Marketplaces Trends 2022

Leestijd: 5 minuten
Het afgelopen jaar hebben marketplaces zoals Bol.com en Amazon een aanhoudende groei doorgemaakt. Sinds de coronapandemie zien we een sterke verschuiving van shoppen in fysieke winkels naar shoppen via online marketplaces. Winkels moesten door de maatregelen hun deuren in meerdere keren sluiten, met als gevolg dat aankopen alleen nog via de marketplaces en webshops konden worden gedaan. En ondanks dat winkelbezoeken later weer mogelijk werden door de verzwakking van de lockdown, bleven veel consumenten de gewoonte hebben om producten online uit te zoeken en te bestellen. Het aantal verkopers en producten nam in 2021 dan ook sterk toe, wat de platformen aantrekkelijker maakte voor consumenten. Kortom; de marketplaces kregen in 2021 wederom een enorme boost. Maar wat kunnen we verwachten van bol.com en Amazon in 2022?

Gebruikers beginnen hun zoektocht op de marketplaces

Waar voorheen de online zoektocht naar een product voornamelijk op google begon, beginnen gebruikers tegenwoordig steeds vaker op de marketplaces met hun zoektocht. De verwachting is dan ook dat ook komend jaar weer meer gebruikers direct op de marketplaces beginnen met hun zoektocht naar een leuk product of cadeau. Twee-derde van de shoppers begint momenteel met zoeken op de marketplaces en driekwart van de shoppers gaat naar een van de marketplaces wanneer ze een aankoop willen doen.

Waar voorheen het grootste gedeelte van het digitale mediabudget naar Google en Social media ging, verschuift het budget steeds meer naar de marketplaces. Zo wezen verkopers in Amerika in 2021 maar liefst 19% van hun totale mediabudget toe aan Amazon.

Het belang van merkregistratie op de marketplaces

Controle over je merk op de marketplaces is niet langer een keuze, maar essentieel. Niemand anders kan jouw klanten dezelfde merkervaring bieden als jijzelf. Het uiteindelijke doel is om de klant een, met andere verkoopkanalen vergelijkbare, emotionele merkervaring te geven wanneer ze winkelen op Amazon of bol.com.

Als je als verkoper bent ingeschreven voor het merkregistratieprogramma van Amazon, ken je de vele tools en functies die ter beschikking gesteld zijn aan merken waarschijnlijk al. Sommige speciale tools zijn bijvoorbeeld: A+ Content, Amazon Stores en Video Ads.

  • A+ Content: Met A+ content kun je als verkoper, met teksten en afbeeldingen, producten uitlichten en jouw merkverhaal delen op de productpagina’s.
  • Amazon Stores: Met de Store functie kun je als verkoper, als het ware, een eigen webshop opzetten binnen Amazon. Deze webshop kan aan de hand van standaard templates opgezet worden.

  • Video Ads: In tegenstelling tot de eerder beschreven functies, die al wat langer bestonden, zijn Amazon Video Ads relatief het kortst geleden geïntroduceerd op Amazon. Met Amazon-videoadvertenties kun je als verkoper Amazon-klanten bereiken met gerichte video’s op Amazon-websites, mobiele apps en het wekscherm van Fire-tablet.

Marktplaatsen zoals Amazon willen om een ​​aantal praktische en commerciële redenen toenemend rechtstreeks zakendoen met merkeigenaren in plaats van retailers, dus in 2022 worden er dan ook nog meer opties en mogelijkheden voor merken t.o.v. resellers/retailers verwacht.

Als je een verkoper bent met een uniek productaanbod en nog niet bent ingeschreven in Brand Registry, loop je mogelijk aanzienlijke groeikansen mis. We raden je als verkoper dan ook zeker aan om je merk te laten registreren. Lees onze blog om te kijken hoe jij succesvol je merk kunt vestigen en beschermen op Amazon.

