Beste SEO Filter-settings voor je Magento webshop - MvH Media
350192
single,single-post,postid-350192,single-format-standard,eltd-cpt-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,moose-ver-1.2,vertical_menu_enabled, vertical_menu_left, vertical_menu_width_350, vertical_menu_with_floating,smooth_scroll,side_menu_slide_with_content,width_370,blog_installed,wpb-js-composer js-comp-ver-4.9.1,vc_responsive

Beste SEO settings voor filters in je Magento webshop

SEO Setting voor Magento filters - Amnasty SEO module - Voorblad

Iedere webshop eigenaar die gebruik maakt van het Magento-platform heeft er mee te maken: filtering. Doordat een Magento webshop veelal de B2C markt betreft, wil je je eindgebruiker te allen tijde een goede gebruikservaring geven. Dit kan middels filtering. Wanneer je zelf een ruime webshop bezoekt, kun je niet zonder filtering. Je bent namelijk op zoek naar een bepaald merk, een bepaalde kleur of een bepaalde prijs-range. Wanneer je filters, wordt de pagina gespecificeerd naar datgene waar jij op zoek bent.

Op SEO-gebied is er veel meer te halen dan de standaard filtering methode die Magento biedt. Daarom behandel ik in dit blogbericht twee strategieën van de filtering:

  1. SEO strategie voor de standaard Magento filterfunctie
  2. SEO strategie met de Magento Layered Navigation module

Beide strategieën helpen je bezoeker aan een goede gebruikerservaring. Strategie nummer 2 is echter bedoeld om een nieuwe groep potentiële klanten aan te boren.

 

1. SEO strategie voor de standaard Magento filterfunctie

 

Zoals aangegeven biedt Magento een standaard filter-mogelijkheid. Door het aanmaken van attributen(sets) binnen Magento vallen je producten in een bepaalde ‘groep’. Dit kan een bepaald merk of een bepaalde kleur zijn, maar ook een maat of een prijsrange. Deze attributen zijn aan te maken in de backend van je Magento-webshop, middels Catalogus à Attributen à Beheer Attributen. Doordat dit blogbericht niet is gericht op attributen, maar op filters, zal ik de diepgang voor attributen niet verder behandelen in dit blogbericht.

In dit blogbericht zal ik bepaalde strategieën ook behandelen aan de hand van een voorbeeld-webshop: Bracesale.nl. Deze aanbieder van sportbraces is gebouwd in het Magento platform, waardoor ik aan de hand van screenshots de strategieën kan visualiseren.

Voorbeeld: Ik ben op zoek ben naar een kniebrace voor mannen, in de kleur zwart, in de prijsrange van €20 tot €50. Hiervoor kan maak ik uiteraard gebruik van de filterfunctie op de categoriepagina Kniebraces (https://www.bracesale.nl/kniebrace.html). Magento specificeert de pagina naar mijn voorkeur. In gebruikersopzicht verandert er niet veel aan de pagina, enkel volgorde en sortering van producten. In SEO-opzicht verandert er een ontzettend belangrijke wijziging à De URL (en de settings hiervoor). Hoewel de pagina niet verandert van meta-titels, meta-descriptions, tekstuele content, verandert de pagina wel van URL. Deze wordt namelijk voorzien van een parameter:

Magento Parameter

Deze parameters zeggen iets over de kleur (?color=), het geslacht (&gender=) en de prijs (&price). De variabelen die erachter staan (235, 94 en 100-200) zeggen iets over de attributen. Magento weet uitstekend dat de parameter ?color=235 gaat over de kleur zwart. Google weet dit niet. En dit maakt het direct schadelijk voor je SEO, omdat dit Duplicate Content oplevert. Duplicate Content is een van de grootste oorzaken van penalty’s door Google (drop in je rankings). Om nog maar te zwijgen over de hoeveelheid varianten er gegenereerd worden wanneer je een ruime (gebruiksvriendelijke) filterfunctie hebt.

Gelukkig biedt Magento en een goede SEO-strategie de mogelijkheid voor het juist configureren van je filter-strategie. Deze strategieën heb ik hieronder uitgetekend:

 

a. Filter-parameters behandelen met Canonical Tags

Canonical Tags zijn voorkeurs-URL’s, die in de broncode van je webshop zijn opgenomen. Wanneer Google de URL https://www.bracesale.nl/kniebrace.html?color=235&gender=94&price=100-200   bezoekt, wil je dat aan Google wordt aangegeven dat de URL https://www.bracesale.nl/kniebrace.html de voorkeur heeft en eerstgenoemde URL dus eigenlijk ‘genegeerd’ kan worden door de zoekmachine. Hierdoor wordt dus het stukje Duplicate Content ondervangen door de Canonical Tag.

