Mobile First Index: wat is de impact op je lokale SEO?

Periodiek schrijven onze online marketeers een blog over een belangrijk onderwerp op het gebied van online marketing. Deze keer behandelt SEO marketeer Jeroen het effect van de Mobile First Index van Google op je lokale vindbaarheid.

Het wordt al jaren geroepen en het is dan ook geen onbekende uitspraak: mobiel wordt steeds belangrijker. Google is al sinds 2016 stelselmatig aan het testen met een Mobile First Index, een algoritme-update waarmee de crawlbots van Google eerst de mobiele website bezoeken voordat ze de desktop (computer) variant bekijken. Waar een desktop website eerst de standaard was met een responsive mobiele site als ‘leuke extra’, wordt dit omgedraaid met de Mobile First Index en gaat Google eerst de mobiele website crawlen voordat ze de desktop website crawlen.

Mobile First Index schema

Mobile First Index Translate API

Cijfers van Google wijzen uit dat 4 van de 5 mobiele zoekopdrachten gericht is op diensten, producten en winkels die in de buurt zijn te vinden. Lokale zoekresultaten worden dus steeds belangrijker. Om deze reden is Google bezig met een verdere ontwikkeling binnen Google Maps waarmee taal geen invloed meer heeft op de lokale zoekresultaten.
Google liep al enige tijd tegen het probleem aan dat reizigers die een lokale zoekopdracht uit wilde voeren in het buitenland, dit eerst moesten vertalen met Google Translate om vervolgens met deze vertaling de zoekopdracht uit te voeren. Dus stel, een Japanse toerist was begin 2017 in Breda op zoek naar een supermarkt, dan moest hij eerst de Nederlandse vertaling opzoeken van het Japanse woord supermarkt via Google Translate (スーパーマーケット), dit kopiëren in Google of Google Maps en vervolgens de zoekopdracht uitvoeren. Google besefte dat dit erg omslachtig was en besloot een Translate API te ontwikkelen die bij een zoekopdracht automatisch achter de schermen de vertaling doorvoert. Dit wordt in Nederland dus gedaan bij alle niet-Nederlandse zoekopdrachten. Met deze update van Google is het de bedoeling dat buitenlandse zoekopdrachten beter aansluiten bij de behoefte van de zoeker. Na de update krijgt een Japanse toerist het volgende te zien als er gezocht wordt op het zoekwoord スーパーマーケット(supermarkt):

 

Zoekresultaten Translate API

Met deze ontwikkeling wordt een belangrijke taalbarrière overwonnen. Echter: één kanttekening van de Translate API, het is een zelflerend systeem in een beginnende fase waardoor nog niet alle zoekresultaten goed vertaald worden. Veelgebruikte zoekopdrachten zoals supermarkt, pinautomaat of tankstation worden goed vertaald, maar Google heeft nog moeite met de minder gebruikte lokale zoekopdrachten zoals 図書館 (bibliotheek). Hierin wordt de bibliotheek van Breda niet weergeven:

 

Zoekresultaten Translate API 2

 

Aandachtspunten voor de Mobile First Index

Met de Mobile First Index zijn er een aantal aandachtspunten voor je mobiele site waar je op moet letten. Onderstaand een aantal van deze aandachtspunten:

Google Search Console verificatie

Heb je een mobiele website in de vorm van m.website.nl dan is het belangrijk om dit domein apart in Google Search Console te verifiëren. Google zit dit domein namelijk als een ander domein zien als www.website.nl. Als je je mobiele website niet apart verifieert, dan mis je belangrijke meldingen van je mobiele site over bijvoorbeeld je robots.txt of crawlfouten.

Structured data

Sommige websites hebben in het verleden de Structured Data mark-ups op de mobiele websites verwijderd om de pagespeed te optimaliseren. Met de Mobile Frist Index gaat Google eerst kijken of er op de mobiele site rich snippets vermeld staan. Is dit enkel het geval bij de desktop website? Dan zullen de rich snippets niet zichtbaar zijn in de mobiele SERP resultaten. Heb je in het verleden de rich snippets op je mobiele site verwijderd, plaats ze dan terug.

Interne en externe links voor mobiele websites

Als je een mobiele website in de vorm van m.website.nl hebt dan ziet Google dit als een apart domein. Het is daarom ook voor linkbuilding, een van de top SEO factoren, belangrijk om kwalitatieve linkjes naar je mobiele website te linken. Daarnaast moet de interne link-structuur op je website ook in orde zijn. Het komt veel voor dat mobiele websites (tekstuele) ingekorte varianten zijn van de desktop websites om geen overkill aan tekst te veroorzaken. Interne links in de tekst of in de footer worden dan vaak weggelaten. Dit is echter niet gewenst omdat Google door middel van interne links onder andere bepaald welke pagina’s op je website het belangrijkste zijn. Let er dus op dat bij het inkorten van teksten op de mobiele website, een sterk interne link-structuur behouden wordt.

