Hoe neem je de controle over van Google’s featured snippets in de zoekresultaten?

Leestijd: 9 minuten

Google brengt regelmatig (grote) updates aan in de documentatie van Google Search Central. Op 5 januari 2024 heeft Google in hun documentatie over snippets verduidelijkt dat de primaire bron van een snippet de content op de pagina zelf is. De vorige formulering suggereerde ten onrechte dat de structured data en de meta description de primaire bronnen voor snippets zijn. Snippets kunnen een belangrijke rol spelen in zoekmachineoptimalisatie (SEO). Ze kunnen helpen om de klikfrequentie (CTR) van een pagina te verhogen, wat een belangrijke factor is voor de ranking van een pagina in de zoekresultaten. Bovendien kunnen ze helpen om meer verkeer naar je website te genereren. Ze worden bovenaan de zoekresultaten weergegeven, wat ze een grote kans geeft om gezien te worden door gebruikers. Door snippets op de juiste manier te gebruiken, kun je jouw SEO verbeteren en meer verkeer naar jouw website genereren. Maar wat is een snippet eigenlijk, hoe werken de snippets van Google, en, het allerbelangrijkste, hoe kan je de controle overnemen van Google’s featured snippets?

 

Wat zijn snippets?

Een snippet is het beschrijvende of samenvattende gedeelte van een zoekresultaat. De zoekresultaten tonen soms vermeldingen waarbij de snippet die een pagina beschrijft vóór een link naar een pagina komt, en niet erna, zoals bij de standaard vermeldingen. Resultaten die op deze manier worden weergegeven, worden ‘featured snippets’ genoemd, ofwel ‘uitgelichte fragmenten’. Mogelijk vind je snippets in de algemene zoekresultaten, in de ‘Mensen vragen ook’ of in de Knowledge Graph.

Google geeft featured snippets weer wanneer hun systemen denken dat dit mensen helpt gemakkelijker te ontdekken wat ze zoeken, zowel vanuit de beschrijving van de pagina als wanneer ze op de link klikken om de pagina zelf te lezen. Ze zijn vooral handig voor mensen die zoeken via mobiel of spraak. Snippets bevatten doorgaans één vermelding, maar er kunnen er meer verschijnen.

 

Hoe snippets worden gemaakt

Snippets zijn afkomstig van zoekresultaten op het internet. Er worden automatisch snippets gemaakt van de content op een pagina. De geautomatiseerde systemen van Google bepalen of een pagina een goede snippet is om onder de aandacht te brengen voor een specifieke zoekopdracht. Snippets zijn ontworpen om de content van een pagina te benadrukken (door middel van een preview van de content) die het beste verband houdt met de specifieke zoekopdracht van een gebruiker. Dit betekent dat Google mogelijk verschillende snippets voor verschillende zoekopdrachten weergeeft.

 

Snippets worden dus voornamelijk gemaakt op basis van de content op de pagina zelf. Google gebruikt echter soms de meta description als dit gebruikers een nauwkeurigere beschrijving van de pagina zou kunnen geven dan de inhoud die rechtstreeks van de pagina wordt gehaald.

Hoewel Google snippets voor afzonderlijke sites niet handmatig kan wijzigen, proberen ze ze wel altijd zo relevant mogelijk te maken. Je kunt de kwaliteit van de snippets die worden weergegeven voor jouw pagina’s verbeteren door de content op de pagina te optimaliseren, gebruik te maken van structured data of het volgen van de best practices voor het maken van meta descriptions.

 

Content op de pagina optimaliseren voor snippets

Content is alle informatie die op een pagina wordt weergegeven. Dit kan in de vorm van tekst, afbeeldingen, video’s, audio, of een combinatie van deze vormen zijn. Content kan worden gebruikt om een breed scala aan doeleinden te bereiken, zoals het informeren, entertainen, of verkopen van een product of dienst. Maar hoe optimaliseer je de content op een pagina voor featured snippets?

