Google Organic Shopping: Tips voor succes in 2024

Leestijd: 6 minuten

We kunnen er niet meer omheen. Ranken in de organische productresultaten is nu een hot topic in eCommerce SEO. Wanneer een zoekopdracht in aanmerking komt voor Organic Shopping, dan nemen ze zelfs de helft van alle organische ruimte op pagina 1 in beslag. 

De trend is duidelijk: organische productresultaten zijn enorm toegenomen bij een breed scala aan zoekopdrachten en zorgen dan ook voor steeds meer verkeer bij eCommerce websites.

Wat kun je lezen en leren in dit blogbericht:

  • Recente ontwikkelingen in Organic Shopping
  • Wat is Organic shopping en hoe wordt dit vertoond
  • Hoe word ik zichtbaar ik zichtbaar in de organische shopping resultaten
  • Zichtbaarheid in de Organic Shopping resultaten vergroten
  • Wat betekent dit voor SEO?
  • Wat als ik niet zichtbaar ben?
  • Hoe monitor ik de resultaten?
  • Wat kunnen we nog verwachten?

Recente ontwikkelingen in Organic Shopping

In 2024 hebben er veel ontwikkelingen plaatsgevonden in de wet- en regelgeving rondom Google Shopping. Zo is het vanaf maart 2024 verplicht om als Google adverteerder Consent Mode ingeregeld te hebben.

Introductie van DMA wetgeving op Google Shopping

Daarnaast zijn bedrijven sinds 7 maart 2024 ook verplicht om te voldoen aan de nieuwe Digital Markers Act (DMA) wetgeving. Deze Europese wetgeving zorgt er onder andere voor dat vergelijkingssites zoals beslist.nl ook de optie krijgen om zelf gratis te adverteren binnen de Google Shopping resultaten.

Daarnaast zorgt deze wetgeving er ook voor dat er binnen de organische zoekresultaten extra plekken worden toegevoegd om webshops en vergelijkingssites meer ruimte te geven en prominenter in beeld te komen. Ook wordt het shopping tabblad vervangen door twee nieuwe tabs. 

Wil je meer weten over deze wetgeving? Lees dan dit blogbericht. 

Organic Shopping al sinds april 2020 in Amerika

De eerste Google Shopping advertenties werden in november 2010 in Amerika gelanceerd. Deze introductie markeerde een belangrijke stap voor Google in zijn toenemende focus op e-commerce. Zo’n 10 jaar later schudde Google de wereld wakker door ook gratis vermelden op te nemen in de Google Shopping resultaten. Dit was voornamelijk te zien via het Shopping tabblad, maar al snel werden ze zichtbaar tussen de standard_blue_links in de reguliere zoekresultatenpagina’s (SERP). 

Amerika is koploper als het gaat om nieuwe features in Google. In dit land worden dan ook steeds als eerst de nieuwste SERPS vertoond en later wordt dit vaak wereldwijd uitgerold. De introductie van Organic Shopping resultaten in de VS was een succes en heeft geleid tot een toename van het gebruik van deze functie door zowel retailers als consumenten. Tegenwoordig zijn Organic Shopping resultaten een belangrijk onderdeel van de SERP’s in de VS en spelen ze een belangrijke rol in het e-commercelandschap. We zagen dus al aankomen dat de Organic Shopping resultaten ook getoond zouden worden in de SERP in Nederland en België. In september 2023 zagen we ze al eens sporadisch voorbij komen, maar sinds maart 2024 was het dan écht zover. 

Wat is Organic Shopping en hoe wordt dit vertoond?

De organische shopping resultaten tonen producten die passen bij de ingevoerde zoekopdracht. Deze worden getoond in Google als popular products, shopping knowlodge panel en tussen de Google Images. 


bron: https://developers.google.com/search/docs/appearance/structured-data/product#structured-data-type-definitions

Deze werden eerst altijd op het shopping tabblad getoond.

 

Sinds maart 2024 worden organische shopping resultaten prominent op de eerste pagina getoond tussen de standard_blue_links, paa_box, images en andere SERP features. 

Het shopping tabblad is dan ook verdwenen en vervangen door de tabbladen ‘producten’ en ‘productsites’. Bij het tabblad ‘producten’ vind je nu alle relevante producten terug. Bij het tabblad productsites’ vind je prijsvergelijkingssites. 

Maar de productsites waarbij websites met prijsvergelijkingen worden getoond, zijn ook tussen de SERP features te vinden. 

