SEO Trends 2024

Leestijd: 11 minuten

SEO Trends. En dat voor 2024. Niet pas zo laat door de drukke periodes als Black Friday of de feestdagen, maar bewust omdat SEO behoorlijk in ontwikkeling is. We zagen dit jaar namelijk een behoorlijke ontwikkeling van Generatieve AI. We zien Google in Amerika al naar een Search Generative Experience (SGE) werken. Maar nog niet in Europa. We zagen ook andere ‘trends’.

Zoals je van ons gewend bent, willen we niet zomaar een lijstje opstellen met ontwikkelingen die er gebeuren in SEO-land. Die ontwikkelingen zijn er namelijk altijd. In plaats daarvan laten we ons licht schijnen op de ontwikkelingen binnen het platform Google en waar wij zien dat Google (én de markt) naartoe beweegt, maar waarvan we ook vinden dat je als organisatie in mee zou moeten gaan om te blijven overleven.

  1. Search Generative Experience (SGE)
  2. SEO KPI’s
  3. Human Generated Content (én EEAT)
  4. E-commerce SEO
  5. Reviews
  6. Linkbuilding en Digital PR

Daarnaast een lijstje met trends die je in andere lijstjes leest, misschien waar zijn, maar je volgens ons zou kunnen (en lees: kunnen) negeren. Om goede redenen. Dat zijn deze:

  1. Voice Search
  2. Visual Search
  3. Bing SEO

Search Generative Experience (SGE)

Uiteraard valt of staat hoe Google eruit zien met de complete uitrol van Search Generative Experience.

Wat is dat: SGE? Dit bijvoorbeeld:

Maar ook voor Local:

Of voor Ecommerce:

Voor een aantal termen toont Google het nog niet automatisch, maar krijg je een generate-button:

Zoals je in bovenstaande afbeeldingen kunt zien kan dat ding een behoorlijke impact hebben op SEO. Althans, hoe Google eruit komt te zien.  De vraag is alleen wanneer dit naar Nederland en België komt. Overigens sowieso in de EU. Er is namelijk nog altijd de EU en hun regels over privacy. Een lang en juridisch verhaal kort: het heeft te maken met Europese wetgeving over de verwerking van data. En Google is een Amerikaans bedrijf.

Dit lanceerde eind vorig jaar al in Amerika, waarna het dit jaar uitrolde naar meer dan 120 landen. The Google Way dus. Eerst testen en daarna uitrollen. Hier ook even wat feiten over SGE en de ontwikkeling daarvan in Google USA:

  • Voor 80% van de zoekwoorden wordt SGE getriggerd
    • 67% toon een autmatisch gegenereerde box (degene die dus schermvullend is)
    • 14% van de zoekwoorden geeft een Generate-button.
  • Het gemiddeld aantal sources (links) in de SGE is gestegen van 3.3 naar 5.5
    • Dat betekent dus eigenlijk dat de rankings, én dus SEO opportunities, stijgen
  • 85% van de SGE sources (links) komt van links die in de top 10 van Google ranken
    • Wat was, blijft: je wilt nog steeds goed ranken in de top 10, om zo ook visibility te krijgen in de SGE. En daarin geldt ook: hoe hoger -> hoe beter.

Dat Google het uitrolt is dus behoorlijk zeker, omdat andere platformen AI (of laten we zeggen Generative AI) sneller hebben geëxecuteerd in hun tool en/of zoekmachines. Het beste voorbeeld is uiteraard Bing Chat. Qua uitrol zijn er twee zaken waarop het afhangt:

  1. SGE geeft nog niet altijd de juiste antwoorden. Het beste antwoord tonen (het algortime van SEO) is waar Google groot mee is geworden. Een uitrol
  2. Het verdienmodel van Google. Google is in tegenstelling tot Bing (Microsoft) veel, maar dan ook veel meer afhankelijk van advertentie-inkomsten vanuit de zoekmachine. Microsoft verdient meer aan Cloud en software/hardware.

Last but not least: niet geheel on-toevallig dat Google ook Gemini heeft gelanceerd. Om even wat modellen van Google door elkaar te gooien en het gemakkelijk te maken: Gemini zal de basis worden van Google Bard (de tegenhanger van ChatGPT), wat dient ‘motor’ is van Search Generative Experience. Feitelijk gaat Gemini dus ook een grote rol spelen in SGE. Deze versie van Gemini, welke komt in meerdere varianten, zou ook getraind worden op alle Google data die beschikbaar is. Dat is fors meer dan de ‘slechts’ 500 miljard woorden waarop GPT-4 is getraind.

