Social Search: social media als zoekmachine

Leestijd: 5 minuten

We zien een verschuiving binnen de social mediakanalen. Waarbij voorgaande jaren veel meer interesse uitging naar wat vrienden en familieleden aan het doen waren, gaan we nu meer op zoek naar inspiratie op social media. Uit onderzoek van Hootsuite blijkt dat de doelgroep tussen de 16 en 24 jaar voorkeur geeft om via social mediaonderzoek te doen naar merken in plaats van via een zoekmachine. Ze zoeken naar reviews over producten, vergelijken prijzen en bekijken wat de concurrent aan te bieden heeft. Dit betekent dat het belangrijk wordt om je content zo te optimaliseren dat je goed vindbaar bent en dat je social mediakanalen er op en top uitzien!

Niet alleen jongeren zoeken via social media

Niet alleen wordt er meer onderzoek gedaan door jongeren via social media naar bedrijven, maar vanuit alle leeftijdscategorieën is duidelijk te zien dat social mediakanalen meer worden bezocht per maand dan zoekmachines. Niet gek als je bedenkt dat we ruim 2,2 uur per dag aan social media besteden. Zeker generatie Z springt hier in uit, namelijk met 3,7 uur per dag.

Omdat we zoveel tijd op de verschillende kanalen besteden is het dus de uitgelezen kans om daar je onderneming onder de aandacht te brengen bij de juiste doelgroep. Kanalen zijn naast de algoritmes nu ook verder aan het optimaliseren voor het zoekgedrag. Zo heeft Twitter (of X 😉) begin dit jaar optie uitgerold waarbij je kan adverteren op zoektermen die gebruikers intypen. De verwachting is dat TikTok het eind 2024 hierin gaat volgen en Instagram beweert dat de Discover pagina hiervoor is geoptimaliseerd. Het zal niet lang duren voor alle Meta platformen de optie gaan krijgen om te adverteren op zoekwoorden. Daarnaast hebben de algoritmes van de platformen nog invloed. Zoek je veel op bepaalde termen? Dan zal je hier meer content van terug zien waar dezelfde termen in voorkomen. Tijd dus om nu aan de slag te gaan met je Social SEO strategie.

Wat is social SEO?

In plaats van SEO is Social SEO is in principe het opnemen van relevante zoektermen voor jouw bedrijf op je social mediakanalen. Dit kan in bijschriften, titels, alt-tekst en profielinformatie. Om dit zo goed mogelijk te verwerken is het belangrijk om eerst te starten met zoekwoorden onderzoek. Dit gaat net wat anders dan bij bijvoorbeeld Google. Daar heb je handige tools zoals Google Search Console of de zoekwoordplanner. Binnen social media is niet beschikbaar op ieder kanaal en ieder kanaal wordt op een andere manier gebruikt. Zo wordt Pinterest hoofdzakelijk gebruikt voor het starten van een nieuw project en LinkedIn voor het zoeken naar informatie over een bepaald zakelijk onderwerp.

Social zoekwoordenonderzoek

Hoe je zoekwoordenonderzoek doet, hangt dus af van het kanaal. Bij de meeste kanalen kun je gebruik maken van de zoekbalk en worden er direct suggesties gegeven. Deze suggesties zijn gerelateerd aan de term die jij hebt ingetypt en die andere gebruikers hebben ingetypt. Daarnaast verschijnen er ook verschillende suggesties tussen de resultaten waar je op door kunt klikken.

Binnen Pinterest is er een uitgebreidere tool beschikbaar om de trends te signaleren. Met Pinterest Trends kun je namelijk zien wat bepaalde termen in het afgelopen jaar hebben gedaan. Op die manier weet jij wanneer je weer meer content over een bepaald onderwerp moet gaan plaatsen om in die periode zichtbaar te zijn. Wil je meer weten over zoekwoordenonderzoek via Pinterest SEO? Lees dan hier onze 3 tips voor het starten van jouw Pinterest zoekwoordenonderzoek

Je socials optimaliseren voor SEO

Nadat je zoekwoordenonderzoek hebt gedaan is het tijd om deze goed te gaan verwerken in je strategie. Je weet op welke kanalen je doelgroep zit en waar ze naar zoeken. Maar waar moet je de termen allemaal in verwerken?

