Adverteren op TikTok? Wat zijn de mogelijkheden?

Leestijd: 5 minuten

Intussen zijn we al wat meer te weten gekomen over TikTok en zijn er al meer dan 4,5 miljoen gebruikers actief. De creativiteit is op dit sociale media kanaal naar een hoger level getild en TikTok maakt hier heel slim gebruik van. Zij hebben verschillende programma’s waar zij bijvoorbeeld bekende en belangrijke influencers omdopen tot één van de Content Creators binnen TikTok. Zij maken content op TikTok die zij delen met hun vele volgers die vaak een grote hit worden. Maar je hoeft als bedrijf zelf geen Content Creator te worden, want je zou kunnen beginnen met adverteren op TikTok. Heb je daar al eens over nagedacht?

Adverteermogelijkheden binnen TikTok

TikTok is ontzettend snel gegroeid, maar is nog niet helemaal waar het moet zijn wanneer je het vergelijkt met Facebook, Instagram, Pinterest en LinkedIn. Op deze sociale media kanalen kunnen we adverteren en goed inspelen op interesses en functies van jouw doelgroep bijvoorbeeld. Daarnaast zijn zij meer bezig om het adverteren krachtiger en efficiënter te maken door Facebook- en Instagramwinkels bijvoorbeeld. Maar wat is dan mogelijk op TikTok en aan wat voor soort advertenties moeten we dan denken?

TikTok for Business

Net zoals de andere sociale media kanalen heeft TikTok ook zijn eigen platform, business center en advertentieaccounts. Zoals het er naar uit ziet, kun jij adverteren zonder een organisch TikTok profiel wat heel interessant kan zijn. Echter, is het wel het advies om ervoor te zorgen dat je een TikTok profiel hebt en dan ook TikToks plaatst. Zo zorg je ervoor dat jij jouw potentiële klanten niet verliest, doordat zij jou niet terug kunnen vinden op TikTok. Daarnaast versterkt het elkaar dus denk er goed over na wat jij voor jouw bedrijf wilt doen.  

 

Hoe ziet een advertentie er dan uit? Neem een voorbeeld aan Happn, een datingapp Happn heeft een advertentie gemaakt in de vorm van een TikTok, Don’t make ads, Make TikToks – Slogan van TikTok, en sluiten het af met verschillende call-to-actions. De video zelf brengt over dat jij als single dame of heer de app moet downloaden, want dan zal je niet langer meer single zij. Dan komt er een ‘Install Now’ knop onder de omschrijving en aan het eind van de video komt er een venster omhoog dat nog benadrukt dat je daar moet klikken om het te downloaden. Daarnaast worden gebruikers van TikTok naar hun Apple Store of Google Play gestuurd wanneer zij op het profiel klikken van Happn, het ronde logo boven het hartje.

Wat voor soort advertenties kun jij maken?

Er zijn een aantal advertenties die je kan inzetten via TikTok, namelijk:

  • In-Feed video
  • TopView
  • Brand Takeover
  • Branded Hashtag Challenge
  • Branded Effect

Blijf de slogan van TikTok in je hoofd houden en zorg ervoor dat je daar altijd aan denkt wanneer je een advertentie maakt op TikTok, “Don’t make Ads, Make TikToks”. Kijk nog even naar het voorbeeld van Happn. Zij hebben een TikTok opgenomen en sluiten het af met hun slogan en logo in hun eigen huisstijl. De TikTok zorgt voor het grappige en spontane effect waar het einde nog benadrukt om welk product het gaat met een “Install Now” call-to-action.

Nu is het mogelijk om een heel groot bereik te creëren en zijn de kosten laag, maar qua targeting kun je nog niet jouw campagne op jouw doelgroep specificeren. Eind van dit jaar worden er wel betere targeting mogelijkheden verwacht, maar wanneer is nog niet duidelijk. Hieronder zie je voorbeelden van de advertenties binnen TikTok.

Adverteer situatie in Nederland

Er zijn al een aantal landen die kunnen adverteren in hun eigen land, bijvoorbeeld Singapore, Groot Brittannië, Frankrijk, Italië, Spanje en natuurlijk Amerika. Echter, zijn er nog maar hele beperkte mogelijkheden binnen Nederland en kun jij zelf nog geen advertentieaccount aan maken. Internationale bedrijven kunnen vanuit een vestiging uit een ander land, waar het mogelijk is om te adverteren, wel in andere landen adverteren. Happn kan adverteren, omdat hun hoofdkantoor zich bevindt in Parijs en Frankrijk één van de landen is. Hieronder nog een voorbeeld van het kledingmerk Shein, hoofdkantoor in Singapore, en ook adverteert in Nederland.

Wil jij groeien met jouw TikTok account of met een beginnen, maar je weet nog niet hoe? Of wil jij meteen adverteren wanneer die mogelijkheid er is? Neem vrijblijvend contact met ons op en kom meer te weten over dit snelgroeiende social platform!

Meer blogs over