Verhoog je conversieratio op de marketplaces door inzet van de juiste productafbeeldingen

Leestijd: 2 minuten

Het belang van goede productafbeeldingen op de marketplaces zien we, samenhangend met een toename in mobiele gebruikers, steeds groter worden. Zo zien we dat platformen als bol.com en Amazon de afbeelding steeds nadrukkelijker tonen, waardoor product keuzes van gebruikers toenemend op basis van enkel afbeeldingen gemaakt worden.  Echter wordt op deze platformen door een groot deel van de verkopers lage kwaliteit productfoto’s met witte achtergronden gebruikt. Een onbenutte kans dus nu voor veel verkopers actief op de marketplaces. Zeker gezien het feit dat duidelijke afbeeldingen van een hoge kwaliteit sterk bij kunnen dragen aan een verhoging van de conversie en een afname van het aantal retouren. Naast het positieve effect van originele en vernieuwende afbeeldingen, is het echter van belang om rekening te houden met de afbeeldingrichtlijnen van de platformen. In deze blog worden de afbeeldingrichtlijnen van bol.com en Amazon toegelicht en zullen we daarnaast tips geven hoe jij als verkoper het meeste kunt halen uit productafbeeldingen.

Richtlijnen Amazon
Amazon is duidelijk en strikt over de richtlijnen met betrekking tot afbeeldingen. Houd deze richtlijnen dan ook in gedachte bij het creëren en uploaden van jouw afbeeldingen. 

De volgende richtlijnen gelden voor Amazon:

  • Productafbeeldingen moeten hoofdzakelijk het product tonen dat te koop aangeboden wordt en het volledige product moet nauwkeurig weergeven worden op de afbeeldingen.
  • Producten moeten minimaal 85% van de afbeelding vullen
  • Het product mag in de hoofdafbeelding op een witte achtergrond of in een sfeerafbeelding worden getoond. Andere aspecten toevoegen in de afbeeldingen zoals teksten, logo’s en watermerken is niet toegestaan.
  • Afbeeldingen moeten minimaal 1.000 pixels aan de langste zijde en minimaal 500 pixels aan de kortste zijde zijn om te kunnen zoomen.
  • Afbeeldingen mogen aan de langste zijde niet groter zijn dan 10.000 pixels.
  • JPEG is het voorkeursformaat voor afbeeldingen, maar u kunt ook TIFF- en GIF-bestanden gebruiken.
  • Productafbeeldingen mogen geen badges bevatten die op Amazon worden gebruikt, of variaties en Dit omvat, maar is niet beperkt tot, “Amazon’s Choice”, “Premium Choice”, “Amazon Alexa”, “Works with Amazon Alexa”, “Best Seller” of “Top Seller”.

Er gelden aanvullende richtlijnen in hoofafbeeldingen voor kleding, kledingaccessoires, schoenen, (hand)tassen, koffers en sieraden. Benieuwd naar deze richtlijnen? Neem dan even contact met ons op.

Richtlijnen bol.com
Ten opzichte van Amazon, zien we bij bol.com wat minder strenge eisen. Het platform is wat minder strikt dan Amazon, maar heeft uiteraard ook richtlijnen die nagevolgd moeten worden. De afbeeldingen moeten aan onderstaande eisen voldoen:

  • Minimaal 29KB en maximaal 10MB
  • De afbeelding is van hoge kwaliteit: minimaal 500×500 pixels en maximaal 6000×6000 pixels.
  • CMYK kleurinstellingen worden niet geaccepteerd
  • De hoofdafbeelding dient geen sfeerbeeld te zijn
  • Geen promotionele elementen, zoals prijs, korting, gratis verzendkosten of service uitingen zoals verlengde garantie

Hoofdafbeelding
De hoofafbeelding is de belangrijkste foto per listing. Naast het volgen van de bovenstaande vereisten, is het erg belangrijk dat de hoofdafbeelding aantrekkelijk is voor potentiële kopers. Dit is namelijk de afbeelding die gebruikers op de marketplaces als eerst zullen zien in het productoverzicht n.a.v. een zoekopdracht. De hoofdafbeelding moet goed genoeg zijn om de aandacht van een klant te trekken en ze naar jouw productpagina te krijgen. Is de hoofdafbeelding onduidelijk of brengt het de klant in de war over wat er bij hun aankoop is inbegrepen, dan klikt de klant al snel op een andere listing. Een verkoop is dus al snel gemist, op basis van een onduidelijke hoofdafbeelding.

Kortom:

  • Gebruik geen teksten, extra afbeeldingen, icoontjes en badges in de hoofdafbeelding
  • Laat het product duidelijk naar voren komen in het geval van een sfeerafbeelding
  • Laat het product een groot deel van de afbeelding vullen, zodat de kenmerken en voordelen van het product in het productoverzicht direct zichtbaar zijn.
  • Gebruik afbeeldingen van hoge kwaliteit om inzoomen mogelijk te maken voor de klant

Onderstaande voorbeelden weergeven afbeeldingen die waardevolle informatie bevatten, echter niet geschikt zijn als hoofdafbeelding:

Onderstaande voorbeelden weergeven goede hoofdafbeeldingen, waarbij de inhoud van de aankoop en de product mogelijkheden direct duidelijk naar voren komen:

Extra afbeeldingen
Naast de hoofafbeelding, kunnen nog 8 extra afbeeldingen toegevoegd worden per productlisting. Houd er echter rekening mee dat alleen de eerste 7 afbeeldingen, zoals in onderstaand voorbeeld, worden weergeven in de listing. De 8e en de 9e afbeeldingen worden enkel weergeven bij het specifiek doorklikken op de afbeeldingen

Voor de extra afbeeldingen gelden minder strenge eisen dan de hoofafbeeldingen. De extra afbeeldingen bieden dan ook mooie kansen om opvallende pictogrammen, logo’s en teksten toe te voegen aan de productafbeeldingen, waarmee de interesse van klanten opgewekt kan worden en kenmerken verder uitgelicht kunnen worden. Daarnaast kun je de conversie van de bezoekers op je productpagina’s verder verhogen door kleine infographics, informatieve teksten, vergelijkingstabellen of maattabellen toe te voegen.

