Dé Social Media 2021 trends

Leestijd: 6 minuten

Het jaar 2020 is een jaar voor in de geschiedenisboeken. COVID19 die de wereld in z’n grip heeft, het sociale leven dat op zijn kop staat en zo ook de online wereld. Online zichtbaar zijn was al belangrijk, maar dit jaar heeft het laten zien hoe belangrijk het wel niet is om online vindbaar te zijn. Er zijn natuurlijk een aantal ontwikkelingen uitgebracht, zoals Facebook die shops introduceert voor Facebook en Instagram en het winkelen via deze social media kanalen gemakkelijker én aantrekkelijker maakt. TikTok maakt zijn intrede en schudt de social media kanalen even wakker, want er is een nieuwe concurrent op de markt gekomen die niet zal verdwijnen. Geen enkel social media kanaal heeft stil gezeten en dat zal ook zo zijn in 2021! Wat gaan de trends en ontwikkelingen in 2021 ons brengen op het gebied van social media? Lees snel verder.

Nostalgie & Conversatie marketing

De COVID19 crisis heeft nu zijn sporen achter gelaten en verschuivingen gecreëerd in het sociale landschap van de online wereld. We gaan niet meer terug naar hoe het was, maar dat houdt niet in dat wij dat niet zouden willen. Deze tijd was én is nog steeds erg onzeker. Een menselijke reactie daarop is dat wij terug denken aan positieve herinneringen én betrouwbare methoden die het ‘toen’ goed deden. Door nostalgie op te wekken, krijgen mensen meer energie en halen zij hun positiviteit uit de ‘Good old day’s’.

 

Daarnaast willen gebruikers nu het gesprek aan gaan met bedrijven en meer betrokken zijn. Conversatiemarketing is een methode waarbij je jouw (potentiële) klanten betrekt in het gesprek via chatbots, sociale berichten, telefoontjes en zoveel meer. Het opbouwen van een relatie en juist door de (potentiële) klant aan de hand mee te nemen door de klantfases van de customer journey. Het is geen eenzijdige communicatie meer en het pushen van berichten, maar juist de focus op een dialoog met jouw doelgroep.

 

Hierin is het mogelijk om beide soorten marketing methodes samen te brengen en het gesprek aan te gaan, engagement te verhogen en ervoor zorgen dat de (potentiële) klant duidelijkheid heeft. Je hoeft niet op elke vraag een antwoord te hebben, maar wél een goede en heldere communicatie. De COVID19 crisis heeft voor veel onzekerheid gezorgd en iedereen is toe aan duidelijkheid die jij als bedrijf kan verschaffen.

Storytelling: vertel online jouw verhaal

Wie had gedacht dat we niet naar fysieke beurzen en evenementen konden gaan in een groot deel van 2020? COVID19 heeft voor vele veranderingen gezorgd en zo ook de verschuiving van fysieke events en beurzen naar een online platform. Het vertellen van jouw verhaal over jouw bedrijf of over de trends & ontwikkelingen is helemaal veranderd. Betekent niet dat jij jouw verhaal niet meer kan delen, maar het juist moet verplaatsen en het online speelveld moet betreden.

Het is zo belangrijk dat jij jouw bedrijf naar voren brengt en de reden van bestaan deelt. Waarom zijn jouw services en/of producten van toegevoegde waarde voor jouw (potentiële) klanten? Het online speelveld is groter geworden wat ook betekent dat er meer concurrentie is dus zorg ervoor dat jij jouw mannetje staat en er bovenuit springt. Breng jouw verhaal online en steek het in een nieuw jasje. Normaal speel je in op meerdere zintuigen van de mens, maar nu moet je vooral richten op het zien en horen van de mens. Maak het menselijk en maak gebruik van jouw belangrijkste platformen om jouw verhaal te delen.