Hoe word ik zichtbaar ik zichtbaar in de organische shopping resultaten

Om in aanmerking te komen voor de gratis Google Shopping resultaten heb je een aantal dingen nodig:

  • Je hebt een Google Merchant Center account nodig
  • Verder dient er structured data voor je producten ingeschoten te zijn
  • Zorg voor een geüploade product feed met zo veel mogelijk product specificaties

Zodra de product feed is goedgekeurd kun je aan de slag. Wanneer je al betaalde shopping advertenties inzet, dan zijn de bovenstaande benodigdheden al aanwezig.

Hoe kom je vervolgens in aanmerking om in de gratis shopping resultaten vertoond te worden?

  • Ga naar je Google Merchant Center
  • Schrijf je in voor ‘Surfaces across Google’
  • Of klik ‘Groei’ aan de linkerkant van het navigatiemenu
  • Klik daarna op ‘Programma’s beheren’
  • Vervolgens zie je ‘Vermeld uw online producten gratis via platforms van Google’ staan.

bron: 

Ook veel E-commerce platformen, zoals Shopify, Wix en Woocommerce ondersteunen het genereren van een shopping feed.

Wanneer je E-commerce platform geen product feed ondersteunt dan kun je dit ook generen met behulp van tools zoals Channable of Wordlift Product Knowledge Graph Builder. 

Controleer na het uploaden van je productfeed of je producten goedgekeurd zijn in Merchant Center.



Zichtbaarheid in de Organic Shopping resultaten vergroten

Er zijn verschillende factoren die je zichtbaarheid in Google Shopping kunnen verbeteren. Hieronder vind je enkele tips om je te helpen je Google Shopping feed te optimaliseren.

Product Structured Data uitbreiden

Om beter vertoond te worden in de Organic Shopping resultaten is het belangrijk dat je zoveel mogelijk eigenschappen toevoegt in de structured data van je product.

Productvarianten toevoegen

Zo kun je bijvoorbeeld productvarianten toevoegen in de Structured Data van een product. Denk hierbij aan een t-shirt wat bijvboorbeeld in meerdere kleuren verkrijgbaar is.

Overige aanbevolen structured data

In je eigen Google Search Console account kun je ook aanbevelingen terugvinden om de weergave van je producten te verbeteren, zoals het toevoegen van de verzendmethode en het retourbeleid.

Door je product structured data uit te breiden wordt dit zowel getoond in je productfragmenten als bij de Organische Shopping resultaten. Hierdoor worden er extra regels toegevoegd, waardoor je opvalt.

Wanneer je dit niet hebt, kun je alsnog op positie 1 staan, maar val je veel minder op wanneer de concurrentie dit wel heeft. Dit heeft dan uiteindelijk ook weer invloed op je CTR.


Doe een zoekwoordenonderzoek

Als je al Shopping-campagnes uitvoert, zorg er dan voor dat je je zoektermen rapporten doorzoekt om te begrijpen welke zoektermen je productadvertenties activeren. Overweeg populaire termen die goed presteren in je product titels toe te voegen om het aantal weergaven voor je producten te vergroten. Ook kun je uit Google Search Console, het Data Intelligence dashboard (van MvH) en Semrush veel interessante zoektermen halen en inzien op welke zoektermen er organische shopping producten worden getoond.

Optimaliseer je product titels

Onderzoek heeft aangetoond dat optimalisatie van product titels een grote invloed kan hebben op de weergave en het aantal klikken in Google Shopping-advertenties. De resultaten zijn vergelijkbaar voor organische vermeldingen. Het begrijpen van hoe gebruikers zoeken naar producten zoals die van jou, helpt je bij het maken van goed geoptimaliseerde product titels in je feed. Overleg wel altijd met je SEA collega voordat je product titels gaan aanpassen, want dit heeft uiteraard ook invloed op de betaalde shoppingcampagnes. 

Prijs

Als je betaalde Shopping-campagnes uitvoert, kan het rapport voor prijsconcurrentie in Google Merchant Center nuttig zijn om te laten zien hoe jouw productprijzen zich verhouden tot de concurrentie. Je moet je aanmelden voor Market Insights in GMC om deze functie te gebruiken. Dit rapport toont alleen gegevens van advertenties, maar kan je helpen bepalen hoe prijsconcurrerend jouw producten over het algemeen zijn. Zorg ervoor dat de prijsgegevens in je feed overeenkomen met de prijzen op je bestemmingspagina’s.

Reviews

Om je zichtbaarheid in de Organische shopping resultaten te vergroten is het ook erg belangrijk dat je product reviews verzameld en dat deze worden ingeladen in je productfeed. Hierdoor val je op tussen concurrenten die dit niet hebben. Daarnaast zorgt het bij de consument ook voor extra vertrouwen. Lees in dit blogbericht hoe je de reviews zichtbaar krijgt in je shopping feed.