TL;DR – Recap Google SGE

Gaat SEO dus weg? Nee.

Krijgen we minder clicks? Waarschijnlijk maar nog niet uitgesloten

Moeten we dingen anders doen om te ranken in SGE? Vermoedelijk niet veel, je wilt nog altijd de beste content maken.

Moeten we dingen anders doen in zijn algemeen? Jazeker, je moet anders naar de KPI’s van SEO gaan kijken.

SEO KPI’s veranderen

We gaan moeten zien hoe we in zichtbaar zijn in een AI-driven world.

Verandert er voor ons iets als SEO? Qua optimalisatie niet, want we optimaliseren nog steeds om zichtbaar te zijn.

Ongeveer 85% van de resultaten die in SGE worden vertoond in de USA, wordt ook getriggerd vanuit de eerste 10 organische resultaten.

Mocht het zo zijn dat de Search Generative Experience uit gaat rollen, even afhankelijk in welke mate, dan is het goed voor te bereiden op veranderende KPI’s. Dan zijn rankings minder van belang, omdat een ranking in een dergelijke box niet bestaat. Veel belangrijker wordt ‘brand mentions’ in SGE. En bijvoorbeeld ook links in SGE, wat in feite je ‘nieuwe ranking’ wordt.

Zichtbaarheid, of beter gezegd Branding, is sowieso een KPI waar nog te weinig wordt ingezet in Google. SEO levert vroeg op in de Customer Journey, dus SEO zal voor je branding een (nóg) belangrijker kanaal gaan zijn. Met de nadruk op nóg belangrijker. Hoe lang komt de term Zero Click Searches al niet voorbij in alle trend-lijstjes? Dat is iets dat al langer bestaat. Veel belangrijker wordt het om vragen te stellen als:

  • Hoe vaak ben ik zichtbaar als bedrijf in People Also Ask boxen?
  • Own ik voldoende Featured Snippets?
  • Hoe vaak wordt mijn merk genoemd in Search Generative Experience?
  • Wordt mijn website (of bron) vaak genoemd in SGE?

Dat betekent dat de traditionele SEO KPI’s wel blijven, maar minder belangrijk worden. Hierin even een recap van waar wij denken dat het naartoe gaat:

Rankings: blijven wel een metric, maar minder belangrijk. De tien blauwe links zullen blijven, maar verder naar beneden gedrukt. Buiten dat: als je nu nog stuurt op enkel rankings voor de 10 blauwe links, gaat er ook iets mis… 😉

Organic Clicks: blijft belangrijk, maar zal vermoedelijk wat kunnen inslinken. Daar heb jij niet alleen last van, maar ook je concurrent. Is dat dan echt zo erg? 

Zichtbaarheid: het meten van zichtbaarheid was al belangrijk. Maar wat bedoelen we daarmee? Bij MvH Media zien we zichtbaarheid al langere tijd als SEO Metric. We meten de aanwezigheid van websites / webpagina’s in de SERP-features die belangrijk zijn voor de branche van die organisatie. Zijn People Also Ask Boxen belangrijk, dan tracken we daar zichtbaarheid in. Zien we veel Image-boxen of Local Packs, tracken we daar de zichtbaarheid is. Datzelfde geldt, of beter gaat gelden, voor de Generative Search Experience.

Brand Mentions / Sources: kan deels onder zicthbaarheid geschaard worden, maar je wilt gaan tracken hoevaak jouw merk / website genoemd gaat worden in die box.

Attributie: clicks gaan misschien minder worden, maar een betere zichtbaarheid of meer brand mentions kunnen er uiteindelijk voor zorgen dat een zoeker alsnog bij jouw organisatie uitkomt. Dat is an sich niet iets heel nieuws, aangezien SEO al geruime tijd vroeg levert in de Customer Journey. Veel organische content rankt voor informatieve termen, de PPC kanalen (Ads Search en Shopping) tikken vaker de eindfase binnen. Zo moeten we SEO meer gaan benaderen, omdat het aantal SERP Features, met daarbij GSE in het bijzonder, dit nog belangrijker gaan maken.