Het bepalen van de juiste content voor de marketplaces

Content blijft vernieuwen op de marketplaces en daarom blijft het dan ook in 2022 erg belangrijk om de content aan te passen op basis van de laatste ontwikkelingen. Onderstaand tips om jouw content optimaal te maken. Wij adviseren het volgende:

  • Gebruik de juiste tone of voice voor je productinformatie.
  • Beschrijf de kernvoordelen van het product in de productbeschrijving en/of USP-sectie.

Onderstaand een voorbeeld van hoe jij als verkoper op Amazon jouw kernvoordelen kan uitlichten:

  • Zorg dat je titels voldoen aan de richtlijnen van de marketplace.

Onderstaand voorbeeld geeft een titel weer die bijvoorbeeld onvoldoende voldoet aan de richtlijnen van Amazon:

  • Zorg dat er een vaste opbouw in je titels zit.

Onderstaand voorbeeld weergeeft een vaste titel opbouw die op bol.com of Amazon toegepast kan worden:

  • Bouw USP’s hiërarchische op zodat de informatie de volgorde van het kooptraject weergeeft.

  • Voeg voldoende productafbeeldingen (4-7 afbeeldingen) toe en maak gebruik van de optie om video’s aan de productpagina’s toe te voegen.

Onderstaand een voorbeeld van een Amazon afbeelding die de key features van het product beschrijft:

De groeiende interesse in mobile shopping en het toegenomen belang van afbeeldingen

Het aantal mobiele shoppers neemt toe t.o.v. het aantal desktop shoppers. Waar slechts 52% van de online shoppers via mobiel shopte in 2016, bedraagt het aandeel in 2021 maar liefst 72,9% (bron)

Consumenten die via hun mobiel shoppen en je merk bekijken zien al snel je USP’s of productbeschrijvingen over het hoofd. Marketplaces weergeven afbeeldingen bovenaan productpagina’s en scrollen is dan vaak ook nodig voordat teksten verschijnen. De groei van het aantal mobiele shoppers vergroot dan ook het belang van goede productafbeeldingen op de marketplaces.

Mobiele shoppers geven namelijk de voorkeur aan informatie vergaren via afbeeldingen. Momenteel gebruiken 90% van de verkopers foto’s die het product belichten vanuit verschillende hoeken, zonder een ervaring te creëren voor klanten. Dit geeft je als verkoper een mooie kans om nieuwe/originele afbeeldingen en teksten toe te voegen aan je afbeeldingen, om een verhaal te creëren in plaats van slechts een reeks afbeeldingen met een witte achtergrond.

Kies afbeeldingen die de belangrijkste voordelen laten zien en voeg korte bijschriften toe om de boodschap te versterken. Gebruik kleuren, lettertypen en grafische middelen die je klanten associëren met het merk en denk voor de hele beleving vanuit het oogpunt van de klant.

Als je het goed doet, geeft dit je klanten een unieke ervaring, die je merkboodschap precies en krachtig weergeeft. Onderzoeken wijzen op een sterke stijging (+23%) in het aantal verkopen na toepassing van bovenstaande tips (bron: https://www.thedrum.com/profile/optimizon/news/how-to-protect-your-brand-on-amazon)

Bedien je klanten in enkele uren met Q-commerce

Q-commerce (‘quick commerce’) – soms door elkaar gebruikt met ‘on-demand delivery’ en ‘e-grocery’ – is e-commerce in een nieuwe, snellere vorm. Het combineert de voordelen van traditionele e-commerce met innovaties op het gebied van last-mile delivery. Goederen kunnen hierdoor binnen enkele uren geleverd worden i.p.v. enkele dagen.

Door middel van snelle end-to-end fulfilment-opties zoals ‘Fullfillment by Amazon’ of logistiek via Bol.com kunnen verkopers op een gemakkelijke manier hele korte levertijden bereiken. Er wordt verwacht dat 2022 een bloeijaar zal zijn voor Q-commerce. Hoewel het zelf regelen van de verzending vaak de voorkeur van verkopers heeft, is de verwachting dat in specifieke productcategorieën Q-commerce steeds meer de standaard zal worden. Gezien het feit dat deze snelle leveringen alleen mogelijk zijn d.m.v. van FBA en Logistiek via Bol.com, raden wij verkopers, die mogelijk gebruik willen gaan maken van deze snelle leveringen, aan om de mogelijkheden m.b.t. FBA zendingen/Logistiek via Bol.com te bekijken.