Afbeeldingen

Hoogwaardige productafbeeldingen zijn een must. Een productafbeelding kan een verkoop maken of breken. Hoe beter de afbeeldingen zijn, hoe meer ze klanten aantrekken. Daarnaast is het ook erg belangrijk om te kijken of Google de afbeeldingen wel kan indexeren. Het gebeurt nog te vaak dat afbeeldingen te veel op Javascript vertrouwen, waardoor het voor Google moeilijk is om deze te indexeren. 


Productbeschrijving

Zorg ervoor dat je je doelgerichte zoekwoorden op de juiste manier opneemt in de productbeschrijving. Bovendien moet je ervoor zorgen dat je productbeschrijving specifiek, nauwkeurig en boeiend is voor de lezers. Gebruik dus niet de standaard productomschrijving vanuit de fabrikant. Daarnaast is het ook belangrijk dat je productomschrijving uit minimaal 500 tekens bestaat. Mocht dit niet zo zijn, dan krijg je hiervan een melding vanuit Google Merchant Center.

 

Productspecificaties

Verder is het ook belangrijk om zo veel mogelijk productspecificaties toe te voegen aan een product. Je kunt hier Chat GPT bijvoorbeeld voor raadplegen om erachter te komen welke mogelijke productspecificaties er allemaal zijn.

Vervolgens kun je door een koppeling van Google Spreadsheets i.c.m. Chat GPT dit uiteindelijk automatisch laten genereren. Zo heb je snel en efficiënt een handig overzicht per product met de productspecificaties. Deze kun je vervolgens inladen op de productpagina.

 

Met de komst van organische productresultaten krijgen we weer een stukje commercie terug die de betaalde shopping advertenties lang hebben overgenomen. Daarnaast zorgt het voor:

  • Verhoogde zichtbaarheid: Producten die in Shopping verschijnen, worden getoond op prominente posities in de zoekresultaten, vaak boven de organische blauwe linkjes. Dit vergroot de kans dat potentiële klanten je producten zien, zelfs als ze niet direct naar je website zoeken.
  • Gerichter verkeer: Gebruikers die op Shopping-vermeldingen klikken, zijn al geïnteresseerd in het kopen van producten in jouw categorie. Dit leidt tot gerichter verkeer naar je website, wat resulteert in een hogere conversieratio en meer omzet. Click-through rates (CTR’s) voor Shopping-vermeldingen zijn doorgaans hoger dan voor organische blauwe linkjes, wat duidt op een grotere betrokkenheid van gebruikers.

Stel het assortiment beschikbaar wat voor betaald adverteren te duur is

Met de opkomst van Organic Shopping kun je het gehele assortiment beschikbaar stellen. Voor betaald adverteren worden er vaak nog producten uitgesloten in de shopping feed die te duur zijn om mee te adverteren of die niet interessant genoeg zijn vanwege de concurrentie of marge. Het is mogelijk om producten enkel uit te sluiten voor Shopping Ads zonder dat ze verwijderd hoeven te worden uit de feed. Zo hoef je geen aparte feeds te gebruiken. 

Koppel je winkelvoorraad aan je shopping feed

Door je winkelvoorraad te koppelen aan je shopping feed kun je ook in de organische shopping resultaten getoond worden met producten die in de buurt van de consument op voorraad zijn. Hierdoor kun je jouw winkelbezoek en winkelverkoop verhogen. Je leest hier meer over in dit blogbericht. 


Categoriepagina’s worden minder zichtbaar

De organische shopping resultaten nemen veel ruimte in beslag. Waar je eerst alleen maar categoriepagina’s zag (standard_blue_links) zie je nu bijna alleen nog maar product resultaten. Hierdoor worden de categoriepagina’s naar beneden geschoven wat invloed kan hebben op het aantal klikken hierop en de CTR.


Wat als ik niet zichtbaar ben?

Het is mogelijk dat je na alle hierboven genoemde optimalisaties en implementaties alsnog niet vertoond wordt in de organische shopping resultaten. Hieronder lees je wat je kunt doen en wat mogelijke oorzaken kunnen zijn. 

Controleer Google Merchant Center op afgekeurde producten

Het is altijd goed om regelmatig in Google Merchant Center te kijken of er producten om een of andere reden afgekeurd worden. Ook al werd een product eerst goedgekeurd, dan bestaat er altijd nog de mogelijkheid dat het later afgekeurd wordt. 

Controleer op fouten in Google Search Console

Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken of er geen fouten worden gedetecteerd in je productfragmenten of verkopersvermeldingen binnen Google Search Console. 


Worden er überhaupt organische shopping resultaten getoond?

