Waarom je met je bedrijf vandaag nog op Pinterest moet

Leestijd: 3 minuten

Bij veel bedrijven is Pinterest nog een ondergeschoven kindje, maar als we kijken naar de kansen binnen Pinterest is het verstandig om het kanaal vandaag nog te implementeren binnen je online marketing strategie. De kosten zijn (nog) laag, de doelgroep is betrokken en het is het eerste kanaal waar iemand naartoe gaat als ze willen starten aan een nieuw project. Pinterest heeft een onderzoek gedaan waarbij blijkt dat 85% van de wekelijkse pinners iets heeft gekocht naar aanleiding van een pin. Het heeft misschien een langere aanloop nodig, maar op lange termijn kun je veel uit dit kanaal halen.

Daarnaast hoef je nog geen bekend merk te zijn of verkopen om gezien te worden door het publiek, 97% van de zoektermen bevat namelijk geen merk.

De Pinterest doelgroep

Het zal niet geheel verrassend zijn dat de grootste doelgroep op Pinterest uit vrouwen bestaat. Namelijk 67%. Wel is er een verschuiving te zien dat er meer mannen op het platform gaan komen. De leeftijd van het Pinnende publiek ligt onder de 44 jaar en men is voornamelijk actief via Android-telefoons en iPhone. Belangrijk dus om content te creëren, en landingspagina’s, die goed werken op mobiele weergave.

Personen op het platform zijn voornamelijk geïnteresseerd in kunst, entertainment, thuisdecoratie, doe-het-zelf en knutselen. Binnen iedere categorie vallen weer verschillende onderwerpen.

Het bijzondere van het platform is dat je niet alleen op deze categorieën hoeft te focussen, deze geven je een richting. Het is namelijk ook mogelijk om te adverteren op brede en exacte zoekwoorden. Ook hiervan is inzichtelijk wat men op dit moment interessant vindt. Aan de hand van  Pinterest Trends kun je namelijk zien wanneer men op zoek gaat naar een bepaald onderwerp. Op dit moment is het alleen nog beschikbaar voor Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Canada maar vanaf Q1 2023 zal dit ook beschikbaar worden gesteld voor Nederland en België.

Je doelgroep bereiken met de juiste zoekwoorden

Om je doelgroep te bereiken is het belangrijk om zoekwoorden onderzoek te doen en de zoekwoorden te verwerken in de Pins die je plaatst. Het onderzoek kun je doen op 3 manieren, via Pinterest Trends, zoekmachinesuggesties en gerelateerde zoekopdracht. Vervolgens verwerk je deze in je koppen, teksten en alt-tekst. Lees hier meer en krijg 3 tips over het starten van je Pinterest zoekwoorden onderzoek.

Een andere manier om je doelgroep te bereiken is met je Pinterest Shop. Door je product catalog te uploaden worden producten zichtbaar binnen het platform en vindbaar door de beschrijvingen en titels die worden overgenomen uit de product feed. Zonder optimalisatie kun je al een hele grote groep mensen bereiken met je producten. 

Advertentie mogelijkheden en kosten

Naast de organische resultaten is het ook mogelijk om advertenties in te zetten binnen Pinterest. Advertenties kunnen ingezet worden in verschillende lagen van de funnel. Met de juiste instellingen van de Pinterest tag kunnen de acties gemeten worden van iemand die op je website komen na het klikken op een advertentie.

Verder zijn de advertentiekosten op Pinterest nog relatief laag. Hierdoor kun je dus met een laag budget je merk goed onder de aandacht brengen. In vergelijking met andere social media kanalen.

Facebook
CPM
€4,06
CPC
€0,21
CTR
1,97%
Linkedin
CPM
€13,30
CPC
€5,37
CTR
0,31%
Pinterest
CPM
€0,89
CPC
€0,11
CTR
1,51%

Zoals aangegeven zal de aanloop naar de aankoop wellicht iets langer zijn, maar met een lage kosten per 1.000 weergaven kun je een hele grote groep bereiken.

Ontwikkelingen

Net als andere kanalen staan ook de ontwikkelingen bij Pinterest niet stil. Zo zijn er onlangs Idee Pins gelanceerd. Dit is vergelijkbaar aan de Stories op Facebook en Instagram. Met een Idee Pin kun je een aantal foto’s en korte video’s delen om een verhaallijn te creëren.

Verder is het mogelijk om je producten te taggen in een Pin wanneer je je catalog hebt geüpload en wordt voor steeds meer account de mogelijkheid om AR toe te passen geïntroduceerd. Met AR kun je kijken hoe bijvoorbeeld een bepaald meubelstuk in je woonkamer zou staan. Ook geeft het platform advies welke kleuren het beste bij je huidskleur staan.

Ben je overtuigd dat jij met je bedrijf aan de slag moet met Pinterest? Dat is mooi! Om je merk en producten onder de aandacht te brengen raden we je aan om vandaag nog aan de slag te gaan. Weet je niet waar je moet beginnen of kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Onze marketeers gaan graag voor jou aan de slag.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over social media marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?