Introductie van DMA wetgeving en veranderingen binnen Google Shopping

Leestijd: 6 minuten

De ontwikkeling rondom Google blijven zich ook in 2024 in een rap tempo opvolgen. Naast de vereisten met betrekking tot de Consent Mode heeft er afgelopen maand nog een hele belangrijke ontwikkeling plaatsgevonden. Zo zijn de Digital Markers Act (DMA) en Digital Service Act (DSA) nieuwe Europese platformwetten. In deze blog focussen we ons op de Digital Markers Act. Vanaf 7 maart 2024 bedrijven zijn namelijk verplicht om aan de nieuwe Digital Markers Act (DMA) wetgeving te voldoen. Dit komt doordat de Europese Unie vanaf 7 maart ook gaat controleren of de nieuwe regels worden nageleefd. De DMA is van toepassing op de 6 verschillende bedrijven, waar de onderstaande 22 platformen onder vallen. Deze verandering neemt ook kansen met zich mee voor de overige aanbieders en CSS-partners. In deze blog nemen we je mee in de nieuwe wetgeving inclusief de veranderingen die dit met zich mee brengt binnen Google.  

Wat is de Digital Markers Act (DMA)

De Digital Markers Act is een wetgeving vanuit de Europese Commissie met als doel om het online speelveld gelijkwaardiger en concurrerender te krijgen. Op deze manier moeten de consumenten en ondernemers beschermd worden tegen de zogenoemde ‘’gatekeepers’’. Een platform wordt als gatekeepers gezien wanneer:

 

  • Het een sterke positie heeft op de Europese markt
  • Het een kernplatformdienst is (zoals: zoekmachines, social media, videoplatformen etc.)
  • Het al voor een langere periode een sterke positie op de markt heeft.

 

Dit geldt dus voor alle bovenstaande 22 platformen op basis van cijfers zoals: omzet, het aantal gebruikers en de hoeveelheid beschikbare data. De invoering van de DMA is van belang doordat ondernemers en consumenten steeds vaker grote platformen nodig hebben. Bijvoorbeeld voor het verkopen of kopen van producten. Doordat grote platformen gebruik kunnen maken van de machtspositie ontstaat er een oneerlijke situatie, waardoor er minder makkelijk geconcurreerd kan worden met deze platformen. Door de DMA hebben platformen minder macht en zijn ondernemers beter beschermd.

 

Hoe werkt de Digital Markers Act?

We kunnen de werking van de Digital Markers Act verder toelichten aan de hand van een kort en simpel voorbeeld. Stel je voor dat de digitale wereld een grote speeltuin is, waar iedereen met zijn eigen speelgoed komt spelen. Sommige kinderen hebben echter zo veel speelgoed dat andere kinderen alleen met hún speelgoed kunnen spelen als ze willen meedoen. Deze kinderen met heel veel speelgoed worden “poortwachters” genoemd omdat ze bepalen wie er mag spelen en onder welke voorwaarden.

 

De Digital Markets Act (DMA) is als een nieuwe regel in deze speeltuin die zegt dat de poortwachters niet oneerlijk mogen zijn. Ze moeten ervoor zorgen dat andere kinderen ook de kans krijgen om met hun eigen speelgoed te spelen en dat niemand wordt buitengesloten.

Hier zijn een paar eenvoudige regels die de DMA stelt aan de poortwachters:

 

  • Iedereen speelt samen: Poortwachters moeten het voor andere kinderen makkelijker maken om met hun speelgoed te spelen. Dit betekent dat ze niet altijd alleen hun eigen spelletjes mogen voortrekken.
  • Delen is caring: Als je met het speelgoed van de poortwachter speelt en daardoor leuke dingen maakt of leert, moet de poortwachter die informatie delen. Zo kunnen alle kinderen van elkaar leren en leuke nieuwe spellen bedenken.
  • Vrije keuze: Kinderen moeten zelf kunnen kiezen met welk speelgoed ze spelen, dus de poortwachters mogen ze niet dwingen om alleen met hun speelgoed te spelen.

 

Als de poortwachters zich niet aan deze regels houden, kunnen ze een time-out krijgen, wat betekent dat ze een boete moeten betalen. Dit kan oplopen tot een heel groot bedrag als ze de regels blijven breken.

 

Impact op Google na de introductie van DMA

Met het introduceren van de DMA zien we ook een aantal veranderingen binnen Google en deze zijn te verdelen in 2 categorieën:

 

  1. Data verzamelingen voor consumenten: Zoals bekend biedt Google verschillende diensten aan zoals bijvoorbeeld: YouTube voor video’s, Google Maps voor navigatie, Google Chrome voor het gebruik van Internet, etc. Dit zijn allemaal verschillende diensten van elkaar die je los kunt gebruiken, maar overkoepelend koppelt Google deze data onder één paraplu. Hierdoor weet Google enorm veel informatie en data aan jou te koppelen. Door het invoeren van de DMA is het stapelen en bundelen van deze data-verboden, zolang hier geen toestemming voor is gegeven. De toestemming hiervoor kan je beheren via je mail of binnen de instellingen van jouw Google Account onder ‘’gegevens en privacy’’.

