gemiddelde boom zitten? Dat de pepernoten alweer een tijdje in de supermarkten te koop zijn? Dit zijn wat stille hints dat de feestdagen er weer aan komen en dat betekent voor de meeste ondernemers de drukste en belangrijkste periode van het jaar! Vanaf de maand november zijn er heel veel verschillende (feest)dagen met in het bijzonder 3 grote evenementen:

  • Black Friday (26 november)
  • Sinterklaas (5-6 december)
  • Kerst (25-26 december)

Deze evenementen betekenen veelal hoge kortingen voor de eindconsument en een boost voor de verkopen van verkopers. Maar hoe bereid je je voorraad en logistiek nou het beste voor op de feestdagen? In deze blog geven we je tips om met Bol.com goed voorbereid het vierde kwartaal door te komen!

De meest populaire verkoopdagen

Om een goed beeld te krijgen van de drukte heeft bol.com de volgende prognose gemaakt op basis van data van voorgaande jaren. Wanneer we naar de drukte per dag kijken, zien we dat de beste verkoopdagen van 19 t/m 30 november en van 13 t/m 23 december zijn.

Maak een verkoopprognose en beheer je voorraad

Om je eigen voorraden en logistieke capaciteit maximaal voor te bereiden, is het belangrijk om een verkoopprognose te maken. Wat verwacht je de komende Feestdagen te kunnen verkopen? Onderstaand een aantal tips om je hiermee verder te helpen:

1 – Topassortiment
Focus hierbij in eerste instantie op je topassortiment. Van de meest populaire en bestverkopende producten is het uiteraard noodzakelijk om voldoende voorraad te hebben. Zo loop je als verkoper in ieder geval geen potentiële omzet mis tijdens de feestdagen. Je topassortiment kan gevonden worden via Analyse -> Verkoopanalyse -> Best lopende artikelen. Om een goed beeld te krijgen van je huidige topassortiment, maar ook het topassortiment van de feestdagen, kan het beste naar de verkopen van het najaar van 2020 en de verkopen van de laatste maanden worden gekeken.

2 – Verkooptrends per productcategorie
Om een goede inschatting te kunnen maken van de verwachte verkopen is het goed om naar de verkooptrends van jouw specifieke productcategorie te kijken. Bol.com biedt verkopers hierbij een helpende hand door per kwartaal een whitepaper uit te brengen, waarin de verwachte verkooptrends per productcategorie uitgelicht worden. Benieuwd naar de bol.com verkoopprognoses in jouw productcategorie? Bekijk dan snel de bol.com whitepaper.

3 Verkoopinzichten per product
Naast de verkooptrends per categorie, beschikken verkopers op bol.com ook over de mogelijkheid om de verkoopinzichten per product in te zien. Hierbij geeft bol.com het aantal verkopen in het verleden, het koopblok percentage en de huidige voorraad weer. Op basis van deze data geeft bol.com een prognose over hoeveel tijd er nodig is om de voorraad uit te verkopen en wat de verwachte verkoopprognose is. Deze informatie kan in het account geraadpleegd worden via:

Artikelen -> Mijn artikelen -> Bekijk artikel -> Verkoopinzicht.

4 Zoektrends

Tenslotte kunnen er op basis van zoektrends ook inzichten verkregen worden over het zoekgedrag van bezoekers op bol.com. Zoektermen kunnen in het bol.com account opgehaald worden met een maximaal tijdbestek van de laatste 4 jaar. Op basis van deze zoektermen kan een inschatting worden gemaakt van de piekdagen voor bepaalde productcategorieën en specifieke producten.

Daarnaast kunnen de zoektermen ook helpen bij het verder optimaliseren van de organische vindbaarheid van de producten en als input voor advertenties gebruikt worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  1. Het uitbreiden van titels
  2. Het uitbreiden van beschrijvingen
  3. Het kiezen van de juiste productcategorie
Anticipeer op mogelijk vertraagde leveringen

Tijdens de feestdagen is het extra belangrijk voor verkopers om een juiste levertijd in te stellen. Hoewel een korte levertijd voor een hogere conversie kan zorgen, is op tijd leveren cruciaal voor de bol.com verkoopprestaties. Deze verkoopprestaties bepalen namelijk het aantal klantvragen, retouren en de kans op het koopblok in deze belangrijke periode!

