Hoe voorkom je duplicate content?

Uit onderzoek is gebleken dat 29% van de webpagina’s op internet bestaat uit duplicate content (!). Dit percentage ligt erg hoog en wij zien dan ook regelmatig websites en webshops met duplicate content. De vraag die vaak opspeelt: “heeft duplicate content een negatief effect op mijn vindbaarheid binnen zoekmachines?”. In dit artikel zullen we deze vraag voor eens en voor altijd beantwoorden.

Wat is duplicate content?

Duplicate content houdt simpelweg in dat bepaalde content via meerder URL’s te bereiken is. Duplicate content kan ontstaan doordat men simpelweg content ‘overneemt’ van andere websites of doordat er bepaalde technische instellingen verkeerd ingesteld staan of ontbreken.

Vormen van duplicate content

Je kan duplicate content in twee categorieën onderverdelen:

  • Interne duplicate content

Deze vorm van duplicate content veroorzaak je vaak zelf. Dit houdt in dat de content op je website op verschillende domein URL’s te bereiken is. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat er geen domein redirect (301 redirect) ingesteld staat. Als voorbeeld pakken we de website van Gall & Gall, https://www.gall.nl. Als de website van Gall & Gall geen 301 redirect ingesteld zou hebben staan dan zou dat betekenen dat de website ook te bereiken is via www.gall.nl of http://www.gall.nll. Google ziet in dit geval dus twee websites met dezelfde content terwijl dit in principe maar één website is.

Twee andere problemen komen vaak bij webshops voor. Allereerst dat een product via meerdere links te bereiken is. Gall & Gall heeft het goed ingesteld staan, maar stel je wilt een lekker flesje whisky kopen en je bezoekt de link https://www.gall.nl/whiksy/red-label/. Wat je vaak ziet is dat deze pagina bijvoorbeeld ook te bereiken is via de link https://www.gall.nl/mixdranken/red-label/. Dit houdt in dat je twee URL’s hebt met dezelfde content.

Een ander probleem dat vaak voorkomt is het gebruiken van filters zonder dit technisch goed in te stellen. Als je een whisky wilt bestellen heb je bij de zoekresultaten binnen de website een filteroptie waarbij je op prijs of relevantie kan filteren. Dit zorgt voor twee verschillende URL’s met elk verschillende parameter erin vermeld. Dit zijn twee verschillende links met precies dezelfde content, alleen wordt de content in een andere volgorde weergeven . Google weet in dit geval niet welke URL hij moet tonen. Hoe je dit op kan lossen wordt later in dit artikel behandeld. Een link met een oplopende prijsfilter ziet er bijvoorbeeld zo uit: link https://www.gall.nl/whiksy?dir=asc&order=price.

  • Externe duplicate content

Deze vorm van duplicate content ontstaat doordat je letterlijk een tekst van een andere website overneemt en op je website plaatst, of andersom, een partij neemt de teksten van jouw website over en plaats de desbetreffende tekst op hun eigen website. Dit komt vaak voor bij webshops met productomschrijvingen, de productomschrijving wordt dan vaak overgenomen van de leverancier. Grote webshops kiezen er daarom vaak voor om een eigen content-schrijver in dienst te nemen.

Heeft duplicate content een negatief SEO effect?

De hamvraag van dit artikel, heeft duplicate content een negatief effect op je SEO? Om een antwoord hierop te geven is het belangrijk om eerst in te zien hoe Google duplicate content ziet.

duplicate content

Zoals bovenstaande afbeelding aangeeft denkt Google het volgende bij het zien van duplicate content: “ik zie meerdere pagina’s met dezelfde content, welke pagina ga ik de gebruiker tonen?”. Google geeft geen ‘penalty’ voor het zien van duplicate content, Google weet in eerste instantie alleen niet welke pagina hij moet tonen. Je wordt dus niet afgestraft voor duplicate content zoals sommige mensen denken, het kan alleen het effect veroorzaken dat je pagina’s niet getoond worden omdat Google een van de andere pagina’s kiest met dezelfde content, wat dus wél een negatief effect heeft op je SEO.

Welke pagina kiest Google dan? Google kijkt allereerst naar welk artikel het oorspronkelijke artikel is. Bij een gelijke gebruiksvriendelijkheid van de websites zal het oorspronkelijke bericht vertoond worden. Stel Gall & Gall heeft op de red-label pagina een productomschrijving van het product staan en een lokale slijterij neemt deze tekst op hun website, dan zal de website van Gall & Gall voorrang krijgen omdat dit de originele tekst is.

Best practices Duplicate Content

Hoe zorg je er dan uiteindelijk voor dat je geen duplicate content op je website hebt staan en Google je content zo goed mogelijk indexeert?

Interne duplicate content:

  • Zorg voor een 301 redirect. Om ervoor te zorgen dat je geen interne duplicate content hebt op je website door middel van een verkeerd ingesteld domein is het belangrijk om een domein 301 redirect in te stellen. Dit houdt in dat alle varianten van de website (http://, https://, www, http://www en https://www) doorverwijzen naar het voorkeursdomein. Dit is vaak https://www.domein.nl.
  • Zorg dat je een canonical tag goed ingesteld staat. Een canonical tag is simpelweg een stukje code dat in de broncode van je website geplaatst dient te worden. Dit stukje code moet in de <head> sectie geplaatst worden. Een canonical tag ziet er als volgt uit:

<link rel=”canonical” href=”https://www.gall.nl/whiksy?dir=asc&order=price” />

Dit stukje code moet in dit voorbeeld geplaatst worden op de pagina https://www.gall.nl/whiksy?dir=asc&order=price. Met dit stukje code zeg je simpelweg tegen Google: ‘deze pagina is een duplicate pagina en de originele pagina die geindexeerd moet worden is https://www.gall.nl/whiksy/’. Wil je meer weten over canonical tags? Lees dan onze uitgebreide blog hierover!   

Externe duplicate content:

  • Schrijf je eigen teksten. Het klinkt als een simpele oplossing, maar het is een oplossing die nog vaak genegeerd wordt. Men vindt het simpelweg ‘makkelijker’ om een tekst te kopiëren en op de eigen pagina te plaatsen. Als je geen tijd hebt om gehele nieuwe teksten te schrijven dan is het een mogelijkheid om een gekopieerde tekst te herschrijven. De beste oplossing is echter om een compleet nieuwe tekst te schrijven die aansluit bij de positionering van jouw website of webshop.
  • Worden jouw teksten gekopieerd? Maak je geen zorgen. Google kan zien welke tekst het origineel is en als eerst geplaatst werd.

Duplicate content is slecht voor SEO

De conclusie die we kunnen trekken: duplicate content is slecht voor je SEO als je er verkeerd mee omgaat en de verkeerde signalen aan Google afgeeft. Heb je duplicate content op je website? Google zal je geen ‘penalty’ geven maar je pagina’s worden minder snel getoond omdat er een conflict is tussen verschillende pagina’s en google niet weet welke hij moet tonen. Maak dus gebruik van 301 redirects op domein niveau, canonical tags en schrijf je eigen webteksten. Via tools als http://copyscape.com  en http://www.siteliner.com/ kijken wij voor onze klanten of websites over duplicate content beschikken.

Ben je benieuwd of jouw website of webshop over duplicate content beschikt? Neem dan contact met ons op!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

Zoekmachine Adverteren
Lois van Lijssel

Verbeterde conversies in Google Ads

De afgelopen jaren is het omgaan met privacy een groot discussiepunt. Met het verdwijnen van third-party cookies is verbeterde conversies de oplossing voor privacy maatregelen

Lees blog
50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?