Waar kun je aan denken bij extra afbeeldingen?

  • Voor/na foto’s
  • Afbeeldingen met afmetingen of gewicht
  • Afbeeldingen met de verpakkingsinhoud
  • Afbeeldingen met productkenmerken/USP’s

6 tips voor succesvolle marketplaces afbeeldingen

1. Focus op de hoofdafbeelding
Gezien het belang van de hoofafbeelding op de marketplaces, raden wij aan om de hoofdafbeelding extra aandacht te geven. Klanten klikken tenslotte alleen op afbeeldingen die helder, duidelijk en interessant zijn. Om een goed idee te krijgen wat voor type afbeelding binnen jouw categorie het beste werkt en om in te zien hoe nog onderscheid gemaakt kan worden van concurrenten, raden wij aan om naar de (beste verkopende) concurrenten te kijken.  Daarnaast is het slim om een ​​professionele fotograaf in te huren voor het schieten van hoofdafbeelding en eventueel een paar extra foto’s van je product vanuit verschillende hoeken.

2. Benut de mogelijkheden en voeg minimaal 7 foto’s en een video toe aan de productpagina
Beperk jezelf niet tot enkele afbeeldingen en profiteer van de mogelijkheden die de marketplace bied. Upload minimaal 7 afbeeldingen en creëer variatie in je afbeeldingen. Deel jouw product en merkverhaal met potentiële kopers en geef ze zoveel mogelijk informatie d.m.v. de afbeeldingen. Enkele voorbeelden van mogelijkheden zijn:

  • Het product vanuit meerdere hoeken
  • Het product in een binnen en/of buiten omgeving
  • Diverse achtergronden
  • Infograpics
  • Kenmerken

Onderstaand een voorbeeld waarbij functies toegelicht worden, ingezoomd wordt op het product, productkenmerken schematisch weergeven worden, een video is toegevoegd en daarnaast een 360 graden afbeelding is toegevoegd.

3. Maak sfeerafbeeldingen
Laat jouw productpagina bezoekers zien waarom het product relevant is voor hun interesses en hoe ze het product kunnen gebruiken. Heb je een specifieke doelgroep of ideale klant voor ogen? Neem dat type persoon op in jouw afbeeldingen.

Een gemakkelijke manier om interessante sfeer afbeeldingen te maken, is door jezelf, je collega´s, vrienden of familie te fotograferen met het product.

Als je niet in staat bent om zelf sfeerafbeeldingen te maken, kunt u mensen photoshoppen die jouw product gebruiken. Onderstaand een goed voorbeeld hiervan. Dit merk laat je vier verschillende manieren zien om hun paddleboard te gebruiken.

4. Voeg tekst toe aan je afbeeldingen
Licht relevante productinformatie uit door teksten toe te voegen aan jouw afbeeldingen. Denk hierbij aan kenmerken en voordelen van jouw product. Ook kun je de conversie verhogen en retouren voorkomen door maatvoeringen, afmetingen en andere specificaties in de afbeeldingen op te nemen. Zodat de klant al beter geïnformeerd is alvorens hij het product koopt. Daarnaast kan het interessant zijn om vergelijkstabellen of grafieken te maken om productpagina bezoekers in te laten zien waarom ze voor jouw (i.p.v. een concurrend) product moeten kiezen. Gebruik voor de teksten hetzelfde lettertypen en vaste kleuren, zodat je een eigen look en feel voor je merk op de marketplace creëert.

5. Zoom in op productkenmerken
Het klinkt meer dan logisch, maar potentiële klanten kunnen de producten op een marketplace niet aanraken, voelen of uitproberen. Probeer daarom het product vanuit alle hoeken te laten zien en zoom in op de belangrijkste onderdelen van het product.

6. Informeer met behulp van instructie afbeeldingen
Is montage nodig om jouw product te kunnen gebruiken? Geef dan instructies m.b.t. de montage door middel van een afbeelding. Laat bijvoorbeeld de stappen één voor één zien, zodat de klant zonder problemen jouw product kan monteren en gaan gebruiken. Met deze afbeeldingen kunnen retouren dan ook drastisch verlaagd worden.

Zoals duidelijk is geworden in deze blog, zijn er vele mogelijkheden om het conversiepercentage op de productpagina’s te verhogen door middel van originele productafbeeldingen. Aan de hand van bovenstaande blog beschik je nu over de belangrijkste kennis om de conversie op jouw productpagina’s verder te verhogen en het aantal retouren mogelijk ook te verlagen. Benieuwd naar extra tips met betrekking tot productafbeeldingen op de marketplaces of vragen met betrekking tot de marketplaces in het algemeen? Neem dan gerust even contact met ons op en wij helpen jou graag verder!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over marketplaces
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

Marketplaces

Amazon Vine Program
Marketplaces
Karst Branderhorst

Vernieuwd: Amazon Vine Program!

In een wereld waar online winkelen de norm is geworden, spelen productbeoordelingen een belangrijke rol in de besluitvorming van consumenten. Amazon begrijpt dit als geen

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?