Optimaliseer je biografie of pagina informatie

Laten we beginnen bij het begin, de biografie van je pagina of de pagina informatie. Dit is waar je omschrijft wat je doet en waar de doelgroep bij jou voor terecht kan. Hier moeten natuurlijk de relevante zoektermen minimaal in verwerkt zijn. Zorg dat het geen opsomming wordt, maar verwerk wel als een lopend verhaal.

Schrijf de juiste copy
Niet heel verrassend, maar natuurlijk is het belangrijk om in de tekst bij je foto of video zoektermen te verwerken. Afhankelijk van de boodschap die je wilt overdragen kun je de lengte van de tekst bepalen, maar verwerk de zoekterm niet te vaak! Het moet er wel leesbaar en natuurlijk uit blijven zien. Bij YouTube wordt geadviseerd om maximaal twee keer een zoekterm te verwerken in de eerste twee regels van de beschrijving. Maar voor TikTok marketing is dit weer te veel wetende dat de getoonde tekst, zonder te moeten klikken op meer weergeven, maar erg kort is. Test hier vooral mee en onderzoek wat voor jou het beste werkt.

Ben je op TikTok content aan het maken? Zorg dan ook dat de zoekterm in overlay van je video is verwerkt. Ook dit wordt namelijk opgenomen in de zoekresultaten.

Gebruik hashtags
Hashtags zijn de ideale plek om bepaalde termen in kwijt te kunnen die niet helemaal goed lopen in je copy. Zorg hier dat je een mix maakt van maximaal 2-3 zoektermen waarnaar wordt gezocht op het platform, gebruik daarnaast ‘owned hashtag’ die je bedrijfsnaam bevatten en voeg eventueel, bij een lokale onderneming, nog relevante hashtags toe die aansluiten op de locatie waar je bedrijf zich bevindt. Plaats niet te veel hashtags, anders kan het gezien worden als spam. Gebruik tussen de 7 en 15 hashtags voor een goede vindbaarheid.

Bij video: gebruik ondertiteling en spreek zoektermen uit
Bij video’s gaat het niet alleen om de beschrijving van je tekst waar je op gevonden wordt. Maar je kan ook gevonden worden op de ondertiteling die je in de video’s verwerkt! Daarnaast zijn de systemen tegenwoordig zo ver ontwikkelt dat ze spraak kunnen omzetten waardoor ze weten over welk onderwerp er wordt gepraat. Verwerk je hier de relevante zoektermen in? Dan word je ook op die manier gevonden.

Vul je ALT-tekst in
Een ALT-tekst is een alternatieve tekst waar je kan beschrijven wat er op het beeld te zien is. Deze tekst is verder niet zichtbaar wanneer je een foto of video plaatst. Wel een extra kans om het algoritme van een platform de kans te geven om jouw zoekwoord op te nemen. Inmiddels is het mogelijk om dit bij verschillende kanalen in te voeren. Dit kan bij het uploaden van je Pins, op Pinterest en bij Instagram bij het uploaden onder geavanceerde instellingen.

Lokale SEO
Zeker voor restaurants, hotels, evenementen en lokale ondernemingen is lokale vindbaarheid van belang. Als iemand inspiratie zoekt voor bijvoorbeeld een lunch in jouw stad wil je natuurlijk bovenaan staan met je berichten op social media. Zorg daarom altijd dat je de locatie toevoegt aan de posts. Instagram heeft een tijdje terug een update uitgerold waarbij het nu ook mogelijk is om op de kaart te zoeken naar locaties en daardoor wordt het nog belangrijker om de termen goed te verwerken.

Conclusie

Genoeg redenen om nu aan de slag te gaan met social SEO. Weet je niet waar te beginnen? Of wil je meer weten hoe je social search toe kan passen binnen je huidige online marketing strategie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over social media marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?