Geef antwoord op een vraag

Featured snippets worden weergegeven in de zoekresultaten bovenaan de pagina, direct onder de zoekbalk. Ze worden gebruikt om de zoeker direct een antwoord te geven op zijn of haar vraag. Zorg er dus voor dat de inhoud op je pagina antwoord geeft op een vraag die mensen stellen.

Zorg dat de content relevant is voor de zoekopdracht

Google gebruikt verschillende factoren om te bepalen welke pagina’s in aanmerking komen voor featured snippets. Een van die factoren is de relevantie van de pagina voor de zoekopdracht. Zorg er dus voor dat de inhoud op je pagina relevant is voor de zoekopdracht die je wilt targeten.

Zorg dat de content goed geschreven en gestructureerd is

Google wil dat featured snippets nuttig en informatief zijn voor de zoeker. Zorg er dus voor dat de inhoud op je pagina goed geschreven en gestructureerd is. Gebruik duidelijke taal en duidelijke kopjes en subkopjes om de informatie te structureren.

Gebruik van structured data

Structured data is een manier om informatie over een pagina aan Google te verstrekken. Deze informatie kan Google gebruiken om een pagina beter te begrijpen en te indexeren, wat kan leiden tot een hogere positie in de zoekresultaten. Je kunt structured data gebruiken om een pagina in aanmerking te laten komen voor featured snippets. Dit doe je door code toe te voegen aan de pagina die Google vertelt wat de inhoud van de pagina is en hoe deze kan worden weergegeven als snippet.

Gebruik de juiste structured data opmaak

Er zijn verschillende vormen van structured data voor verschillende soorten content. Het is belangrijk om de juiste opmaak te gebruiken voor een pagina, omdat Google de informatie in de structured data gebruikt om te bepalen of de pagina in aanmerking komt voor featured snippets. Als je bijvoorbeeld een productpagina hebt, moet je het schema-type “Product” gebruiken.

Gebruik duidelijke en accurate informatie

De informatie in de structured data moet duidelijk en accuraat zijn. Als de informatie onjuist is, zal Google de pagina niet opnemen in featured snippets. Zorg ervoor dat informatie als naam, beschrijving, prijs, datum, vraag, en antwoord correct ingevoerd zijn.

Test structured data

Nadat je structured data aan een pagina hebt toegevoegd, is het belangrijk om deze te testen. Je kunt dit doen met de schema-opmaakvalidator van Schema.org. Deze tool controleert of de structured data correct is geformatteerd en of deze correct wordt weergegeven in de zoekresultaten. Als je fouten vindt in de structured data, kun je deze corrigeren voordat je een pagina publiceert.

 

Best practices voor het maken van kwalitatieve meta descriptions

Google gebruikt soms de meta description van een pagina om een snippet in de zoekresultaten te genereren, als ze denken dat dit gebruikers een nauwkeurigere beschrijving geeft dan alleen mogelijk zou zijn op basis van de inhoud op de pagina. Een meta description is over het algemeen een korte, relevante samenvatting van waar een bepaalde pagina over gaat. Ze zijn als een pitch die de gebruiker ervan overtuigt dat de pagina precies is wat hij zoekt. Er geldt geen limiet voor de lengte van een metabeschrijving, maar de snippet wordt indien nodig ingekort in de zoekresultaten van Google, meestal om aan te passen aan de breedte van het apparaat.

Maak unieke meta descriptions voor elke pagina op jouw site

Identieke of vergelijkbare meta descriptions op elke pagina van een site zijn niet nuttig wanneer afzonderlijke pagina’s in de zoekresultaten verschijnen. Maak waar mogelijk meta descriptions die de specifieke pagina nauwkeurig beschrijven. Gebruik meta descriptions op siteniveau op de homepage en gebruik meta descriptions op paginaniveau op alle andere pagina’s. Als je geen tijd hebt om voor elke afzonderlijke pagina een meta description te maken, probeer dan prioriteit te geven aan de inhoud op deze pagina’s; maak op zijn minst een meta description voor de belangrijkste URL’s, zoals je homepage en andere populaire pagina’s.

