Google core update juni 2019: wat houdt het in?

Afgelopen week kondigde Google aan dat er een grote core update uitgerold werd. Dit houdt in dat er een relatief grote update in het algoritme van Google plaatsvindt. De effecten zijn de afgelopen 2 dagen langzaamaan zichtbaar geworden. In deze blog leggen we uit wat de core update inhoudt, wat de  effecten zijn en wat je het beste kan doen bij eventuele schade.

Wat is een core update?

Dagelijks voert Google kleine updates uit in het algoritme van hun zoekmachine. Samen met optimalisaties aan een website zorgt dit ervoor dat er schommelingen plaatsvinden in de zoekresultaten. De verschillen zijn hier op korte termijn vaak klein, het gaat bij SEO dan ook meer over het behalen van resultaat op de lange termijn. Echter, een aantal keer per jaar (de vorige was in maart) brengt Google een grote core update uit, waardoor de verschuivingen binnen de zoekresultaten in bepaalde gevallen drastisch kunnen zijn. Google heeft om deze reden de juni update van tevoren aangekondigd. Omdat ze dit zelden doen, lijkt het erop dat dit een bijzonder grote update is:


Als we kijken naar fluctuaties binnen de zoekresultaten, dan wordt dit statement van Google bevestigd. In de onderstaande grafiek is zichtbaar dat er de afgelopen dagen een stuk meer verschuivingen zijn dan normaal.

 

Bron: RankRanger

Wat zijn de effecten van een core update?

Een verschuiving binnen zoekresultaten zegt natuurlijk niet heel veel over het effect van een core update. Omdat een core update ervoor zorgt dat er structureel iets verandert in het algoritme van Google, is er websitebreed vaak een positief of negatief effect te merken. Zo zijn er bij iedere grote update winnaars én verliezers. In de afgelopen update is het voorbeeld van nieuwswebsites in het Verenigd Koninkrijk een goede weergave van wat het effect van een update is.

 

 

Het feit dat Daily Mail hard keldert, zorgt er ook weer voor dat Mirror en The Sun juist weer groeien; de verloren posities moeten immers door iemand overgenomen worden.

Heeft de juni update effect op mijn website?

Of de juni update effect heeft op jouw website kan je op een aantal manieren vaststellen. Zie je ongewone schommelingen in Google Analytics, Google Search Console of een andere tool zoals Semrush, Sistrix of Ahrefs? Dan zou het zomaar eens kunnen zijn dat de rankings van je website beïnvloed zijn door de core update van Google. Wees hier wel kritisch: het zou ook kunnen dat aanpassingen aan (het linkprofiel van) je website ervoor gezorgd hebben dat je website gestegen of gedaald is op belangrijke zoektermen. Het is altijd raadzaam om dit na een core update goed te inventariseren, in welke branche je website ook actief is. Toch zijn er bij iedere update een aantal branches waar de update het meeste effect heeft. De afgelopen jaren werkt Google veel aan het verbeteren van het algoritme voor branches waar het extra belangrijk is dat de gebruiker goede en betrouwbare informatie krijgt. Het zogenaamde EAT-principe kan helpen om Google je website beter te laten waarderen. Het gaat er hierbij omdat je de expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (trustworthiness) van je website goed op orde hebt. De branches waar dit met name betrekking op heeft zijn bijvoorbeeld websites over gezondheid en financiën. De juni core update heeft dan onder andere op deze twee branches een groot effect:

 

 

Wat te doen bij schade als gevolg van de update

Als de juni update een negatief effect heeft gehad op jouw website, dan kan dit tot een hoop schade leiden. Twitter staat vol met voorbeelden van websites waarbij het organische verkeer keldert tot fracties van wat het geweest was. Hoe kom je hier als website weer bovenop?
Het is nog vrij vroeg na de update, dus inhoudelijk is het nog aftasten wat ‘oplossingen’ zijn om de schade goed te maken. Ga desondanks toch door met het optimaliseren van je website. Door een update zijn er weliswaar zaken aan het algoritme veranderd, maar toch zal het principe van Google op de 4 peilers van SEO blijven leunen: techniek, content, autoriteit en gebruiksvriendelijkheid. Kijk goed naar je concurrenten die gestegen zijn door de update en probeer hier lering uit te trekken.
Heb je vragen over het effect van de juni update op jouw website? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

6 juni 2019

Over onze blog

MvH Media gelooft in het delen van kennis. Kennis delen we intern met onze collega’s, direct met onze klanten en andere partners, maar ook graag met jou! Samen weten we immers meer dan één!

Veel leesplezier.

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief. Ontvang daarmee de populairste artikelen en het laatste nieuws over MvH Media.

Meld je aan

Wij delen onze kennis graag

Meer blogs
Altijd op de hoogte van onze blog?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en wij houden je automatisch op de hoogte van al onze tips en aanraders!

Nadat je dit formulier hebt ingevuld, gebruiken we jouw gegevens opgeslagen om jou maandelijks een nieuwsbrief te sturen.

Welkom! Onze website maakt gebruik van cookies.

Leuk dat je onze website bezoekt. Bij instellingen kun je aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Ga je voor een optimaal werkende website? Ga dan naar instellingen en vink alle vakjes aan 🙂.

Bekijk hier ons Privacy beleid | Sluiten
Wijzig instellingen