 

Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkelingen binnen social met de Stories variant. Je kan het delen in een series van stories of juist aankondigen dat je een verhaal te vertellen hebt. Het is niet voor niets dat Google mee heeft gekeken en Google Web Stories heeft gecreëerd om het organische gedeelte van Google te visualiseren. Mensen zijn erg visueel ingesteld en een afbeelding of video moet boven de rest uitspringen om de aandacht van jouw (potentiële) klant te krijgen. Daarnaast heb je de mogelijkheid om door middel van Social campagnes jouw doelgroep aan de hand mee te nemen en jouw verhaal met hen te delen. Storytelling wordt belangrijker en dan is er nog meer een vraag waar jij het antwoord op hebt: “Hoe ga jij jouw online verhaal vertellen?”.

Social video marketing

De updates omtrent korte video’s met geluiden en eye-catching content is niet een rage of een hype. TikTok is niet voor niets ontzettend populair geworden, waardoor Facebook al gauw met Instagram Reels kwam en YouTube ook niet achter kan én wil blijven door Shorts te testen in het land waar TikTok verboden is, namelijk India.

 

 

Dat korte video’s of überhaupt video’s belangrijk zijn geworden, is een feit en daar kunnen we niet omheen. Er werd al voorspeld dat video ontzettend belangrijk werd in 2020, maar deze ontwikkeling zal in 2021 alleen maar groter worden. Het is niet alleen belangrijk om qua advertenties meer te focussen op video’s, maar ook organisch. Als jij hier niet aan gaat beginnen, dan loop jij straks achter de feiten aan.

 

Instagram merkt de verandering in content op en heeft het ‘Home Screen’ aangepast door een Reels tab toe te voegen. Instagram gaf zelf al aan dat zij aanpassingen aan het ‘Home Screen’ al in tijden niet hadden gedaan én dat zij dit ook niet zomaar doen. Dit zegt al heel wat over de toekomst van video’s op de social media kanalen met focus op de korte video’s. 

Daarnaast kunnen we niet om het feit heen wat TikTok heeft bereikt dit jaar. Intussen zijn er méér dan 4,5 miljoen Nederlandse gebruikers en de grootste doelgroep bestaat voornamelijk uit 18 tot 25 jarigen. Echter mag je generatie Z (13 tot 18 jarigen) en de 25 tot 34 jarigen zeker niet uitsluiten. TikTok zal alleen maar groter worden, zodra het adverteerspeelveld van TikTok voor iedereen toegankelijk wordt binnen Nederland. Dit kunnen we begin 2021 verwachten.

Social Commerce

TikTok heeft de handen ingeslagen met Shopify om het Social Shoppen aantrekkelijker te maken. Facebook en Instagram hebben winkels waar je online kan winkelen. Daarnaast heeft Instagram naast Reels nog een drastische aanpassing gemaakt aan het ‘Home Screen’. Zij zagen de vraag naar Ecommerce via Social Media kanalen alleen maar stijgen en wie vraagt, krijgt antwoord. Instagram heeft naast de Reels Tab ook een Shopping Tab gemaakt om de shopping belevenis van de gebruiker te verbeteren.

Deze verandering zorgt ervoor dat het shoppen via Instagram én Facebook alleen maar interessanter wordt én dat je als bedrijf niet achter kan blijven. De verwachting is dat E-commerce binnen social media dé trend van 2021 zal zijn en we kunnen alleen maar uitkijken naar meer updates om jouw eigen Social winkel nog beter aan te kleden.

Dit brengt ook met zich mee dat we qua adverteren nog specifieker kunnen zijn en de online shoppers in de Facebook & Instagram winkels beter kunnen targeten.

Mensen gaan vaak naar Instagram om inspiratie op te doen, maar als jij echt geïnspireerd wilt raken én creatieve ideeën op wilt doen, ga je naar Pinterest. Het is dan ook niet raar dat Pinterest zijn positie als hét inspiratie kanaal niet wilt verliezen en je tegenwoordig via Pinterst kan winkelen! 80% van de Pinterest gebruikers heeft weleens een product gekocht na het zien van een Pinterest bord wat Pinterest een interessant Social Shopping kanaal maakt. Door Pinterest Shopping op de markt te brengen, laat Pinterest zien dat zij een serieus social media kanaal zijn waar jij jouw producten kan verkopen.