Daarnaast is het goed om te controleren of je überhaupt organische product resultaten voorbij ziet komen op bepaalde zoekwoorden. Bij enkele zoekwoorden heb ik al zelf ervaren dat er wel betaalde shopping advertenties worden getoond, maar geen organische.

Hoe monitor ik de resultaten?

Je kunt de prestaties van de gratis productvermeldingen terug zien in Google Merchant Center, Google Search Console, Google Analytics of via een eigen gemaakt dashboard.

Google Merchant Center

In Google Merchant Center kun je onder de prestaties een overzicht terug vinden van hoe je gratis vermeldingen presteren en hoeveel klikken dit heeft opgeleverd. 


Google Search Console

In Google Search Console kun je dit onder andere terug zien in het prestatierapport door middel van een nieuwe filter, genaamd verkopersmeldingen.


Google Analytics

Ook in Google Analytics 4 kun je het daadwerkelijke aantal gebruikers, sessies en zelfs de omzet inzien die via Organic Shopping zijn binnengekomen met daarbij ook de inkomsten. Mits dit uiteraard goed is ingesteld. 

Data Intelligence Dashboard

Bij MvH Media houden we ervan om eigen data te verzamelen. We zijn dan ook Data-driven. Wij geloven niet in het blindelings vertrouwen op SEO-tools of wat Google ons vertelt. Wij geloven in het verzamelen van onze eigen data om echte inzichten te verkrijgen en op basis daarvan actie te ondernemen. Zo hebben we ook een dashboard gebouwd waarin we de klikken vanuit Google Organic Shopping kunnen monitoren met daarbij ook de zoekopdrachten en bijbehorende pagina’s.




Wat kunnen we nog verwachten?

Google als Marketplace

Zoals eerder vermeld loopt Google Amerika voor t.o.v. Google in andere landen. De Google zoekresultaten in Amerika zien er nu ook alweer heel anders uit. In Amerika is de zoekmachine een verkopersplatform geworden waarbij je ook kan filteren. Zie hieronder een voorbeeld. 

bron: https://speakerdeck.com/aleyda/ecommerce-seo-the-keys-for-success-in-2024-number-seomeetup

Daarnaast worden hier de organische shopping resultaten zelfs boven de categoriepagina’s vertoond.


Gepersonaliseerde shopping ervaringen

Daarnaast heeft Google aangekondigd dat er meer persoonlijke shopping ervaringen beschikbaar worden gesteld. Dit is alleen nog beschikbaar in de Verenigde Staten, maar komt wellicht dus ook naar Europa. 

  • Beoordeel stijlen om meer te ontdekken wat je leuk vindt

Op basis van je input krijg je meer gepersonaliseerde shopping resultaten te zien. Zo krijg je een sectie te zien met het label ‘stijlaanbevelingen’ wanneer je naar bepaalde kleding-, schoenen- of accessoires zoekt.

bron: https://blog.google/products/shopping/google-personalized-shopping-tips/

  • e favoriete merken

Ook kun je aangeven welke merken je leuk vindt en hiervan vervolgens gepersonaliseerde shopping advertenties te zien krijgen. 

  • Shop met AI

Google heeft ook AI-beeldgeneratie voor winkelen ontwikkeld. Hiermee kun je winkelen voor een bepaalde kledingstijl die je in gedacht hebt, maar wat je niet zo snel gevonden krijgt in Google. 

  • Virtueel passen 

Enkele organische shopping resultaten hebben nu ook het label try-on. Hierbij is te zien hoe een bepaald kledingstuk valt in een bepaalde maat.

Search Generative Experience (SGE)

Google is in mei 2023 begonnen met het uitrollen van de nieuwe Google Search Generative Experience (SGE). Alleen mensen die zich in hebben geschreven op de wachtlijst hebben hier toegang tot en kunnen feedback geven. Met de komst van AI heeft Google SGE als experiment opgezet om AI-mogelijkheden te integreren in de zoekmachine. Hieronder een voorbeeld hoe dat eruit ziet.

Conclusie

Organic Shopping is sinds maart 2024 prominent aanwezig in de Nederlandse zoekresultaten van Google. Dit biedt een enorme kans voor webwinkels om hun producten gratis te tonen aan potentiële klanten en zo ook hun omzet te verhogen. Door de tips uit dit artikel op te volgen, kun je je kansen op succes vergroten.Het is belangrijk om de ontwikkelingen in Organic Shopping nauwlettend te volgen en je strategie aan te passen waar nodig. Zo kun je ervoor zorgen dat je optimaal profiteert van deze kansen.

Meer weten over Organic Shopping, ons Data Intelligence Dashboard of heb je een ander SEO-vraagstuk? Neem dan gerust contact met ons op.

Kennisbank

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?