Dus (!) : verlies geen vertrouwen in het kanaal SEO op het moment dat je het aantal clicks en euro’s in GA4 ziet stabiliseren of dalen voor dit kanaal. Kijk goed naar het Data Driven Attributiemodel.

Maar ook zichtbaarheid in features zoals People Also Ask boxen:

Human Generated Content (én EEAT)

Sinds de komst van AI generated content is Google bezig om de strijd aan te gaan met alle geautomatiseerde content. Ook zij zien de gebreken in de ‘waarheid’ die modellen op dit moment nog vertellen. Zowel ChatGPT (hallucinatie) als hun eigen Bard. En laten we wel wezen: er zijn er behoorlijk wat bijgekomen dit jaar die met geautomatiseerde content het web aan het vervuilen zijn. 

Daarin zien we echt heel erg veel pushback van Google. Vorig jaar wat het al E-E-A-T, dus meer échte content met échte menselijke invloed. Dit jaar gaat dat veel verder.

Dit jaar is misschien wel het meest bizarre jaar als het gaat om algoritme updates. Nu doet Google dat elke jaar wel, maar dit jaar zien we wel een duidelijk patroon. Let dus even op de rede waarom Google ze uitrolt:

April 2023: The April 2023 Review Update was launched on April 12, 2023 and is a significant algorithmic update regarding reviews about products, services, destinations, games, movies, and other similar topics. – Gericht op reviews, dus Experience content.

August 2023: The changes are about improving how Google assesses content overall. The changes may cause some pages that were previously under-rewarded to do better in search results, or it could have the opposite effect. – Nog een extra check op de echtheid en relevantie van content.

September 2023: Google released the September helpful content update. This algorithm update focused on improving their classifier to identify helpful content. The last helpful content update was in December of 2022.Gericht dus op de kwaliteit van de content.

October 2023: Spam update that is targeted to improve its spam detection system and improve its coverage in many languages – Gericht dus op het uitfilteren van spam (niet helpful content).

November 2023: This algorithm update is designed to reward high-quality reviews with insightful analysis and original research, authored by experts or enthusiasts. – Gericht dus op content (met Experience) die door experts is gemaakt.

 

Buiten algoritme updates uitrol van nieuwe features binnen het platform:

Google Perspectives: speelt sinds de komst van ChatGPT al een behoorlijke rol in Google zoekmachine-platform. Echte mensen met echte meningen en ervaringen is waar Google behoorlijk op heeft ingezet gedurende het jaar. Onze voorspelling is dat zich dat alleen maar gaat doortrekken in 2024. Ook naar Nederland.

StructuredData: nieuwe opmaak voor forums en profielpagina’s. Puur dus waar content (gemaakt door de mensen en meningen van echte mensen) op te vinden is.

GOOD TO KNOW

Human Generated Content en alle ontwikkelingen die Google uitrolt doet Google niet omdat ze ChatGPT tegen willen gaan. Ze vonden E-E-A-T al belangrijk ver vóór de hele AI-boom.

Human Generated Content (maar ook Helpful Content) is belangrijk omdat Google een machine is, een crawler, een robot. Die heeft nooit Amsterdam bezocht om te weten dat restaurant x de beste pasta serveert. Die heeft nooit op het strand op Ibiza gelegen om dat te tippen aan ons. Google heeft zelf geen sneakers van Adidsas getest voor ieder geslacht, maat en kleur. Dat kan Google enkel op het moment dat ze patronen gaan ontdekken. Die patronen die feitelijk worden aangeleverd door mensen.

Uiteindelijk als Google voldoende informatie heeft, kunnen ze een mening gaan moduleren, maar feit blijft dat het wordt gebaseerd op menselijke ervaringen en input.

Buiten dat weet elke marketeer ook dat consumenten waarde hechten aan de mening en ervaring van anderen. Dat is iets wat altijd conversie-verhogend heeft gewerkt.

De toegevoegde waarde zit hem altijd al in de waarde die je als mens (of Autoriteit en Expert) toevoegt aan je content. Dat maakt content uniek.

E-commerce SEO

SEO puur gericht op producten is niet heel nieuw. Wel denken we dat als Google een aantal features vanuit Amerika overbrengt naar Nederland en België, het wat anders van de skillset van een SEO-specialist vraagt.

