Maak je op voor de feestdagen met Google Ads

Leestijd: 8 minuten

Het is nog wat vroeg om na te denken over de voorbereidingen van je kerstdiner, maar je marketing strategie voor de laatste maanden van het jaar begin je wel best al voor te bereiden. De belangrijkste periode van het jaar voor e-commerce komt er namelijk weer aan, de feestdagen!

Wil je een actie opzetten voor Black Friday? Of een collectie in de kijker plaatsen als kerstgeschenk? Dan is het dringend tijd om na te denken over hoe je je merk en producten in de markt wil zetten tijdens de feestdagen.

Begin op tijd met je voorbereiding

Waarom je nu al moet beginnen? Simpel. Een goede voorbereiding kan alleen maar helpen om het maximale uit je actiecampagnes te halen. Zorg voor een goed uitgedachte strategie met juiste productkeuze en slimme marketingmix, bereid je content voor zodat je campagnes in het oog springen, en analyseer de campagnes van vorig jaar, zodat je eruit kan leren.

Vergeet daarnaast ook niet dat de consument al vrij vroeg aan zijn onderzoek begint. De oriëntatiefase van je potentiële klant komt er al bijna aan! Kopers zijn de laatste tijd gerichter bezig met hun aankopen rond de feestdagen: 74% gaat eerst op onderzoek voordat ze producten gaan kopen. Wees daarop voorbereid door je zoektermen alvast uit te breiden met actiegerichte termen en je klaar te maken voor de stijgende vraag.

87% van de kopers zegt rond de feestdagen de Google-services zoals Zoeken, Maps en YouTube te gebruiken wanneer ze online shoppen, daarom geven we je graag enkele tips & tricks mee om je Google Ads campagnes zo slim mogelijk in te zetten tijdens de feestdagen.

De ontwikkeling van 2023: AI

Dé grote ontwikkeling van dit jaar, is ongetwijfeld AI. We kunnen er niet meer omheen, artificiële intelligentie neemt steeds een groter deel van ons leven in. Die slimme technologie kan ons dan ook helpen om de campagnes zo goed mogelijk in te zetten.

AI en automatische strategieën zijn niet meer weg te denken bij Google Ads. Daarom is het heel belangrijk om het algoritme zo goed mogelijk te voeden met informatie, zodat het kan leren om de juiste consument te vinden voor jouw producten. Zorg dus voor up-to-date informatie in je account over conversies en klantdata.

Google Ads blijft zich ook verder ontwikkelen op niveau van campagnes en andere tools om AI zo optimaal mogelijk in te zetten. Hieronder enkele belangrijke ontwikkelingen omtrent AI die kunnen bijdragen aan een optimale verspreiding van je marketing acties voor de feestdagen.

Performance Max

De Performance Max campagne heeft al begin vorig jaar zijn intrede gemaakt, maar is verder geëvolueerd gedurende het jaar, waardoor je er als e-commerce speler bijna niet meer omheen kan in 2023. De Performance Max campagne gaat op basis van AI je advertenties, kanaal, doelgroep en tijdstip met elkaar in verbinding brengen op het juiste moment om te werken naar een zo goed mogelijke performantie voor je merk en product.

Specifiek voor de acties die je wil voeren, kan je assets toevoegen in je item group(s) die je promotie beschrijven en de consument overtuigen.

Demand Gen campagne

Een gloednieuw campagnetype in Google Ads, is de Demand Gen campagne. Dit campagnetype creeërt interesse en betrokkenheid bij je merk en je producten. Met behulp van AI bereikt en activeert de campagne je doelgroep. Deze campagne wordt vertoond op YouTube, Google Discover en Gmail, en situeert zich zo meer in de oriëntatiefase dan de Performance Max campagne.

Met deze campagne kan je de zichtbaarheid van je merk en producten vergroten door een breder publiek te bereiken en hen te engageren. Het ideale campagnetype om voorafgaand aan de feestdagen je merk mee op de kaart te zetten.