A/b testen voor optimale productinformatie in 2022

In 2022 zullen de mogelijkheden om a/b testen uit te voeren met productinformatie ook verder toenemen binnen de marketplaces. Waar tot nu toe de a/b testen door de platformen zelf achter de schermen werden uitgevoerd, wordt er verwacht dat in 2022 ook steeds meer a/b test functies beschikbaar zullen worden voor verkopers. Zo introduceerde Amazon in 2021 bijvoorbeeld al ‘Amazon Experiments’ voor merk geregistreerde verkopers. Met ‘Amazon Experiments’ kun je als verkoper twee versies van inhoud met elkaar vergelijken, zodat achterhaald kan worden welke informatie het beste presteert. Aan het einde van een experiment kan er bekeken worden welke versie het beste heeft gepresteerd en kan deze informatie gepubliceerd worden. Door experimenten uit te voeren, kun je als verkoper leren hoe je jouw klanten het best kunt bereiken en benaderen.

De verwachting is dat Amazon in 2022 weer meer opties voor a/b testen zal introduceren, zodat verkopers kunnen bijhouden en A/B-testen welke vorm van inhoud meer succes heeft dan een andere. Zodra meer functies worden uitgerold is het advies dan ook zeker om hier meteen mee aan de slag te gaan. Doe je dit niet, dan kan dit al snel impact hebben op je organische positie. Enkele voorbeelden van interessante a/b testen zijn:

  • Vergelijken van titels met verschillende titel lengtes
  • Vergelijken van de effectiviteit van diverse afbeeldingen
  • Vergelijken van de effectiviteit van verschillende zoekwoorden in de titels
  • Vergelijken van verschillende productbeschrijvingsstructuren
  • Testen met diverse A+ content pagina’s

Onderstaand twee voorbeelden van hoe verschillende titels en/of afbeeldingen binnen Amazon vergeleken kunnen worden d.m.v. een experiment.

A/b test titels:

A/b test afbeeldingen:

Multi carrier bezorging om jouw producten altijd op tijd bij de klant te krijgen

Door de toegenomen populariteit van de marketplaces zagen we in 2020 en 2021 grote pieken in het aantal verzendingen dat via de marketplaces werden verstuurd. Verkopers hebben tijdens deze pieken dan ook ervaren dat het risicovol kan zijn om afhankelijk te zijn van één bezorgdienst. Te late leveringen kunnen namelijk al snel negatieve gevolgen hebben voor jouw prestaties als verkoper op een van de marketplaces. Mogelijke negatieve gevolgen van slechte service prestaties zijn:

  • Ontevreden klanten
  • Lagere zichtbaarheid op de marketplace
  • Lagere vindbaarheid op de marketplace
  • Het verliezen van de koopblok/buy-box
  • Het verliezen van de mogelijkheid om te adverteren

Het advies voor 2022 is dan ook om in de drukkere periodes zeker gebruik te gaan maken van meerdere bezorgdiensten, zodat risico’s gespreid kunnen worden.

Kortom

We zien dat de coronapandemie ervoor heeft gezorgd dat het aantal kopers en daarmee ook het aantal verkopers sterk zijn gegroeid op de marketplaces. Steeds meer consumenten raadplegen direct de marketplaces om producten aan te kopen of meer informatie te vergaren over producten waarin zij geïnteresseerd zijn. Om je als verkoper te blijven onderscheiden op een grote markt met vele aanbieders, adviseren wij om rekening te houden met en in te spelen op bovenstaande ontwikkelingen.

Heb je vragen of opmerkingen m.b.t. bovenstaande blog of ben je geïnteresseerd in wat voor jouw bedrijf een passende benadering voor de snel veranderende bol.com en Amazon platformen is? Neem dan zeker contact met ons op!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over marketplaces
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

Marketplaces

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?