3 tips voor de start van jouw Pinterest zoekwoorden onderzoek

Leestijd: 2 minuten

Pinterest is dé online visuele zoekmachine. Ben je op zoek naar inspiratie voor een nieuw project en weet je niet hoe je het aan gaat pakken? Vul de woorden in die aansluiten op je idee en Pinterest toont je de (visuele) oplossingen. Dit is natuurlijk interessant als je zelf op zoek bent naar nieuwe inspiratie of een oplossing, maar je kunt ook je producten en/of diensten aanbieden via het kanaal.

Belangrijk is in zo’n geval om te zorgen dat je vindbaar bent. Dit kun je doen door de juiste zoekwoorden in je pins, borden en profiel te verwerken.
Hoe je zo’n zoekwoordenonderzoek doet? Dat lees je hier!

De zoekmachinesuggesties

Iedereen die wel eens op Pinterest zit weet dat je, net als bij Google, zoekwoorden intypt van datgene waar je naar zoekt. Bij Google krijg je een lijst met geschreven resultaten, bij Pinterest een lijst met visuele resultaten. Door het intypen van datgene waar je naar zoekt, toont Pinterest ook direct suggesties. 

Deze suggesties zijn gebaseerd op dat waar men op dat moment veel naar zoekt binnen Pinterest. Bewaar deze zoekwoorden dus en verwerk deze in je Pins, borden en profiel. Door een combinatie van meerdere zoekwoorden te maken kom je daarnaast op nieuwe ideeën. Op deze manier weet je direct wat voor content je moet delen om te zorgen dat je pins gezien worden.

Gerelateerde zoekopdrachten

Na het invullen van een zoekwoord en je feed vol te laten stromen met de meest inspirerende afbeeldingen, ben je soms ook nieuwsgierig naar andere onderwerpen. Deze onderwerpen hoeven niet exact hetzelfde te zijn als waar je naar op zoek bent, maar kunnen juist de inspiratie bieden waar je anders nooit op was gekomen. De inspiratie die we hier bedoelen gaat over de gerelateerde zoekwoorden.

Als je door alle pins scrollt kom je deze zoekopdrachten vanzelf tegen. Deze zoekwoorden kun je ook gebruiken voor het optimaliseren van je pins. Daarnaast kun je deze termen gebruiken om in te typen bij de zoekmachinesuggesties om te kijken waar men nog meer op zoekt in combinatie met de gerelateerde zoekopdracht.

Pinterest Trends

Nog niet heel lang geleden is Pinterest Trends gelanceerd. Het staat nog in de kinderschoenen en dat is ook goed te merken. Op dit moment kun je de trends inzien voor Amerika, Canada en Verenigd Koninkrijk. Ondanks dat het alleen voor deze landen inzichtelijk is, kun je wel inzien wat de onderwerpen in die landen doen.

Is de doelgroep in één van deze landen vergelijkbaar met jouw doelgroep? Vul dan eens een Engelse zoekterm in en kijk wat de trends door het hele jaar heen zijn. Ook daar worden gerelateerde trends getoond die je wellicht nieuwe inspiratie kunnen bieden.

Waar verwerk je de zoekwoorden?

Om goed vindbaar te zijn moet je de zoekwoorden natuurlijk nog wel verwerken. Dit kun je op verschillende plekken doen. Denk daarbij aan:

  • De omschrijving van je pin
  • In alt-tekst van je pin
  • De titel van je pin
  • De beschrijving van je bord
  • De titel van je bord
  • De beschrijving van je profiel

Aan de hoeveelheid zoekwoorden die je gebruikt zit op dit moment geen limiet. Zorg wel dat het er natuurlijk uitziet en dat het geen opsomming van zoekwoorden wordt. Het is anders voor een pinner uiteindelijk niet aantrekkelijk om een pin op te slaan op zijn/haar eigen Pinterest bord.

Pinterest is dus echt het kanaal om mensen te inspireren. Ze zitten dus nog aan het begin van de customer journey. Door ze al vroeg te inspireren kun je ze vervolgens via andere kanalen nog verder inspireren en ze laten converteren op je website.

Benieuwd hoe dit voor jou het beste aangepakt kan worden? Neem vrijblijvend contact met ons!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over social media marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?