2. Nieuwe mogelijkheden binnen de Google resultaten (SERP): De DMA zorgt er ook voor dat er wijzigingen zichtbaar zullen zijn binnen de Google zoekresultaten. De volgende 3 wijzigingen zijn al aangekondigd door Google:

 

3. Vergelijkingssites zullen de optie krijgen om zelf te adverteren binnen de Google Shopping resultaten. Dit houdt in dat klanten die op zoek zijn naar een specifiek product of de goedkoopste prijs rechtstreeks via Google Shopping door kunnen klikken naar desbetreffende vergelijkingssite, met een officiële introductie binnen Nederland in het tweede kwartaal van 2024.

4. Binnen de organische zoekresultaten zullen extra plekken toegevoegd worden om zowel winkels als vergelijkingssites meer ruimte te geven en prominenter in beeld te komen. Deze aanvullende plekken zullen worden gevuld met informatie vanuit Google Merchant Center en verschillende vergelijkingssites zoals bijvoorbeeld vergelijk.nl en kieskeurig.nl

5. De huidige ‘’shopping tab’’ die doorverwijst naar Google ’s eigen prijsvergelijkingssites, zal vervangen worden door twee nieuwe filters aan de bovenkant van de resultatenpagina van Google. Hierbij zal een ‘’product-filter’’ de pagina opsplitsen op producten afkomstig van retailers of prijsvergelijkingssites.

Timing

Belangrijk om te weten, is dat Google deze wijzigingen gefaseerd zal uitrollen in verschillende Europese landen. Nederland staat gepland voor uitrol in Q2.

 

Wat zijn de consequenties van de DMA?

De nieuwe regelgeving is vanaf 7 maart dus verplicht en de al eerder benoemde gatekeepers dienen zich ook te houden aan deze nieuwe regelgeving. Op 25 maart heeft de Europese commissie namelijk een onderzoek ingesteld naar Apple, Google en Facebook. Zo zouden Apple en Google nog niet aan de DMA vereisten voldoen en hiermee riskeren ze een miljardenboete. Een voorbeeld hiervan is dat Google in de zoekresultaten niet genoeg verwijst naar de diensten van concurrenten. Mogelijk worden gebruikers te veel gestuurd naar de eigen diensten zoals Google Shopping en Google Flight. Aan de hand van dit onderzoek geeft de Europese commissie duidelijk het belang van de DMA aan.  

 

CSS-partners en nieuwe aanbieders

De introductie van de DMA wetgeving is bedoeld om het digitale landschap te herstructureren en op deze manier de invloed van de ‘’6 grote bedrijven’’ te beperken en in bedwang te houden. Dit heeft de Europese commissie al langer voor ogen en de DMA wetgeving sluit dus goed aan bij de introductie van de CSS-partners een aantal jaar geleden. Beide onderwerpen zijn met elkaar verbonden en ook binnen de CSS-partners zien we verschuivingen ontstaan. Onderstaand nemen we jullie daar graag nog in mee.

 

Wat is een CSS-partner en hoe staat dit in verhouding tot DMA?

Een CSS-partner, oftewel een Comparison Shopping Service-partner, is een vergelijkingswebsite die kan deelnemen aan de Shopping Ads veilingen van Google via campagnes in Google Ads. Door samen te werken met een CSS partner kunnen retailers en bedrijven meer verkeer naar hun website genereren, wat kan leiden tot meer verkopen. Dit kan op basis van 2 verschillende manieren:

  1. Enkel als CSS partner voor shopping: Met CSS partner gaat 100% van je bod naar de veiling. Dit resulteert in een bod verhoging van 25% zonder extra biedinspanning.
  2. De CSS partner manager de campagnes: Hierbij ontvangt de CSS partner commissie op basis van verkocht item of o.b.v. een percentage van de advertentie uitgaven.

 

De Digital Markets Act (DMA) van de EU streeft ernaar de digitale markt eerlijker te maken, wat voordelig is voor CSS-partners. Door te voorkomen dat grote zoekmachines hun eigen diensten bevoordelen, krijgen CSS-partners en hun adverteerders eerlijke toegang tot de markt. Dit leidt tot een competitiever speelveld waarin biedingen op een transparantere en eerlijkere manier worden behandeld, wat uiteindelijk meer keuze en potentieel betere prijzen voor consumenten oplevert. Verder heeft Channable afgelopen maand aangekondigd te starten met een eigen CSS, namelijk Channable CSS.

Met de introductie van Channable CSS is er een nieuwe aanbieder bijgekomen en ons advies is om altijd kritisch te kijken naar extra functionaliteiten binnen een CSS-partner zoals: Price monitoring en labelwizer tools. Daarnaast is het ook mogelijk om te adverteren aan de hand van een CSS-partner binnen Google Shopping. Het is hierbij belangrijk om rekening te houden met:

  • Prijsconcurrentie
  • Branding
  • USP’s

Zo volgen alle ontwikkelingen binnen het digitale landschap elkaar in een enorm tempo op en is het belangrijk om hier op de juiste manier op in te spelen. Wil je meer weten over alle ontwikkelingen, updates en mogelijkheden binnen Google Ads voor 2024, of heb je een ander online marketing vraagstuk? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?