Google’s glazen bol! Maak kennis met de prestatieplanner

Leestijd: 2 minuten

De campagnes staan klaar en het doel is duidelijk, maar hoe bereken je het budget voor je Google Ads campagne? Dit is een vraag die we veel horen en waarbij we je zeker kunnen helpen door middel van de tool prestatieplanner. Deze kan je vinden onder tools en instellingen waarna je onder het kopje planning op de eerste optie klikt. Dit zal vast geen onbekend terrein zijn, maar hieronder toch een voorbeeld:

Het kan je helpen vragen te beantwoorden, zoals

  • “Hoe gaan mijn campagnes het volgende maand doen?”
  • “Is er een betere manier om mijn bestaande budget te verdelen en een verbeterde ROAS te realiseren?”
  • “Hoeveel budget is er nodig om mijn CPA-doelstellingen te behalen? “
  • “Wat is de perfecte combinatie van budget en conversiewaarde? “
  • “Hoe kan ik meer verkopen genereren, en tegelijkertijd winstgevend blijven en mijn bedrijf laten groeien?”

We hebben al deze budgetvragen en meer voorbij zien komen. De prestatieplanner is een tool die jou en ons helpt om een beeld te krijgen van hoe we het budget zo efficiënt mogelijk kunnen inrichten.

Wat is de prestatieplanner?
Nu we je aandacht hebben, kunnen we wat dieper de materie in. De prestatieplanner is een prognose tool die op basis van machine learning laat zien hoe je de Google Ads campagne kan verbeteren. Je kunt prognoses opzetten voor de komende maand, kwartaal ,en jaar. Dit wordt onder andere berekend op basis van verkeer, concurrentie op advertentieveiling en advertentie-interacties. De gegevens van de afgelopen 7 dagen worden gecombineerd met jaren van historische gegevens om een voorspelling te kunnen maken.

Zo gebruik je de prestatieplanner
Als het goed is weten we nu waar we deze optie kunnen vinden, maar hoe komt het eruit te zien? Dat is afhankelijk van wat voor doelen jij hebt gesteld voor je campagnes. Hieronder het voorbeeld van een campagne met een ROAS-doelstelling.

Na het campagnetype en de campagne te hebben gekozen selecteer je de prognoseperiode en de waarde waar jij de focus op wilt leggen. Ook kan je een doel opgeven in cijfers, maar dit is optioneel. Dan kan het feest beginnen. Buitenom de cijfers gaat jouw plan er ongeveer als volgt uitzien.

Je kan verschillende waardes invullen waar je de dikgedrukte getallen ziet in de eerste regel bovenaan. Zo kan je analyseren wat verschillende wijzigingen betekenen als je aan de knoppen draait voor conversie, conversiewaarde per uitgave (x 100 ROAS), of budget. Je kan ook de blauwe stip in de grafiek verplaatsen waarna je de cijfers in de eerste zin ziet veranderen naar de nieuwe verhoudingen volgens de prognose. Handig toch? Je hoeft het ook niet allemaal zelf te bedenken, want onderaan de grafiek heb je nog een onderdeel waar je prachtige ( of niet zo prachtige) percentages kunt vinden die boekdelen spreken. Ook zie je voorgestelde wijzigingen uitgeschreven staan.

Tip! Maak een prognose van de impact die nieuwe zoekwoorden kunnen hebben door op de bedrijfsnaam te klikken onderaan de grafiek waar je ook de voorgestelde wijzigingen kan vinden. Aan de rechterkant van het scherm verschijnt er een extra onderdeel met informatie, zoals in het voorbeeld rechts. Dit is alleen mogelijk als je een zoekcampagne kiest en als doelstelling conversies selecteert.

Hieronder de voorwaarden voor de meest gebruikte campagnes op Google Ads.
Er is ook de mogelijkheid om de prestatieplanner in te zetten voor App, Lokale en video campagnes.

Zoekcampagne

  • Campagne moet gebruik maken van handmatige kosten per klik ( CPC), verbeterde CPC, Klikken maximaliseren, Aantal conversies maximaliseren, Conversie waarde maximaliseren, Doelrendement op advertentie-uitgaven (ROAS), Doelkosten per actie ( CPA) en zelfs doelvertoningspercentage.
  • Campagne moet minimaal 72 uur gedraaid hebben.
  • Het moet 3 conversies in de afgelopen 7 dagen hebben verzameld ( indien de campagne een conversiedoel heeft)
  • De campagne moet minimaal 3 klikken hebben gehad in de afgelopen 7 dagen.

Shopping- campagnes (slim en standaard)

  • Campagne moet minimaal 100 vertoningen hebben behaald in de afgelopen 7 dagen.
  • Campagne moet elke dag gedraaid hebben op een minimaal dag budget van 10 euro in de afgelopen 10 dagen.
  • In de afgelopen 10 dagen heeft de campagne ten minste 10 conversies en/of conversiewaarden hebben opgeleverd.
  • Draai jij nog op een standaard Shopping-campagne met doel ROAS? De campagne moet dan een percentage verloren vertoningen voor zoeken (budget) hebben van minder dan 5% gedurende de afgelopen 10 dagen.

Display-campagnes (slim en standaard)

  • Campagnes waar de biedstrategie niet is gewijzigd in de afgelopen 7 dagen.
  • Campagnes die 7 dagen of meer actief zijn.
  • Campagnes met minstens 5 conversies en meer dan 10 euro aan kosten hebben gemaakt in de afgelopen 7 dagen. Voor campagnes op maximaliseren van klikken moet het minstens 10 klikken hebben verzameld.

Het advies is dan ook om nieuwsgierig te blijven en ermee te experimenteren om ervoor te zorgen dat je het meeste uit het budget haalt en geen kansen mist.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

Marketplaces
Reinout Korpershoek

Adverteren op Amazon vs. Google

Vroeger was er een duidelijke opdeling; Amazon was gericht op shopping en Google gericht op zoekopdrachten. Die verdeling zien we nog steeds wel terug, maar

Lees blog
Zoekmachine Adverteren
Jasper Veldman

Nieuw! Experimenteren met Performance Max

Met de overgang van Smart Shopping campagnes naar Performance Max campagnes werd een nieuw campagnetype geïntroduceerd. Na verschillende optimalisaties en ontwikkelingen binnen de Performance Max

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?