 

Google AI Studio

Google lanceerde ook de generatieve AI Studio. Hiermee kan je op basis van artificiële intelligentie je afbeeldingen verbeteren en aanpassen zonder veel werk. Dit kan helpen om zowel je product feed te verrijken met afbeeldingen van je producten, 3D modellen te voorzien op basis van enkele beelden, of gemakkelijk campagnebeelden

Verlies je concurrenten niet uit het oog
Analyseer wat je concurrenten op dit moment doen, volg op hoe ze meebewegen qua vertoningspercentage tijdens de weken voor de acties, en analyseer je prijzen t.o.v. de concurrentie.

Verhoog je budget geleidelijk aan
De consument begint zich voor te bereiden op de aankopen voor de feestdagen. De zoekintentie stijgt, maar de concurrentie begint ook te stijgen. De kosten per klik zullen hierdoor meestijgen. Daarom is het belangrijk om de budgetten al naar aanloop van de actieperiode geleidelijk aan te verhogen, zodat je niet beperkt wordt in vertoningen tijdens de oriëntatiefase van de consument.

De geleidelijke verhoging in budget is ook belangrijk omdat je campagnes op die manier naar aanloop van de actieperiode kunnen leren hoe ze het beste met het extra budget omgaan. Als je in één keer het budget verdubbelt of een grote stijging doorvoert, zal het algoritme in de war zijn en zal je mogelijks budget verliezen in de eerste dagen van je actie.

Voeg zoekwoorden toe specifiek voor de feestdagen
De consument zoekt op acties en kortingen, en zal daarnaast ook zoekwoorden in combinatie met acties als “black friday” intikken. Wees hierop voorbereid door relevante zoekwoorden toe te voegen voor je producten en acties tijdens de feestdagen.

Zorg voor een concurrerende prijszetting
Houd er rekening mee dat prijzen en kortingen belangrijker worden voor de consument.  Gebruik kortingen en promoties strategisch om je winst te maximaliseren en lange termijn groei te bewerkstelligen. 48% van de consumenten geeft namelijk aan dat ze kopen bij nieuwe merken wanneer ze betere prijzen of kortingen hebben.

Verrijk je advertenties en product feed

Afbeeldingen
Zorg voor hoge kwaliteit van je afbeeldingen én daarnaast ook voldoende afbeeldingen. Veel producten op Google hebben maar één afbeelding, maar uit onderzoek blijkt dat producten met meer dan één afbeelding gemiddeld 76% meer vertoningen en 32% meer klikken opleveren. De investering waard dus om je marktaandeel op Google te vergroten.  

Een extra tip, laat Google AI Studio je helpen om 3D visuals te maken van je producten. Die leveren namelijk 50% meer engagement op van de consument.

Copy
Neem je actie op in de koppen en beschrijvingen van je advertenties. Pin de koppen in je Responsive Search Ads vast, zodat je potentiële koper op de hoogte is van je actie.

Video
Voeg in Performance Max ook zeker video’s toe in je itemgroups. Adverteerders met minstens één video in hun Performance Max campagne behalen gemiddeld 12% meer conversies.

Als je geen video voorziet, kunnen er door Google ook automatisch video’s aangemaakt op basis van je beelden en copy. Deze video’s zijn vaak van minder goede kwaliteit en zeker qua branding waarde zijn ze vrij laag. Houd dus de controle over je merk en profilering.  

Product feed
Je product feed kan je niet enkel gebruiken in Shopping campagnes, ook in video-actie campagnes en Discovery campagnes kan je een feed toevoegen. Dit zorgt gemiddeld voor 74% meer conversies van deze campagnes tegen een lagere CPA.

Voeg de product feed dus maximaal toe aan je campagnes. Heb je nog geen video-actie of Discovery campagne actief? Overweeg deze campagnetypes tijdens de actieperiodes. Je kan zo branding en performance combineren en je bereik vergroten.

Zet branding campagnes in om je actie bekendheid te geven
Onderzoek toont aan dat mensen meer open staan om nieuwe merken te ontdekken in hun zoektocht naar cadeaus tijdens de feestdagen. Daarom is het belangrijk om aanwezig te zijn in de oriëntatiefase van de doelgroep. Bereik de juiste mensen voor jouw producten op basis van goede targeting op het moment dat ze aan het rondsurfen zijn op het internet.

Dit kan op met een video campagne, Display campagne of Demand Gen. Bekijk wat voor jouw merk het interessantste kan zijn.