 

Het is mogelijk om te winkelen vanuit de zoekfunctie binnen Pinterest, maar ook via een bord en pin. Shopping wordt helemaal geïntegreerd in Pinterest en vanuit de zoekfunctie, een bord en pin kunnen jouw producten gevonden én verkocht worden. Later in 2021 wordt Pinterest Stories geïntroduceerd die niet verdwijnen na 24 uur én komt er een extra creatieve manier om jouw producten te verkopen via Pinterest. Wij kijken uit naar deze ontwikkeling!

De online wereld gaat snel en wanneer er een belangrijke verandering of verschuiving plaats vindt, zie je verschillende reactie op een trend. Het was al even genoemd, maar naast Facebook is ook TikTok bezig om zijn plek in de markt te versterken. Shopify en TikTok hebben de handen in een geslagen en brengen het social commerce naar een heel ander level.

Wat maakt deze samenwerking zo uniek? Via Instagram kun je shoppen via de winkel, maar je kan natuurlijk ook een product ‘highlighten’ in jouw verhaal als bedrijf of bij een influencer. Maar deze stories krijg je alleen te zien van de mensen of bedrijven die je volgt en dit noemen we ook wel een ‘curated feed’, jij kiest wie je volgt en jouw feed zal voornamelijk daar uit bestaan. TikTok heeft juist een algorithm feed gecreëerd en laat jou TikToks zien op basis van jouw kijktijd, interesses, likes en shares. De TikTok feed laat jou telkens nieuwe content zien waar jij mogelijk in geïnteresseerd bent én zo ook nieuwe producten.

Tenslotte mogen we niet de ontwikkeling van WhatsApp vergeten, want zij kunnen niet achterblijven. WhatsApp komt met een shopping button, zodat je direct vanuit de chat naar de catalogus kan en het product dat je wilt, meteen kan betalen. Hierdoor wordt het stukje social commerce beter gestroomlijnd binnen WhatsApp. Afgelopen september was het mogelijk om in de catalogus te kijken, maar je kon toen nog niet afrekenen wat natuurlijk het shopping traject compleet zou maken. Daar heeft WhatsApp op gereageerd met de Shopping Button. Dit is tot nu toe nog alleen uitgerold in India waar WhatsApp dé messenger app is, maar verwachting is dat deze shopping ontwikkeling in 2021 wordt uitgerold in Europa. Een goede ontwikkeling om in de gaten te houden! 

LinkedIn Business Manager en zijn adverteer mogelijkheden

In 2019 kondigde LinkedIn aan dat zij bezig waren met het ontwerpen van een Business Manager, maar tot op dit moment wisten we nog niet wanneer het beschikbaar werd. Eindelijk heeft LinkedIn het nieuws uitgebracht dat wij in het tweede kwartaal van 2021 één plek hebben waar we alle advertentieaccounts, pagina’s en custom audiences hebben. Hoe fijn om alles op één plek te hebben?

 

What’s more to come? In 2021 wordt ‘Custom Segments’ gelanceerd en is het mogelijk om op ‘Life events’ te targetten, zoals in Google Ads, waardoor we specifiek kunnen adverteren op de momenten die er in een X periode toe doen. Daarnaast wordt het mogelijk om op Member Traits te targetten, zodat je op het gedrag van de LinkedIn gebruikers kan adverteren. Bovendien worden de remarketing opties verder uitgebreid en wordt het straks ook mogelijk om via LinkedIn Stories te adverteren. Zoveel nieuwe LinkedIn ontwikkelingen voor 2021!

Social media marketing 2021

Wil jij graag het nieuwe jaar aftrappen met social media marketing voor jouw bedrijf? Social commerce verwerken in jouw online marketing strategie en nieuwe doelgroepen aanspreken? Geen probleem, want wij kijken graag met jou mee wat wij voor jou kunnen betekenen. Neem contact met ons op en dan bespreken we graag jouw social media marketing voor 2021 tijdens een kopje koffie!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over social media marketing
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?