LET OP: wanneer er geen Canonical Tag is ingesteld, zal Google alle URL-varianten als uniek beschouwen. Dit levert dus op alle kniebrace parameter-varianten Duplicate Content op het gebied van meta-titels, meta descriptions en teksutele content op.

Binnen de configuratie van Magento zijn deze Canonical Tags in te stellen voor producten en categorieën.

Systeem > Configuratie > Catalogus > Search Engine Optimalisatie:

Magento Canonical Tags

Advies is om beide settings op ‘Ja’ te zetten. Dit zorgt ervoor dat er een Canonical Tag in de broncode van je website wordt opgenomen, voor zowel producten als categorieën.

 

b. Filter parameters behandelen middels de robots.txt

Doordat de crawler van Google ook Crawl Budget heeft, is aan te raden om de URL’s die parameters bevatten te blokkeren in de robots.txt. In het geval van de voorbeeld URL https://www.bracesale.nl/kniebrace.html?color=235&gender=94&price=100-200 zullen de volgende regels moeten worden toegevoegd aan de robots.txt:

  • Disallow: /*?color
  • Disallow: /*?gender
  • Disallow: /*?price
  • Disallow: /*&color
  • Disallow: /*&gender
  • Disallow: /*&price

Bovenstaande regels blokkeren Googlebot voor toegang tot alle URL’s die beginnen met de parameter of de parameter bevatten (verschil in ? en &).

 

c. Filter parameters behandelen middels de Meta Robots

De Meta Robots geeft je de mogelijkheid om URL’s uit de indexering te houden of niet te laten volgen door Googlebot. Dit gaat middels de meta robots noindex,nofollow. De strategie wordt door MvH Media weinig tot niet geadviseerd. Bovenstaande strategieën zijn doorgaans beter voor je SEO. Meer over de Meta Robots lees je in deze blog.

 

d. Filter parameters behandelen met Google Search Console

Wanneer je geen toegang hebt tot de robots.txt of zelfs tot de backend, biedt Google Search Console de mogelijkheid om URL-parameters uit te sluiten voor Googlebot. Dit kan middels het tabblad Crawlen > URL Parameters:

Magento - Search Console

De parameter verandert in bovenstaande voorbeeld de content, omdat deze opnieuw wordt ingedeeld op kleur (color). Deze wordt dus gespecificeerd. De URL’s die deze parameter bevatten, wil je niet door Googlebot laten crawlen.

LET OP: enkel deze tool gebruiker wordt niet geadviseerd. Dit is namelijk een suggestie. Het ‘hard configureren’ middels Magento of een configuratie in de robots.txt worden daadwerkelijk doorgevoerd.

 

e. Paginatie-filters behandelen middels de Next-Prev Link Rel

Er is één uitzondering wanneer je de parameter niet blokt voor Googlebot middels de robots.txt, of voorziet van een Canonical Tag: Paginatie. Wanneer het aanbod groot is, heb je meerdere pagina’s in de productcategorie. Zo kan het voorkomen dat in het geval kniebrace 3 pagina’s aanwezig zijn:

  • https://www.bracesale.nl/kniebrace.html
  • https://www.bracesale.nl/kniebrace.html?p=2
  • https://www.bracesale.nl/kniebrace.html?p=3

Door op de pagina kniebrace.html?p=2 de volgende regels in de <head> van de broncode op te nemen, gebruikt Googlebot haar crawlbudget optimaal:

  • <link rel=”prev” href=” https://www.bracesale.nl/kniebrace.html” />
  • <link rel=”next” href=” https://www.bracesale.nl/kniebrace.html?p=3″ />

‘Dankzij deze markering weet Google dat je wilt dat we deze pagina’s als een logische reeks behandelen, waardoor hun linkeigenschappen worden geconsolideerd en zoekende gebruikers vaak naar de eerste pagina worden gestuurd’ (bron: https://support.google.com/webmasters/answer/1663744?hl=nl).

Bovenstaande strategieën kunnen worden gebruikt om Duplicate Content te voorkomen. Onderstaande strategie is bedoeld om een specifiekere doelgroep aan te spreken.