Heb je Performance Max campagnes met shopping only item groups? Tijdens de feestdagen voeg je best items toe, zodat je je actie kan verspreiden bij de doelgroep. Op die manier geef je je Performance Max campagne ook de kans om vertoond te worden op meer kanalen (Search, Display, Gmail en YouTube) en verruim je het bereik van je doelgroep.

Focus je in bestaande campagnes ook meer op nieuwe klanten
Zoals we eerder al aanhaalden, staan veel mensen open om nieuwe merken te leren kennen tijdens hun zoektocht in de feestdagen. Daarom kan het ook goed zijn om je huidige campagnes meer in te zetten op het werven van nieuwe klanten. Je huidige klanten kan je via e-mailmarketing en je social kanalen ook op de hoogte brengen van je actie, zonder dat er te veel marketingbudget naartoe moet gaan.

Met het doel ‘acquisitie van nieuwe klanten’ kan je kiezen om hoger te bieden voor nieuwe klanten, zodat er meer budget naar deze consumenten gaat, of je kan ook alleen bieden voor nieuwe klanten. Door meer in te zetten op nieuwe klanten, kan je je marktaandeel vergroten en op lange termijn meer opbrengst genereren door nieuwe klanten aan je te binden.

Wek vertrouwen van de consument
Zorg dat je een webshop hebt die vertrouwen uitstraalt naar de consument. Een gemakkelijke checkout, duidelijke informatie met betrekking tot verzending en retour en productreviews kunnen zorgen voor een goed gevoel over je merk.

De waarde van reviews voor je merk zijn niet te onderschatten. Het blijkt één van de belangrijkste factoren waarom mensen voor een merk of product kiezen. Productreviews en verkopersbeoordelingen kan je ook toevoegen in je advertenties. Het verhoogt je doorklikratio en kan je onderscheiden van de concurrentie.

En het werk stopt niet wanneer de actie van start gegaan is

Laat Google weten dat er een uitzonderlijke periode aankomt
Het Google Ads algoritme wordt slimmer en slimmer. Op basis van historische gegevens, kan het voorspellingen maken om je doelen zo goed mogelijk te bereiken. Alleen is het gedrag van consumenten net iets anders tijdens acties als Black Friday of feestdagen. Tijdens deze periodes stijgt het verkeer ongezien en ook de conversies nemen serieus toe. Daarnaast heb je nog de stijgende concurrenten en klikprijzen.

Om het algoritme hierop voor te bereiden, kan je best seizoensgebonden aanpassingen instellen in je account. Op die manier weet het algoritme dat er een ‘speciale’ periode volgt en zich hierop aanpassen.

Verlaag ook best je ROAS in het begin van de actieperiode, zodat het algoritme meer kans krijgt om kwalitatieve bezoekers te genereren en voor meer verkoop te zorgen.

Houd je budget in de gaten 
Houd je budget in de gaten tijdens de actieperiode. Aan de hand van het shopping depletion en het budget pacer rapport, kan je opvolgen hoe je budget besteed wordt doorheen de dag. Is je budget tegen de middag al bijna op? Dan kan je best je budgetten verhogen om geen omzet te missen.

Je kan ook meldingen instellen in je account zodat je op de hoogte wordt gebracht wanneer je budget beperkt is. Op die manier kan je snel en efficiënt je budgetten beheren.

Volg je concurrenten op
Als je concurrenten tijdens de actieperiode een lagere prijs aanbieden, kan je veel verkopen missen. Aan de hand van het prijsinzichten rapport in Google Merchant Center­ kan je een voorstel krijgen van aangepaste prijzen met geschatte vertoningen, klikken, conversies en opbrengst. Op die manier kan je bekijken voor welke producten je mee wil gaan concurreren.

Daarnaast kan je ook inzichten krijgen in je concurrenten en de markttrends met het rapport “Inzicht in concurrentie”. Door te kijken naar prijs- en assortimentsinzichten van concurrenten, kan je het maximale uit je promoties halen.

Waar wacht je nog op? Begin nu met het voorbereiden op het eindejaar! Hulp of advies nodig voor je campagnes? Neem gerust contact met ons op!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?