Laatste kans: stap NU over naar HTTPS - MvH Media
349875
single,single-post,postid-349875,single-format-standard,eltd-cpt-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-1.2,vertical_menu_enabled, vertical_menu_left, vertical_menu_width_350, vertical_menu_with_floating,smooth_scroll,side_menu_slide_with_content,width_370,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-4.9.1,vc_responsive

Laatste kans: stap vandaag nog over naar HTTPS!

HTTPS

Laatste kans: stap vandaag nog over naar HTTPS!

Meer en meer verschuiven we naar een ‘standaard’ veilig web. De rede hiervan is dat steeds meer websites gebruik maken van een SSL-certificaat (HTTPS-verbinding). Mozilla, leverancier van één van de meest gebruikte browsers ter wereld (Firefox), ziet het percentage websites dat middels HTTPS inlaadt in Firefox zelfs tegen de 60% aan liggen. Ter vergelijking, in januari 2016 lag dit percentage onder de 40%.

 

Wat is HTTPS ook alweer?

HTTPS is de afkorting van HyperText Transfer Protocol Secure. Dit staat voor een protocol voor het afhandelen van aanvragen tussen een browser (Google Chrome, Firefox, etc.) en een server. Wanneer je een website bezoekt die gebruik maakt van HTTPS, wordt de data die wordt verstuurd versleuteld. Vandaar het groene slotje in de webbrowser bij websites die een SSL-certificaat hebben:

Browsers - SSL Chrome en Firefox

De (persoonlijke) data die wordt versleuteld is nagenoeg onmogelijk voor kwaadwillende partijen om dit te onderscheppen. Te denken valt aan afrekenpagina’s, contactformulieren of andere dergelijke invulvelden.

 

Waarom nu direct overstappen naar HTTPS?

Makers van de meeste gebruikte browsers ter wereld, Google en Mozilla met een wereldwijd marktaandeel van recentelijk 59,49% en 12,43%, streven naar een veilig web. Zoals we weten heeft Google als eerste prioriteit een tevreden ‘zoeker’. Deze moet relevante antwoorden krijgen op zoekopdrachten, waar veiligheid ook hoog in het vaandel staat.

Chrome 62

Vanaf Chrome 62 (versie) gaat Google uitgebreider waarschuwen dan dat het voorheen doet.

Vanaf de huidige Chrome versie (58) waarschuwt de browser al op deze manier:

Browsers - Waarschuwingen Chrome en Firefox

De browser laat middels een informatie-icoontje zien dat de website niet volledig is beveiligd. Dit krijgt de bezoeker te zien wanneer men op het informatie-icoontje klikt. Dit doet Firefox ook, maar toont daarnaast ook al duidelijk dat de verbinding niet beveiligd is (streep door slotje)

Het verschil is dat de waarschuwing in Google Chrome dus veel groter wordt (Not Secure-melding), waarna het enkel een kwestie van tijd is dat Firefox gaat volgen.

Zoals de screenshot aangeeft, zijn er nog twee opvallende veranderingen:

  • Pagina’s met data-velden krijgen een uitgebreide waarschuwing. Pagina’s die dit niet hebben krijgen de beknopte waarschuwing.
  • Pagina’s bezocht in incognito mode krijgen áltijd een waarschuwing

Pagina’s met data-velden zijn in allerlei soorten en maten te bedenken. Hierbij een aantal voorbeelden:

  • Inschrijven voor nieuwsbrief (bijvoorbeeld een veld in de footer van je website
  • On-site search (zoekbalk op je website om in de webshop of website te zoeken)
  • Zelf routebeschrijvingen worden als Not Secure gemarkeerd (omdat je ‘persoonlijke’ informatie invult ván en wáár je naartoe wilt)
  • De meer gebruikelijke afrekenpagina’s en contactformulieren

Een ander opvallende toevoeging is de waarschuwing in incognito mode. Bezoekers die in incognito mode surfen over het internet, verwachten een hogere waarschuwing, dus vindt Google het logisch dat ook deze surfers een waarschuwing krijgen. Daar voegt Google aan toe: ‘Uiteindelijk werken we naar een waarschuwing voor álle HTTP pagina’s’.

Kortom: zoals ik eerder voorspelde in dit blogbericht, is het slechts een kwestie van tijd voordat het gehele web ‘verplicht’ wordt om een veilige website te faciliteren voor haar bezoekers. Twijfel daarom niet en stap vandaag nog over naar HTTPS.

 

Meer informatie over HTTPS?

Buiten het (laten) installeren van een SSL-certificaat, zijn er qua configuratie SEO-technisch ook een aantal stappen te zetten. Echter gaat een HTTPS-migratie niet met één druk op de knop. Zeker omdat het migratie op domein-niveau betreft, behoeft dit voor SEO ook een afzonderlijk stappenplan.

Meer informatie ontvangen of hulp nodig bij de (SEO) migratie naar HTTPS? Neem contact met ons op!