De toegevoegde waarde van Showcase Shopping Ads

Leestijd: 2 minuten

Het zoekgedrag van mensen online verandert en als adverteerder is het belangrijk om hierop in te spelen. Zo dragen Shopping campagnes voor veel webshops bij aan een groot deel van de omzet en worden deze door veel ondernemers heel succesvol ingezet. Maar wat zijn nu Showcase Shopping advertenties en hoe zet je deze ook op een succesvolle manier in?

Wat zijn Showcase Shopping advertenties?

Showcase Shopping Ads zijn al een tijdje in Nederland beschikbaar. Echter, sinds augustus 2020 zijn er diverse updates doorgevoerd ter verbetering van de engagement en prestaties. De Showcase advertenties komen we dan ook steeds vaker tegen in de zoekresultaten.

Showcase Shopping Ads zijn een typen shopping advertenties welke zeer geschikt zijn om gebruikers aan de top van de funnel te bereiken en zo meer top of mind te worden bij mensen die zoeken naar voor jouw bedrijf relevante productcategorieën.

Showcase advertenties zijn gericht op top of funnel bereik, omdat ze enkel getriggerd en vertoond worden wanneer iemand zoekt op een brede zoekterm of productcategorie als bijvoorbeeld: “Oorbellen”, “Ketting”, “Sneakers”. De zoeker lijkt hierbij nog geen voorkeur te hebben voor een bepaald merk of type en er worden dan ook van verschillende verkopers een soort gegroepeerd overzicht met product carrousel getoond.

Voorbeeld:

Zodra je op het Showcase Shopping resultaat van de betreffende partij klikt vouwt de advertentie zich uit en krijg je een mooi overzicht te zien van de product catalogus voor deze productcategorie.

Regular Shopping ads VS Showcase Shopping ads

Er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen Regular Shopping Ads en Showcase Shopping Ads:

Verschil in doelgroep

Het belangrijkste verschil tussen een reguliere shopping campagne en een showcase shopping campagne is het feit dat Showcase Shopping Ads echt enkel gericht zijn op top of funnel bereik. Showcase Shopping Ads zijn dan ook geen vervanging voor de huidige shopping product advertenties en zijn zeer geschikt om ernaast in te zetten. Op deze manier kun je als bedrijf nóg meer potentiële klanten kennis laten maken met jouw merk en productaanbod.

Verschil in biedstrategie

Ook zit er een verschil in de biedstrategieën die je kunt hanteren voor deze campagne. Er zijn op dit moment twee biedstrategieën waaruit je kunt kiezen, namelijk:

  • Maximum CPE-biedingen (kosten per engagement): Hierbij stel je in hoeveel je maximaal bereid bent te betalen voor een engagement. Een engagement houdt in wanneer iemand óf rechtstreeks op de link naar de webshop klikt óf wanneer iemand de Showcase advertentie uitvouwt en vervolgens minimaal 10 seconden in de advertentie doorbrengt.
  • Klikken maximaliseren: Hierbij geef je Google de touwtjes in handen en worden de biedingen geoptimaliseerd om binnen het budget zoveel mogelijk engagements te genereren.

Een belangrijk voordeel bij het instellen van de Showcase Shopping Ads is dat je zelf kunt selecteren welke producten worden vertoond binnen de advertentie. Zo kun je bijvoorbeeld inspelen op bepaalde aanbiedingen die je hebt óf juist je best verkochte producten tonen.

Waarom zet ik Showcase Shopping ads in?

  • Door naast je reguliere shopping campagnes ook gebruik te maken van Showcase Shopping Ads mis je geen relevant, oriënterend verkeer en bereik je een voor jouw bedrijf interessante, potentiële klanten.

 

  • De zichtbaarheid op generieke, brede termen die je verliest met je reguliere Shopping campagne vang je op met Showcase Ads.

 

  • Uiteindelijke verhoging van je naamsbekendheid en zoekvolume op merknaam-gerelateerde zoekopdrachten.

Onze hulp of advies bij de inzet van Showcase Shopping ads? Wij helpen je graag verder! Neem vrijblijvend contact met ons op.

 

Meer blogs over

zoekmachine adverteren