Neem relevante informatie over de inhoud van de pagina op in de meta description

De meta description hoeft niet alleen in zinsvorm te zijn; het is ook een geweldige plek om informatie over de pagina op te nemen. In nieuws- of blogberichten kan bijvoorbeeld de auteur, de publicatiedatum of naamregel informatie worden vermeld. Dit kan potentiële bezoekers zeer relevante informatie geven die anders misschien niet in de snippet zou worden weergegeven. Op dezelfde manier kunnen productpagina’s de belangrijkste stukjes informatie (prijs, leeftijd, fabrikant) over de hele pagina verspreiden. Een goede meta description kan al deze gegevens samenbrengen.

De volgende meta description biedt bijvoorbeeld gedetailleerde informatie over een boek, en de informatie is duidelijk getagd en gescheiden:

<meta name=”description” content=”Geschreven door A.N. Auteur, Geïllustreerd door V. Gogh, Prijs: €17.99, Lengte: 784 pagina’s”>

 

Genereer programmatisch meta descriptions

Voor sommige sites, zoals nieuwsmediabronnen, is het genereren van een nauwkeurige en unieke meta description voor elke pagina eenvoudig: aangezien elk artikel met de hand is geschreven, kost het minimale moeite om ook een meta description van één zin toe te voegen. Voor grotere database gestuurde sites, zoals product aggregators, kunnen handgeschreven meta descriptions onmogelijk zijn. In het laatste geval kan het programmatisch genereren van de meta descriptions echter geschikt zijn en wordt dit aangemoedigd. Goede meta descriptions zijn leesbaar voor mensen en divers. Pagina specifieke gegevens zijn een goede kandidaat voor programmatische generatie

Houd er rekening mee dat meta descriptions die uit lange reeksen van zoekwoorden bestaan, gebruikers geen duidelijk beeld geven van de inhoud van de pagina, en dat het minder waarschijnlijk is dat ze als snippet worden weergegeven.

 

Gebruik meta descriptions van hoge kwaliteit

Zorg ervoor dat jouw meta descriptions echt beschrijvend zijn. Omdat meta descriptions niet worden weergegeven op de pagina’s die de gebruiker ziet, is het gemakkelijk om deze inhoud te laten gaan. Maar meta descriptions van hoge kwaliteit kunnen worden weergegeven in de zoekresultaten van Google en kunnen een grote bijdrage leveren aan het verbeteren van de kwaliteit en kwantiteit van jouw zoekverkeer.

 

Hier zijn enkele voorbeelden van hoe een meta description kan worden verbeterd:

 

❌ Slecht (lijst met zoekwoorden):

 

<meta name=”description” content=”Naaibenodigdheden, garen, kleurpotloden, naaimachines, draad, spoeltjes, naalden”>

 

✅ Beter (legt uit wat de winkel verkoopt en bevat details zoals openingstijden en locatie):

 

<meta name=”description” content=”Vind alles wat je nodig hebt om je volgende kledingstuk te naaien. Open van maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 17:00 uur, gelegen in het Fashion District”>

 

❌ Slecht (dezelfde meta description voor elk nieuwsartikel)

 

<meta name=”description” content=”Lokaal nieuws in Whoville, bij je thuis afgeleverd. Ontdek wat er vandaag is gebeurd.”>

 

✅ Beter (gebruik een fragment uit het specifieke nieuwsartikel):

 

<meta name=”description” content=”Een plaatselijke oudere man, die het kleine stadje Whoville van streek maakt, steelt de avond voor een belangrijke gebeurtenis de cadeautjes van iedereen. Blijf op de hoogte voor live updates hierover.”>

 

❌ Slecht (vat de pagina niet samen)

 

<meta name=”description” content=”Eieren zijn een bron van vreugde in ieders leven. Toen ik een klein kind was, herinner ik me dat ik eieren uit het kippenhok plukte en naar de keuken bracht. Dat waren nog eens tijden.”>