Verminderde content op mobiele sites

Zoals ik in bovenstaand aandachtspunt benoem, komt het vaak voor dat mobiele websites ingekort worden op tekstuele en visuele content. Content blijft echter nog een hele belangrijke factor voor Google om te bepalen waar een desbetreffende pagina over gaat. Is het dus gewenst om de content op mobiele website in te korten? Naar mijn mening is het antwoord (in de meeste gevallen): nee. Waarom? Simpel, content die niet aanwezig is op de mobiele website kan ook niet geïndexeerd worden door Google. Uiteraard is het wél belangrijk om rekening te blijven houden met de gebruiksvriendelijkheid van je website. Plaats dus geen lange categorieteksten bovenaan een productpagina zodat gebruikers niet naar beneden hoeven te scrollen om de producten te bekijken.

Pagespeed

Pagespeed, de snelheid van je website, is een SEO factor die komende jaren steeds belangrijker is geworden. Is een website erg traag? Dan ziet Google dit als gebruiksonvriendelijk en zal dit niet ten goede komen aan je vindbaarheid. Het komt vaak voor dat mobiele websites trager zijn dan desktop websites omdat bedrijven vaak enkel de desktop websites optimaliseerden. Met de komst van de Mobile First Index, neemt het belang van de mobiele pagespeed ook toe.

Lokale vindbaarheid verbeteren

Er zijn veel bedrijven die lokaal gevonden willen worden. Van restaurants tot zangscholen en van taxibedrijven tot schoonheidssalons. Maar hoe zorg je ervoor dat je lokaal vindbaar wordt in de zoekresultaten van Google en in Google Maps? Hoe optimaliseer je je lokale vindbaarheid zodat je na de Mobile First Index nog steeds vindbaar bent? Naast bovenstaande aandachtspunten zijn er nog een aantal belangrijke factoren die onmisbaar zijn voor je lokale vindbaarheid:

Google Mijn Bedrijf pagina

Wil je goed vindbaar zijn in de Local 3-pack en in Google Maps? Dan is de belangrijkste actie om een pagina aan te maken op Google Mijn Bedrijf. Een Google Mijn Bedrijf pagina wordt weergeven in Google als er op een bedrijfsnaam gezocht wordt of bij een lokale zoekopdracht. Hoe je een Google Mijn Bedrijf pagina aanmaakt lees je hier. Onderstaand is als voorbeeld het Google Mijn Bedrijf account van mijn lokale Albert Heijn te zien:

Google Mijn Bedrijf account Albert Heijn

Reviews verkrijgen

Google geeft aan dat positieve reviews binnen je Google Mijn Bedrijf pagina een hele belangrijke ranking factor vormen voor lokale vindbaarheid. Beoordelen mensen jouw diensten of producten positief? Dan zal Google dit opmerken en je Google Mijn Bedrijf pagina meer waarde meegeven.

Naast de kwantiteit is ook de kwaliteit van je reviews belangrijk. Probeer er bij het verkrijgen van reviews voor te zorgen dat de content in de reviews aansluit bij de zoekintentie van een bezoeker. Denk hierbij aan een uitgebreide review met bijvoorbeeld aanvullende foto’s. Stel; je hebt een restaurant dan is review 1 (onderstaand) veel waardevoller voor Google dan review 2. Je hebt uiteraard niet altijd invloed op de reviews die geplaatst worden, maar probeer dit waar mogelijk goed te reguleren.

  1. “Vandaag een bezoek gebracht aan dit restaurant. De bediening was erg goed, ik heb een heerlijke steak op en de rest van het eten was ook voortreffelijk’. Een echte aanrader.”
  2. “Het was erg lekker”

Structured data – JSON-LD Organization Schema

In onze recente blog SEO implementeren met Google Tag Manager schreven we al uitgebreid over de mogelijkheden van Structured Data binnen de zoekresultaten van Google. Voor een verbeterde lokale vindbaarheid is de JSON-LD Organization mark-up belangrijk. Door middel van de JSON-LD Organization mark-up geef je aan de crawlbots van Google de belangrijkste locatiegegevens van je website door. Hiermee geef je aan dat je website een lokale organisatie betreft. Dit helpt je lokale vindbaarheid te verbeteren. Deze mark-up code kun je aanmaken via een JSON-LD Generator.

Er zijn meerdere alternatieven voor deze mark-up, maar de voorkeur hierin gaat uit naar de JSON-LD mark-up omdat deze code in het Engels geschreven is en de voorkeur van Google uitgaat naar Engelstalige codes. Dit komt doordat het hoofd-algoritme van Google ook in het Engels is geschreven en Google Engels geschreven codes makkelijker begrijpt.

Onderstaand is de JSON-LD Organization mark-up van MvH Media te zien:

Json LD Organization mark-up MvH Media

Als je JSON-LD mark-up hebt aangemaakt dan kan je deze het beste via Google Tag Manager in de broncode van je website plaatsen.

Conclusie

Met de komst van de Mobile First Index is het duidelijk: mobiel wordt in de ogen van Google belangrijker dan desktop. Dit zal onder andere veel invloed hebben op de lokale vindbaarheid van bedrijven. Heb je je lokale vindbaarheid niet goed ingericht? Dan is kans sterk aanwezig dat je website overschaduwd gaat worden door websites die dit wel goed geregeld hebben. Zorg er met bovenstaande actiepunten voor dat dit niet het geval wordt en dat je bedrijf en website lokaal goed vindbaar worden.
Wil je meer informatie of uitvoerende hulp m.b.t. je lokale vindbaarheid? Wij helpen je graag! Neem nu contact op met een van onze marketeers.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?