Organic Shopping op het reguliere tabblad van Google is een feature die al geruime tijd in Amerika is. Dit jaar zagen we deze features ook in Nederland en België veelvuldig terugkomen.

Dit wordt feitelijk ook belangrijk in de GSE:

Nog steeds is er geen volledige rollout, maar het feit dat Google voor producten een andere aanpak heeft in de vorm van Organic Shopping, Product Knowledge Panels en dus ook Popular Boxes is een feit. Dat vraagt bepaalde skills van ons als SEO-specialisten.

  1. Google toont een balk met specs, waarop te filteren valt. Deze specs dienen je producten te hebben
  2. Ook specs als free-deliviry en reviews vallen op
  3. Goede productafbeeldingen zijn key
  4. Verschillende varianten in je producten, in dit geval Kleur

Zo zijn er tal van features te vinden op de SERP’s van Google USA. Deze features zijn te beinvloeden met de volgende twee ‘tools’.

Feedmanagement: de aanwezigheid van producten wordt deels bepaald op basis van de feed die naar Merchant Center wordt gestuurd.

StructuredData: de juiste product opmaak is essentieel. Hoe meer, hoe beter Google je producten en specs daarin begrijpt. We noemen even een paar Schema’s waar je rekening mee kan (lees: moet) houden:

  • ProductReturnPolicy gtin, MerchantReturnPolicy, OfferShippingDetails, deliveryTime, doesNotShip, shippingDestination, shippingLabel, shippingRate, shippingSettingsLink, transitTimeLabel, ShippingDeliveryTime, DefinedRegion, PostalCodeRangeSpecification, OfferShippingDetails, ShippingRateSettings, size, pattern, ProductGroup, variesBy, hasVariant, productGroupID, isVariantOf, ProductCollection, hasEnergyConsumptionDetails, EnergyConsumptionDetails, hasEnergyEfficiencyCategory, EnergyEfficiencyEnumeration, EUEnergyEfficiencyEnumeration, EnergyStarEnergyEfficiencyEnumeration, energyEfficiencyScaleMax, energyEfficiencyScaleMin.

Het verschil? De Merchant Center Feed is feitelijk realtime. Voor StructuredData moet Google je pagina’s crawlen.

Feedmanagement lijkt dus ook een echte SEO skill te moeten gaan worden. De guidelines van Google lijken steeds meer aan te sporen om feeds op een gestructureerde manier aan te leveren:

  • Google Merchant Center
  • Google Manufacturer Center
  • Google News
  • Google Business Profile

Reviews

Reviews zijn echt everywhere. Tenminste, wanneer we naar de features kijken die in Google USA naar voren komen. Gewoon even een screenshot op een reguliere zoekopdracht in Google daar:

  1. De reviews in de Organic Shopping resultaten
  2. De Seller Ratings (algemene store reviews). Het wordt dus ook belangrijker om als organisatie beoordeeld te worden, niet alleen het product specifiek.
  3. Reviews die webwide over het product verzameld zijn

Wat zijn Seller Ratings dan? Google Seller Rating zijn van origine beoordelingssterren die worden weergegeven bij je Google Ads en Google Shopping advertenties. Straks dus ook bij Organic Shopping en daar wordt het een ranking factor.

En uiteraard ook Local. Waarbij je kunt filteren (1) op ratings, zie je ze ook heel prominent als eerste ‘spec’ bij de lokale resultaten (2).

Over het algemeen is reviews geen trend voor 2024 en ook niet zozeer voor SEO. We zien wel dat Google steeds meer reviews in steeds meer verschillende

Think about it: Uiteindelijk is E-E-A-T een belangrijke factor voor SEO. En laat Reviews nou net eens onder de E van Experience vallen 😉

Linkbuilding & PR

Deze paragraaf is niet zozeer een trend, maar meer bedoel om duiding te geven dat Linkbuilding nog altijd een belangrijke rol zal spelen in SEO. Eigenlijk is het zo simpel als het onderstaande:

Met Generative AI en Programmatic SEO zou het voor de slimme engineers onder ons ook goed haalbaar moeten zijn om een website compleet na te maken. Stel dat je Coolblue.nl zou nabouwen. Alle pagina’s hetzelfde, behalve de domeinnaam en het logootje. Zou Google dan een rede hebben om jouw nagemaakte website laag te positioneren? Het antwoord is ja, maar niet doordat je Duplicate Content pleegt. De echte rede is dat Coolblue een reputatie heeft opgebouwd als naam (Branding & PR), maar ook voor Google (Linkbuilding & PR). No way dat de linkbuilding niet meer belangrijk is. Stel de vraag ook eens andersom. Zou het niet heel logisch zijn dat Google je toont in de Search Generative Experience wanneer je veel beter gevuld bent met goede bronnen (links en citations) van hele autoritaire domeinen.