 

2. SEO strategie met de Magento Layered Navigation module

 

Strategie nummer 1 is bedoeld om Duplicate Content te ondervangen en een technisch goed fundament neer te zetten voor je webshop en crawling ervan. Het voordeel is dat Google precies weet wat het wel of niet mag bezoeken en hoe ze dit moeten behandelen. Het nadeel is dat de standaard Magento filterfunctie beperkt in SEO-kansen. Vandaar dat ik in het tweede deel van mijn blog de SEO-kansen behandel door middel van de Magento Improved Layered Navigation van Amnasty. Ervaring bij meerdere klanten van MvH Media leert dat de investering van de geavanceerde module zich terugverdiend. Deze module geeft namelijk met name de mogelijkheid voor specifieke landingspagina’s op merk, kleur of wat dan ook.

Hieronder geef ik de beste tips en configuraties voor de SEO-strategie, middels de module.

 

a. SEO filter URL’s

De pagina’s in de standaard filterfunctie van Magento is niet specifiek aan te passen.Om de doelgroep op de juiste manier van dienst te zijn, adviseren we (en Google ook) specifieke landingspagina’s die aansluiten op de zoekopdracht.

Het keyword enkelbrace of enkelbraces hebben een zoekvolume van 4.400 per maand. Ervaring leert dat zoekers met specifiekere zoekopdrachten al verder in de ‘Customer Journey’ zitten. Iemand die zoekt naar mcdavid enkelbrace weet al welke enkelbrace hij of zij wil kopen, alleen nog niet waar.

Met de algemene landingspagina Enkelbraces wil je focussen op sec de keywords enkelbrace en enkelbraces. Voor specifiekere zoekopdrachten (mcdavid enkelbrace) wil je een relevante pagina tonen voor de bezoeker. Hiermee worden de volgende zoekopdrachten jouw potentiele klanten (wanneer je goed scoort binnen de organische resultaten van Google):

Zoekopdracht Zoekvolume
mcdavid enkelbrace 320
enkelbrace mcdavid 70
enkelbrace van mcdavid 30
Etc.  

Het grote voordeel van de Magento Improved Layered Navigation is dat deze ‘schone’ SEO filter URL’s genereert. In plaats van de URL https://www.bracesale.nl/enkelbrace.html?brand=402 genereert Magento een SEO-URL: https://www.bracesale.nl/enkelbrace/mcdavid.html.

Hiervoor dien je echter wel een instelling te doen in de configuratie van de module. Hierdoor ga je naar Systeem > Configuratie > Amnasty Extensions > Improved Navigation > SEO:

Magento Short URL

Deze zorgt ervoor dat er een korte, schone URL (goed voor SEO) zonder URL key uitrolt. Een dergelijke URL key kan bijvoorbeeld /filter/ zijn, waardoor de URL  https://www.bracesale.nl/enkelbrace/filter/mcdavid.html wordt. Dit betekent een laag ‘dieper’ voor Google én de URL wordt langer.

 

b. Maak filter-pagina’s indexeerbaar.

Wanneer je een specifieke landingspagina maakt, wil je deze ook daadwerkelijk indexeren. Dit kan middels Catalogus > Improved Navigation > Filters. Wanneer je deze filter hebt aangemaakt, kun je deze configureren voor SEO. Wanneer je SEO-specifieke landingspagina’s hebt gemaakt, adviseer ik de volgende configuratie te doen:

SEO Setting voor Magento filters - Amnasty SEO module - Filter settings

Door geen Nofollow Tags of Nonindex Tag toe te voegen, geef je aan Google aan dat het deze links mag volgen (crawlen) én indexeren.

Voor geoptimaliseerde pagina’s (zie advies in 2-d) is het om dit te laten volgen en indexeren. Hierdoor laat je de pagina https://www.bracesale.nl/enkelbrace/mcdavid.html in de zoekresultaten opnemen.

Irrelevante filter-pagina’s of pagina’s die nog niet geoptimaliseerd zijn, raad ik af om te laten volgen of indexeren. Deze zijn namelijk niet relevant voor de vindbaarheid.

Belangrijke toevoeging is om bij Systeem > Configuratie > Amnasty Extensions > Improved Navigation > SEO de Canonical Tags en de Rel Prev / Next configuratie ook goed in te voeren:

SEO Setting voor Magento filters - Amnasty SEO module - Canonicals en Rel prev next

Bovenstaande configuratie adviseer ik in SEO-opzicht. Zo is er altijd een Canonical Tag aanwezig + is de Rel Prev / Next Tag zoals eerder in deze blog besproken in de broncode opgenomen.

