E-commerce tips in de zomer

De maand juli is net aangebroken. Het aantal auto-responder emails neemt weer toe met langere afwezigheidsberichten. De maanden juli en augustus zijn traditioneel rustigere maanden voor de B2B markten en veel B2C markten. Betekent dat dit ook betrekking heeft op jouw online positionering? Is het wel zinvol om tijd, aandacht en marketing te besteden aan jouw online positionering in deze maanden? Zeker wel! Bekijk hier een aantal handige tips en inzichten voor de zomermaanden.

AdWords tips voor de zomer!

Dalende zoekvolumes in de zomer

Tijdens de zomermaanden juli en augustus zijn veel mensen met vakantie. Dat zorgt er logischerwijs voor het aantal zoekopdrachten afnemen. We krijgen regelmatig de vraag of het zinvol is om te adverteren middels het Google AdWords netwerk in de zomer. Immers, er zijn toch minder zoekopdrachten. Vaak wordt een dergelijke vraag ingegeven met in het achterhoofd de dalende verkopen in de zomermaanden. Dalende verkopen in de zomermaanden is vaak een logisch gevolg van minder zoekopdrachten. Immers, als er minder gevraagd wordt, (bijvoorbeeld in de zoekmachines) wordt er ook minder verkocht. Toch leent deze periode zich juist om te adverteren via Google AdWords. De volgende tips zijn interessant om tijdens de zomermaanden door te voeren in Google AdWords.

  • Probeer de biedingen op de zoekwoorden iets te verlagen. Grote kans dat jouw concurrenten ook in de zomermaanden minder intensief bieden op de door jouw gekozen zoekwoorden.
  • Probeer wat bredere zoekwoorden uit. Door in deze maanden met lagere zoekvolumes wat breder te adverteren heb je kans om binnen jouw advertentiebudget andere zoekwoorden te targetten dan welke je normaal gesproken zou kunnen doen. Wellicht komen er hierdoor wel een aantal interessante longtail zoekwoorden naar boven, waar je in de drukke maanden weer een goede exacte campagne op kan voeren.
  • Nog steeds budget over? Een tip om de zomermaanden het overgebleven budget van AdWords in te zetten bij Bing adverteren. Bing heeft een marktaandeel van ongeveer 8,5%. Met die marktaandeel vergroot je het aantal bezoekers naar de website. Daarnaast heeft Bing als bijkomend voordeel dat de gemiddelde CPC prijzen vele malen lager (gemiddeld 40 tot 60% lager) liggen dan bij Google AdWords.

Daarnaast leent Google AdWords zich juist als medium goed om te adverteren in rustigere maanden. Buiten de bovenstaande tips is het medium ideaal omdat je slechts per “klik” betaalt. Met andere woorden; minder zoekopdrachten, minder kliks op jouw advertentie en dus minder marketingbudget.

Social media marketing in de zomer

Verkoop je producten die juist wel meer worden gevraagd in de zomer? Probeer dan deze zomer in te zetten op een gerichte social media marketing. Neemt de vraag naar een bepaald type product uit jouw webshop toe bij hogere temperaturen? Zijn dit voor een deel impuls aankopen? Probeer deze doelgroep dan goed te targetten op Facebook, Instagram, en Twitter.

E-mailmarketing

Besteed deze zomer tijd aan een goed doordachte e-mailcampagnes. Vanzelfsprekend kan je jouw bestaande klanten in de zomer mailen om nog eens terug te komen naar je webshop. Ondanks het verhoogde aantal automail responders zul je zien dat dit leidt tot extra (gericht) verkeer naar jouw webshop. Bedenk ook dat door de vakantieperiodes jouw doelgroep meer tijd heeft om de nieuwsbrieven door te nemen. Daarnaast kun je deze maanden goed benutten om na te denken over een goede strategie voor het najaar en de wintermaanden. Traditioneel de betere e-commerce maanden. Al nagedacht over automatische follow-up e-mails op basis van de aankopen, een persoonlijk klantenprofiel, leuke (najaar)acties? Nee! Benut jouw zomermaanden om dit op papier te zetten en verder uit te werken. Een goed, uitgedachte e-mailstrategie zorgt straks voor meer e-commerce omzet.

Al met al is de zomer juist een maand waarop je jouw online marketing verder naar een hoger niveau kan plaatsen. Enerzijds door wellicht te experimenteren met een nieuwe functies in de campagnes, anderzijds door een goede strategie uit te tekenen en uit te rollen voor het najaar.
Als allerlaatste geven we je nog graag mee. Online marketing campagnes kunnen door bepaalde automatische regels inspelen op weersveranderingen! Handig! Hiermee kun je één keer jouw uitgangspunten instellen bij mooi of juist slecht weer. Dan kun je met een gerust hart op vakantie, wetende dat jouw campagnes automatisch inspelen op het weer in Nederland

Meer informatie over online marketing in de zomer? Of interesse om onder het genot van een bak koffie, of ijsje;), te sparren over jouw online marketing campagnes in de zomer? Bel vrijblijvend eens met ons kantoor en we staan je graag ter woord.

 

Bronnen: Google afbeelding – © Google

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over online marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

online marketing

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?