Social media trends 2024

Leestijd: 7 minuten

2023 is weer voorbijgevlogen en richting het einde van het jaar kun je van ons natuurlijk weer de nieuwe trends op het gebied van social media verwachten voor het aankomende jaar. Dit jaar hebben we veel ontwikkelingen binnen de platformen gezien met betrekking tot AI en social commerce, maar zet dit het aankomende jaar door? Dat verwachten we zeker! Wat er nog meer staat te gebeuren het aankomende jaar? Dat lees je hier.

Engagement

Content delen met iedereen, of alleen je vrienden?

Platformen worden steeds meer beperkt als het gaat om tracking en targeting. Wat ze graag willen dat je doet? Je doelgroep binden binnen het platform zelf. Op deze manier wordt er meer tijd doorgebracht op het platform. Daarvoor worden verschillende nieuwe functies uitgerold. Meta is bijvoorbeeld bezig met het ontwikkelen van een ‘close friends’ optie. Deze bestaat al voor Instagram Stories, maar nu wordt het ook mogelijk om feed posts alleen te tonen aan de personen die jij hebt geselecteerd die binnen je ‘close friends’ groep behoren. Iets wat je goed in kan zetten om bijvoorbeeld het eerste nieuws vanuit je organisatie te delen met je loyale klanten. Of wanneer er een nieuwe actie of aanbieding online komt die je eerst alleen voor je loyale klanten beschikbaar wilt stellen.

 

Engagement verplaatst naar DM

Een andere verandering die duidelijk te zien is, en aansluit op ‘close friends’, is dat steeds meer social mediagebruikers content met hun vrienden en familie delen via Direct Message. Zie je dus minder likes en reacties op je posts komen? Kijk dan ook eens naar het aantal keer dat je post gedeeld is. Dit is namelijk een statistiek waar de platformen naar kijken die van belang zijn om te bepalen of je sterke content hebt.

Meta heeft dit ook door en speelt daar slim op in door ontwikkelingen als ‘Click to Message’ advertenties, de mogelijkheid om kanalen aan te maken binnen de meta platformen en voor bedrijven de mogelijkheid bieden om betaalmogelijkheden te integreren binnen Whats App,

 

Engagement is en blijft een belangrijke graadmeter

Met de veranderingen binnen tracking, de wens van platformen om gebruikers zo lang mogelijk binnen te houden en de komst van shops gaat engagement steeds belangrijker worden. Op basis van de doelgroepen die interactie met je hebben kun je sterke, nieuwe doelgroepen creëren en je strategie hierop aanpassen. Zij zijn je fans!

 

Entertain je doelgroep

Wil je meer organisch bereik creëren? Zet dan in op het entertainen van je doelgroep. Uit verschillende onderzoeken on der social mediagebruikers blijkt dat ze op het platform zitten om nieuws te lezen, te verbinden met vrienden en familie, inspiratie op te doen over nieuwe producten en bedrijven en daarnaast om vermaakt te worden. Iets wat niet onbekend is, zeker niet met een kanaal als TikTok waar zoveel video’s worden geplaatst die voornamelijk inzetten om jou als gebruiker te vermaken. Het resultaat? Gebruikers die langer op het platform blijven en vaker terugkomen.

 

Content

Short form video wordt de norm

Ook iets wat niet nieuw is maar waar steeds meer platformen op gaan pushen: short form video. Een beweging binnen de verschillende platformen die te zien is sinds de enorme opkomst van TikTok. YouTube doet dit aan de hand van shorts, wat steeds meer wordt gepusht, Instagram en Facebook met reels en Pinterest gaat hierin mee met de ideepins.

Waar je juist op de kanalen die langer bestaan de beweging ziet van lange video’s naar korte video’s, is TikTok juist de lengte van video uploads aan het verhogen. Sinds dit jaar is het mogelijk om video’s te uploaden van 10 minuten. Maar er wordt al gesproken over de mogelijkheid om video’s te uploaden die nog langer duren.

Waarom short form video zo populair is? Omdat de aandachtspan van gebruikers steeds korter wordt. Je moet in de eerste 3 seconden van de video al de aandacht weten te trekken om te zorgen dat een gebruiker blijft kijken. Belangrijk dus dat je weet waar ze naar op zoek zijn en wat je doelgroep leuk vindt om te kijken. Op die manier komt het stukje entertainment en engagement terug.

 

Lokale zichtbaarheid wordt gestimuleerd

Dacht je dat het weinig nut had om je lokale onderneming zichtbaar te maken op social media platformen? Think again! Naast het optimaliseren van je content op lokale termen en locaties komt TikTok als eerste met de ‘Nearby’ feed. Hierin wordt content getoond van profielen die locaties koppelen waar jij in de buurt bent. Instagram heeft daarnaast ‘kaarten’ beschikbaar gesteld waarin alle stories zichtbaar worden gemaakt op een bepaalde locatie.

 

Sneller en makkelijker content creëren met AI

Met alle ontwikkelingen binnen AI wordt het steeds makkelijker om nieuwe content te creëren met AI. Waar je voorheen misschien een studio nodig had om foto’s te maken van een product, kun je hier nu AI voor inzetten om verschillende achtergronden te genereren. Zo kun je op een voordelige en snelle manier veel meer nieuwe content testen onder je doelgroep.