 

✅ Beter (vat de hele pagina samen):

 

<meta name=”description” content=”Leer hoe je eieren kookt met deze complete gids in 1 uur of minder. We behandelen alle methoden, waaronder: zachtgekookt, hardgekookt en gepocheerd.”>

 

❌ Slecht (te kort):

 

<meta name=”description” content=”Vulpotlood”>

 

✅ Beter (specifiek en gedetailleerd):

 

<meta name=”description” content=”Zelfslijpend vulpotlood dat je handschrift automatisch corrigeert. Inclusief 2B automatisch aanvullood. Verkrijgbaar in zowel Vintage Pink als Schoolbus Yellow. Bestel 50+ potloden en ontvang gratis verzending.”>

 

Snippets voorkomen of de lengte van snippets aanpassen

Je kunt voorkomen dat snippets voor jouw site worden gemaakt en weergegeven in de zoekresultaten, of je kunt Google op de hoogte stellen van de maximale lengte van jouw snippets. Om te voorkomen dat Google een fragment voor jouw pagina weergeeft in de zoekresultaten, gebruik je de nosnippet meta tag. Gebruik de metatag max-snippet:[number] om de maximale lengte van jouw snippet op te geven. Je kunt ook voorkomen dat bepaalde delen van de pagina in een snippet worden weergegeven door het data-nosnippet attribuut te gebruiken.

 

Conclusie

Featured snippets zijn een waardevolle manier om meer verkeer naar je website te krijgen. Ze bieden gebruikers een snelle en gemakkelijke manier om informatie te vinden, en ze kunnen je website bovenaan de zoekresultatenpagina’s plaatsen. Als je jouw website wilt optimaliseren voor featured snippets, is het belangrijk om de tips en best practices in deze blog te volgen. Door deze tips op te volgen, kun je de kans vergroten dat je website wordt weergegeven als featured snippet.

Wil je hulp bij het optimaliseren voor featured snippets? Neem dan contact met ons op. Wij zijn een full-service online marketing bureau met jarenlange ervaring in SEO. Wij helpen je graag om je website te optimaliseren voor featured snippets, zodat je meer verkeer naar je website krijgt.

 

Veelgestelde vragen over featured snippets

Waarom kunnen featured snippets worden verwijderd?

Featured snippets worden verwijderd als ze niet aan het beleid van Google voldoen.

 

Hoe rapporteer je een featured snippet?

Als je een probleem hebt met een featured snippet, klik je onder de featured snippet op Feedback. Je kunt een featured snippet rapporteren als je denkt dat het:

  • In strijd is met het beleid van Google
  • Onjuiste of misleidende informatie bevat
  • Een antwoord geeft dat je niet bevalt

 

Wat is het beleid van Google voor featured snippets?

Om ervoor te zorgen dat featured snippets voor iedereen nuttig zijn, heeft Google systemen geïmplementeerd om te voorkomen dat snippets worden weergegeven die in strijd zijn met het contentbeleid van Google Zoeken of het beleid voor zoekfuncties:

  • Gevaarlijke inhoud
  • Misleidende praktijken
  • Intimiderende inhoud
  • Haatdragende inhoud
  • Gemanipuleerde media
  • Medische inhoud
  • Seksueel expliciete inhoud
  • Terroristische inhoud
  • Geweld en bloedvergieten
  • Vulgair taalgebruik en godslastering

 

Hoe kan ik mijn pagina markeren als featured snippet?

Dat kun je niet. De systemen van Google bepalen of een pagina een goede featured snippet zou zijn voor de zoekopdracht van een gebruiker.

 

Wat gebeurt er als een gebruiker op een featured snippet klikt?

Door op een featured snippet te klikken, wordt de gebruiker rechtstreeks naar het gedeelte van de pagina geleid dat in de featured snippet verscheen. Het scrollen naar de positie die in de snippet verscheen, gebeurt automatisch.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?