Ons geld gaat op:

  • Digital PR (ook een vorm van linkbuilding)
  • Kwalitatieve Links (branchegerelateerd)
  • Sluit forum-links niet uit, aangezien die in Google’s ogen belangrijker wordt.

Die beoordeling die Google gebruikt van links zit in de core van wat Google altijd al in het algoritme heeft gehad. En dat heeft altijd een zware weging gehad. Dat zal dus ook nog een geruime tijd zo blijven.

Generative AI

Geen trend, want 2023 was al hét jaar van deze ontwikkeling. Tenminste, de manier waarop we hebben kennisgemaakt met Generative AI.

Dit is geen trend, dit is een way of working. Specialisten die niet aangehaakt zijn op AI, gaan vermoedelijk de boot missen of hebben die zelfs al gemist. Easy tasks zoals het schrijven van meta-titels of alt-tags zullen via AI gedaan worden. In veel software of tooling is dat ook al geïmplementeerd. Dat zorgt ervoor dat specialisten meer tijd krijgen voor de ‘belangrijke’ dingen en dat is toegevoegde waarde aan je content toevoegen. Over de toegevoegde waarde van Generative AI valt nog oneindig lang te schrijven, vandaar dat niet voor dit blogbericht is bedoeld. Ga ermee aan de slag, want dat doet Google ook. (Generative) AI is here to stay.

SEO Trends die je wel leest, maar je (deels) kunt negeren

Uiteraard lees je meer lijstjes met SEO Trends, dat doen wij ook. Daarin zien we ieder jaar weer opvallende zaken terugkomen. Vandaar dat wij onze visie daar ook op laten schijnen en met een goede rede aangeven waarom we dit niet als SEO Trends zien

Voice Search:

Branden we al een langere tijd af in de trend-lijstjes. Eerlijk is eerlijk, in 2022 gaf UpCity al aan dat Voice Search als bij meer dan 50% van de respondenten wordt gebruikt. Vermoedelijk is dat percentage zelfs hoger in 2023. 

Waarom geen trend? 75% van de resultaten van Voice Search komt van een top 3 ranking, en 40,7% komt van een Featured Snippet. Als je goed is (😉) optimaliseer je hier al voor, dus dan is er niet veel meer wat je kunt doen. 

Visual Search:

Ook dit wordt snel geadopteerd. Zoeken met Google Lens. Volgens onderzoek al bijna 25% van de Amerikanen die dit gebruikt.

Waarom geen trend? Net als bij Voice Search, is er geen echte manier om te optimaliseren voor Visual Search. Natuurlijk helpt het om goede kwaliteit productafbeeldingen te hebben, geoptimaliseerde bestandsnamen en alt-teksten, StructuredData etc. op je pagina’s – maar je zou dit sowieso al moeten doen, aangezien al een best practice is sinds forever. 

Bing SEO:

Dit jaar is Bing voor het eerst de 100 miljoen gebruikers per maand gepasseerd. Uiteraard door de ontwikkelingen binnen Bing, ChatGPT en Microsoft.

Waarom geen trend? Bing is misschien populairder dan ooit, maar het marktaandeel is nog altijd tussen de 3% en 5%. Het marktaandeel van Google ligt rond de 92%, dus daar zou je voor moeten optimaliseren. Bovendien is het vaak zo dat als je in Google rankt, je ook in Bing rankt – dus het verdient echt geen speciale aandacht.

Conclusie

Zoals te lezen viel, een hoop trends. Wij noemen ze liever permanente veranderingen. Omdat we weten dat dit de nieuwe Google gaat zijn. En daarin spelen gewoon content en links een belangrijke rol. Alleen vermoedelijk in een andere vorm vanaf volgend jaar.

Meer weten over bovenstaande trends of heb je een ander online vraagstuk? Neem dan gerust contact met ons op.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?