Niet alleen voor beeld biedt het kansen, je kunt het ook slim inzetten en voor je laten werken om teksten te genereren. Wil je bijvoorbeeld aan de slag met Social SEO en heb je teksten nodig? ChatGPT kan je hier heel goed mee helpen door teksten te schrijven die je bij je producten kan gebruiken. En natuurlijk de caption en koppen van je posts en advertenties niet te vergeten! Ga in 2024 daarom verder aan de slag met AI om je werk een stuk sneller en gemakkelijker te maken.

Social media als zoekmachine

Social SEO/Social Search

Social search valt niet meer te negeren. Iets waar we het afgelopen jaar ook een grote verandering in zien. Zoekwoorden worden steeds belangrijker en de content wordt op steeds meer manieren gevonden als je de juiste termen verwerkt. Breng dus goed in kaart hoe de doelgroep op je social kanalen terecht komt en houdt de trends in de gaten. Doe niet alleen zoekwoordenonderzoek voor je website maar bekijk ook welke termen binnen social media worden gebruikt. De zoekintentie binnen een social media platform wijkt vaak namelijk af van wat iemand in Google intypt.

Het grote verschil tussen de twee is dat binnen Google iemand al meer gericht weet waar hij of zij naar zoekt. Binnen social media wordt er meer inspiratie op gedaan. Wil je meer weten over Social Search en hoe je hierop in kan spelen? Lees dan onze blog Social Search: social media als zoekmachine.

Social Commerce

Shops

Dit jaar lanceerde TikTok als eerste de shops met de mogelijkheid om direct te betalen binnen het platform. Hoewel dit alleen nog in Amerika beschikbaar is, is de verwachting dat dit in 2024 ook in andere landen beschikbaar gesteld zal worden. In de eerste maand waren er al ruim 150 miljoen gebruikers. Omdat deze gebruikers niet van het platform afgaan om de aankoop af te ronden zal hier een andere strategie toegepast moeten worden en zal je aan de slag moeten met Social Search en het krijgen van steeds meer engagement. Zeker nu de verwachting is dat dit in andere landen wordt gelanceerd en ook op andere platformen. Zij kunnen natuurlijk niet achterblijven!

User Generated Content

Onder social commerce vallen niet alleen de shops op de platformen, maar het inzetten van influencers, user generated content en live shopping zijn ook manieren van social commerce. In het afgelopen jaar zien bedrijven een stijging van 59% in sales door het inzetten van social media. Dit komt mede door de inzet van User Generated Content wat bijdraagt aan de naamsbekendheid en het vertrouwen aan van een bedrijf. 

Kanalen

Is X nog wel geschikt voor jouw bedrijf?

Een kanaal waar wel een afname te zien is in het aantal gebruikers is X. Sinds de overname door Elon Musk is het platform volop aan het veranderen. In het afgelopen jaar ontstonden er al verschillende abonnementsvormen voor bedrijven en er wordt gespeculeerd dat dit voor persoonlijke accounts gaat volgen.

Daarnaast nemen steeds meer adverteerders afscheid van het platform. Waarom? Omdat ze geen grip hebben op het type berichten waar ze tussen worden getoond. Daarnaast is de toon op Twitter vaker negatief en daarmee willen bedrijven niet worden geassocieerd. Nu zul je denken “Dan zullen de CPM’s ook dalen en kan ik dus goedkoper mijn advertenties inkopen!”. Helaas is dit ook niet het geval, de CPM’s worden hoger en hiermee is het dus minder gunstig om je advertentie te vertonen. Wat In 2024 verwachten we hier nog een grotere afname in aantal gebruikers, zeker wanneer je moet betalen om een abonnement te hebben en daarmee wordt het een minder gunstig platform om te gaan adverteren.

 

Pinterest wordt interessanter binnen je marketingmix

Pinterest wordt door veel bedrijven nog onderschat. Ook wordt vaak gedacht dat het minder populair wordt. Maar de cijfers laten wat anders zien. In het afgelopen jaar is het aantal gebruikers in Nederland namelijk toegenomen met 8%. Daarnaast hebben zij onlangs de optimalisatie toegevoegd om je advertenties te sturen op ‘uitgaande klikken’. Voorheen kon je alleen op een klik op een pin sturen. De campagnes die je op kunt zetten worden dus kwalitatief beter.

Verder is Pinterest volop bezig met AI-ontwikkelingen, is het mogelijk om met de Pinterest lens soort gelijke producten te zoeken wanneer je een foto maakt of upload en passen zij de feed geheel aan naar hun gebruikers op type haar en huid.

Social is onmisbaar in je online marketingstrategie!

Mocht je nog steeds twijfelen of social media wel geschikt is voor jou bedrijf? Dan hebben wij het antwoord voor je: ja! Met social media bereik je een nieuwe doelgroep en kun je het vertrouwen opbouwen om ze bij jou te laten converteren.

Social draagt daarin misschien niet bij aan de laatste stap voor de conversie, maar met verschillende metingen kan al veel duidelijker in kaart gebracht worden wat social media voor jou nu echt bijdraagt. Twijfel je nog om direct groot in te gaan zetten? Start dan klein, in een specifieke regio en kijk wat dit voor je resultaten doet.

Weet je niet waar je moet beginnen? Of wil je meer weten over een bepaalde trend voor 2024 zodat je helemaal voorbereid bent? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over social media marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?