 

c. Single of  Multiple Choice filters.

De module geeft de mogelijkheid om te filteren op Single Choice of Multiple Choice. In het geval van Bracesale heb ik ervoor gekozen om de filter Merk te voorzien van een Single Choise Only. Catalogus > Improved Navigation > Filters > Special Cases:

SEO Setting voor Magento filters - Amnasty SEO module - Single Choice

Dit zorgt ervoor dat ik geen meerdere Merken tegelijk kan filteren, waardoor er een unieke URL wordt gegenereerd. Wanneer ik namelijk zou willen filteren op Schock Doctor én McDavid enkelbraces, zou de URL https://www.bracesale.nl/enkelbrace/mcdavid-shockdoctor.html gegenereerd worden. Omdat ik mijn vooronderzoek (zoekwoordenonderzoek) geen zoekvolume op keywords als shockdoctor mcdavid enkelbraces zit, heb ik voor een Single Choice gekozen.

Door verder te denken in gebruiksvriendelijkheid, wil je natuurlijk wel dat bezoekers dieper kunnen filteren wanneer ze op de pagina https://www.bracesale.nl/enkelbrace/mcdavid.html zijn. Iemand wil in deze setting bijvoorbeeld ook nog filteren op maat of beschermingsniveau. De volgende URL zou hierdoor worden gegenereerd:

https://www.bracesale.nl/enkelbrace/geavanceerd_goed-mcdavid-s_.html

Deze URL past niet binnen mijn SEO-strategie, omdat hier geen of onvoldoende zoekvolume op zit, maar dus wel van invloed is op mijn Crawl Budget. Vandaar dat ik de volgende setting heb geactiveerd binnen Systeem > Configuratie > Amnasty Extensions > Improved Navigation > SEO:

SEO Setting voor Magento filters - Amnasty SEO module - Multiple Choice noindex

Deze instelling zorgt ervoor dat er een noindex meta robots tag wordt opgenomen in de broncode, op het moment dat er meerdere filters mogelijk zijn. Ofwel, de URL https://www.bracesale.nl/enkelbrace/geavanceerd_goed-mcdavid-s_.html blijft uit de indexering.

Ter verheldering: men kan dus Single Choice filteren binnen de filter Merk, maar kan wel additioneel filters toevoegen uit een ander attribuut dan merk (Maat en Beschermingsniveau), welke dus van invloed zijn op je SEO-URL.

 

d. Verrijk je landingspagina’s met SEO-content

In SEO opzicht wellicht het belangrijkste advies: het verrijken van de landingspagina’s voor je SEO-strategie. In onderstaand voorbeeld gebruik ik weer de case van McDavid Enkelbrace.

Via Catalogus à Improved Navigation à Pagina’s heb ik de volgende SEO-instellingen gemaakt voor de pagina McDavid Enkelbraces:

SEO Setting voor Magento filters - Amnasty SEO module - Pages Optimization

De belangrijkste optimalisaties die ik heb gedaan zijn:

  • Een aparte meta titel met het oog op mcdavid enkelbrace
  • Een aparte meta description met het oog op mcdavid enkelbrace
  • Een unieke SEO-tekst met het oog op mcdavid enkelbrace
  • Een aparte H1 met het oog op mcdavid enkelbrace

De unieke landingspagina voor McDavid Enkelbraces ziet er als volgt uit:

SEO Setting voor Magento filters - Amnasty SEO module - Frontend Bracesale

Klaar voor indexering! In samenwerking met je webbouwer zou er door middel van Statische Blokken ook tekstuele content kunnen worden toegevoegd onder de producten.

De mogelijkheden voor pagina’s zijn enorm met de Magento Improved Layered Navigation. Wanneer er bijvoorbeeld zoekvolume zit op het keyword mcdavid enkelbrace zwart, zou ik hier ook een aparte landingspagina voor aan kunnen maken. Uiteindelijk is mijn doel om van zoekers kopers te maken. Dit is afhankelijk van zoekvolumes en jouw SEO Strategie.

 

Hulp nodig met Magento filters?

Hulp nodig met het uitrollen van de beste SEO settings in jouw Magento webshop? De SEO-specialisten van MvH Media denken graag met je mee over de juiste SEO strategie voor je Magento webshop. Neem gerust contact op of bel met 0162-693599