Voorkom vele klantvragen en te late leveringen door realistische en haalbare leverbeloftes in te stellen. Hiermee voorkom je dat servicenormen niet worden behaald en behoud je je goede verkoopprestaties. Het instellen van de juiste levertijden kan, door de hoge mate van afhankelijkheid van leverdiensten, een uitdaging zijn. Om een goede inschatting te maken van realistische levertijden, is het belangrijk om de prestaties van jouw bezorgdiensten goed in de gaten te houden.

Je kunt historische data over levertijden per vervoerder ophalen via bol.com, om zo je servicenorm van 93% tijdige leveringen te behalen. Via de volgende pagina kunnen wekelijk de levertijddagen per vervoerder in de gaten gehouden worden.
Probeer deze dan ook zeker wekelijks even te bekijken, om op de hoogte te blijven van de laatste leverontwikkelingen van jouw eigen vervoerder en pas waar nodig de levertijd aan.

Tip! Verzenden via bol.com

Naast het voorraadbeheer is het ook belangrijk om de “normale” processen goed op orde te hebben. Door het stijgende aantal klantbezoeken, meer bestellingen en de toenemende druk op de bezorgdiensten zullen klantvragen toenemen en bezorgdiensten vertragen in hun bezorgingen.

Bovenstaande tips helpen jou als verkoper om hierop in te spelen. Echter kan bol.com jou als verkoper zelfs nog beter op weg helpen met de verzendingen van je producten. Wanneer producten verzonden worden vanuit Nederland, kan er voor een of meerdere artikelen ook gebruik worden gemaakt van Verzenden via Bol.com. Wanneer er gebruik gemaakt wordt van Verzenden via bol.com ligt je assortiment in je eigen magazijn en ben je zelf verantwoordelijk voor het verwerken van bestellingen. Echter ligt de verantwoordelijkheid van het op tijd leveren van jouw producten door de bezorgdiensten bij bol.com.

Voordelen
Grote voordelen hiervan zijn dat je als verkoper niet alleen tegen aantrekkelijke tarieven (vanaf € 4,75 per pakket) kunt verzenden, maar daarnaast als verkoper alleen aangekeken wordt op het tijdig aanleveren bij de vervoerder. In tegenstelling tot reguliere verzendingen, worden de prestaties van de vervoerder dan ook niet meegenomen in de verkoopprestaties. De servicenorm ‘Op tijd geleverd’ zal dan ook in het account aangepast worden naar ‘Op tijd overhandigd’. Daarnaast worden klantvragen over leveringen ook nog eens beantwoord door bol.com, wat jou als verkoper weer extra tijd geeft voor het correct afhandelen van de bestellingen.

Wie kan er mee doen?

Wanneer je bedrijf gevestigd is in Nederland en je producten voldoen aan de maximale verpakkingsafmetingen, kun je gebruik maken van Verzenden via bol.com.

Wat wordt er van jou als verkoper verwacht?

Om gebruik te kunnen maken van verzenden via bol.com wordt er het volgende verwacht van verkopers:

  • Pakketen dienen elke dag aangemeld te worden bij een PostNL-punt of een Red je Pakketje inleverpunt.
  • Als verkoper moet je minimaal van maandag tot en met vrijdag werkzaam zijn.
  • Verzenden via Bol.com verzendzegels worden online aangeschaft voor de verzending.

Wanneer jij als verkoper kan voldoen aan de minimale vereisten van bol.com en een toename in verkopen tijdens de feestdagen verwacht, adviseren wij zeker om te gebruiken van deze nieuwe levermogelijkheid!

Wil jij meer weten over hoe jij als verkoper gebruik kan gaan maken van ‘Verzenden via bol.com’ of wil jij meer over hoe je voorraad en levertijden het best kunt instellen voor de feestdagen? Neem dan zeker even contact met ons op. Wil je meer informatie over het voorkomen van retouren en de bol.com verkoopprestaties, raadpleeg dan ook zeker even onze andere Marketplaces blogs.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over marketplaces
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

Marketplaces

Amazon Vine Program
Marketplaces
Karst Branderhorst

Vernieuwd: Amazon Vine Program!

In een wereld waar online winkelen de norm is geworden, spelen productbeoordelingen een belangrijke rol in de besluitvorming van consumenten. Amazon begrijpt dit als geen

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?