Black Friday 2020: 6 tips voor succesvolle Ads-campagnes

Leestijd: 2 minuten

Op vrijdag 27 november is het weer zover! Black Friday, één van de grootste online piekmomenten van het jaar. Ieder jaar groeien de online betalingen en zoekopdrachten rondom Black Friday enorm. Naar verwachting zal dit jaar de groei nog veel hoger zijn vanwege Covid-19. Denk er maar eens over na: ga jij dit jaar liever online shoppen of een drukke fysieke winkel bezoeken? Volgens Google verschuift 41 procent van de ondervraagde consumenten hun aankoop van offline naar online. Dit jaar is een succesvolle Black Friday Ads campagne dan belangrijker dan ooit. Heb jij je Black Friday campagne al klaar staan? Of kun je nog een aantal tips gebruiken? Lees dan snel verder.

1. Wees op tijd

Moet je enkel adverteren op 27 november? Zeker niet! Zoekopdrachten gerelateerd aan Black Friday starten nu. Onderstaande afbeelding toont aan dat de zoekopdrachten rondom Black Friday nu al begonnen zijn en steeds meer stijgen. Begin daarom met het uitdenken en het inzetten van jouw Black Friday campagnes.

2. Start met het creëren van bekendheid bij jouw doelgroep

Vaak wordt er enkel tijdens Black Friday een campagne ingezet op het converteren van bezoekers. Maar het is ook belangrijk voorafgaand aan Black Friday aanwezig te zijn bij jouw doelgroep. Start daarom voorafgaande aan Black Friday met het inspireren van jouw doelgroep. Door nu te starten met het inzetten van display campagnes, heb je tijdens Black Friday een streepje voor bij jouw doelgroep. Zorg ervoor dat je in de display banner duidelijk de Black Friday actie communiceert, jouw merk herkenbaar is en je de doelgroep aanspoort om een actie te ondernemen. 

Voor het inzetten van Display campagnes is het belangrijk dat je de juiste doelgroepen creëert. Je kunt bij nieuwe doelgroepen bekendheid creëren voor jouw Black Friday campagne. Hierbij kun je gebruik maken van aangepaste en vergelijkbare doelgroepen. Aangepaste doelgroepen maak je op basis van bepaalde affiniteits- of interessevoorkeuren. Stel jezelf bij het maken van deze doelgroepen de volgende vragen: Welke zoekwoorden gebruikt mijn doelgroep voor Black Friday? Of welke websites of apps zijn gerelateerd aan mijn product of service?’

Ook zijn vergelijkbare doelgroepen interessant om op te nemen in je display campagne. Bij vergelijkbare doelgroepen gaat Google op zoek naar personen met hetzelfde onlinegedrag als de doelgroep die jij opgeeft. Neem bijvoorbeeld een vergelijkbare doelgroep van eerdere bezoekers of kopers. Óf een vergelijkbare doelgroep van de Black Friday pagina van vorig jaar, mocht je deze doelgroep vorig jaar hebben aangemaakt.

Maar wat nóg belangrijker is, is om jouw Black Friday campagne onder de aandacht te brengen bij eerdere websitebezoekers. Heb jij al remarketing doelgroepen aangemaakt? Goed! Dan kun je deze goed gebruiken om eerdere bezoekers op de hoogte te brengen van jouw Black Friday actie.

3. Voeg speciale Black Friday advertenties en zoekwoorden toe

Er zijn tijdens Black Friday vele adverteerders. Hoe zorg jij ervoor dat jouw advertentie eruit springt? Het is belangrijk dat je zoveel mogelijk advertentieruimte benut. Dit doe je door extensies toe te voegen aan jouw advertenties. Extensies worden weergegeven wanneer er wordt verwacht dat de extensies je presentaties verbetert en wanneer je positie hoog genoeg is. Wanneer dat het geval is, wordt jouw advertentie dus groter én aantrekkelijker.

In de promotie-extensies kun je jouw bizarre korting aan de gebruikers laten zien. Ook kun je verschillende sitelink extensies toevoegen. Wanneer je één of meerdere Black Friday pagina’s hebt, kun je deze in de sitelink extensies verwerken. Heb jij een Black Friday pre-sale? Dan kun je deze in de periode voorafgaande aan Black Friday mooi inzetten in de extensies.

Naast extensies is het ook belangrijk om jouw advertentieteksten aan te passen. Trigger jouw doelgroep met de korting en zorg ervoor dat de korting altijd benoemd wordt in de tweede headline. Naast het aanpassen van de headline is een countdown een leuke manier om je CTR te verhogen en urgentie te creëren. Wees hierin creatief en steek je countdown net iets anders in dan de rest. Neem bijvoorbeeld: ‘Er staat iets groots te gebeuren, nog 12 dagen en 10 uur.’ i.p.v. de standaard: ‘nog 12 dagen en 10 uur tot Black Friday’. 

Voeg ook Black Friday zoekwoorden toe aan jouw campagne. Heb jij korting op bijvoorbeeld Samsung Tv’s? Voeg dan ‘Black Friday Samsung tv’ toe en loop de bezoeker met een hoge koopintentie niet mis.

4. Optimaliseer jouw shopping feed

Als je tijdens Black Friday kortingen hanteert, wil je natuurlijk dat jouw potentiële klanten dit terugzien in de Google Shopping resultaten. Maak dan niet gebruik van een kortingscode, maar zorg ervoor dat je de sale-prijs ingeeft voor de producten. Hierdoor krijg je in het shopping tabblad de uitverkoopprijs te zien. Update en refresh je feed én zorg ervoor dat de geüpdatete prijs in je feed staat.

Hetzelfde geldt voor de beschikbaarheid. Tijdens Black Friday kan je voorraad sterk veranderen. Je wilt in je shopping advertenties enkel producten vertonen die op voorraad zijn, zodat je niet betaalt voor onnodige klikken. Zorg er dan voor dat je tijdens Black Friday je feed regelmatig updatet, zodat je shopping advertenties altijd de juiste beschikbaarheid en prijsgegevens tonen.

5. Verhoog het budget en pas de biedstrategie aan voor piekmomenten

Het verhogen van het budget voor Black Friday is erg belangrijk. Het zoekvolume naar producten zal erg stijgen. Door het budget te verhogen kun je zoveel mogelijk bezoekers naar je Black Friday actie krijgen. Je wilt tenslotte niet dat je advertenties na 14:00 niet meer vertoond worden.

Daarnaast is het belangrijk om je biedingen aan te passen. Je concurrenten zullen hoogstwaarschijnlijk hun biedingen verhogen. Om goed zichtbaar te blijven tussen de concurrenten, is het belangrijk dat jij ook je biedingen verhoogd.

  • Maak je gebruik van een automatische biedstrategie?

Verhoog dan je doel-CPA of verlaag je doel-ROAS. Dit zorgt ervoor dat je de automatische biedstrategie meer ruimte geeft om biedingen aan te passen en dus meer vertoningen te halen. Hierdoor kan het wel zijn dat je meer betaalt voor een verkoop of een lead. Maar vaak zijn orderwaardes tijdens Black Friday hoger en gaat het bij veel verkopers om hogere volumes.

  • Gebruik je manueel bieden?

Verhoog dan je CPC.

De biedstrategieën van Google worden steeds slimmer en houden vooral rekening met de seizoensgebondheid van jouw account of jouw markt. De biedstrategieën houden hierbij minder rekening met feestdagen. Door de functie ‘seizoensgebonden aanpassingen’ in te zetten, kun je de biedstrategie helpen om rekening te houden met verwachte wijzigingen in je conversiepercentage. De functie ‘seizoensgebonden aanpassingen’ vind je bij biedstrategieën onder tools en zijn bedoeld voor korte evenementen van één tot zeven dagen.

6. Vergeet Microsoft Ads (Bing Ads) niet!

Wanneer je alle wijzingen voor een succesvolle Black Friday campagne hebt doorgevoerd in Google Ads, vergeet dan niet de wijzigingen ook binnen Microsoft Ads door te voeren. Let hierbij op het toevoegen van zoekwoorden. In Bing worden namelijk andere zoekwoorden gebruikt dan in Google. Ook kun je ervoor kiezen om je zoekwoorden in Bing Ads breder in te zetten, omdat het zoekvolume binnen Bing lager is en je juist in deze periode breed zichtbaar wilt zijn.

Meer informatie over succesvolle Ads-campagnes?

Hulp nodig bij het bedenken en uitvoeren van jouw Black Friday strategie? Onze SEA specialisten helpen jou graag bij het maken van een Black Friday campagne! Neem gerust contact met ons op en wij sparren graag met jou over de mogelijkheden voor jouw website of webshop.

Meer blogs over

zoekmachine adverteren