Google: van zoekmachine naar antwoordmachine

Het is herkenbaar voor vrijwel iedereen. Ben je naar iets op zoek, dan pak je je smartphone (of tablet, laptop of vaste pc) en gebruik je Google om dit te vinden. En dat is ook waar Google voor staat, zou je zeggen. Echter staat Google voor het meest relevante zoekresultaat. Maar waarom zou Google niet direct een antwoord geven op je vraag? Een tijdje geleden hebben we al eens een blogartikel gewijd aan Featured Snippets. Heb je een Featured Snippet, dan scoor je in feite bóven de nummer 1 organische resultaten. In feite scoor je op #0! In dit blogartikel laten we zien welke soorten Featured Snippets er zijn.

Waarom zou ik een Featured Snippet willen?

Een Featured Snippet geeft in feite direct antwoord op een zoekvraag. Veelal komen we vragen tegen als:

  • Waarom zou ik gelijk antwoord willen geven?
  • Zo klikt er toch niemand op mijn zoekresultaat?
  • Zo haal ik toch geen bezoekers naar mijn website?

Het tegendeel is echter waar. Featured Snippets geven in de meeste gevallen een boost aan de CTR (doorklikratio). De case-studies van Search Engine Land en Hubspot zijn hier een goed voorbeeld van.

Hieronder sommen we nog wat voordelen van Featured Snippets op:

  1. Je scoort boven het eerste organische resultaat
  2. Het neemt ruimte in beslag, waardoor het enorm opvalt
  3. In sommige gevallen komt de URL van de Featured Snippet ook nog als ‘regulier’ organisch resultaat naar voren (dubbel scoren)

Hoe krijg ik een Featured Snippet?

Een Featued Snippet krijg je niet zomaar. Toch kunnen we je enkele tips geven om je op weg te helpen om je eigen Featured Snippet te verkrijgen:

  1. In veel gevallen moet de zoekvraag in een speciale tag terugkomen in de broncode van de website (denk aan heading-tags)
  2. De content (of in dit geval antwoord) moet terugkomen in een speciale tag in de broncode van de website (denk aan p-tags)
  3. Het antwoord zou tussen de 54-58 woorden moeten liggen
  4. Verplaatst jezelf in de zoeker. Wat zou jij intypen om je antwoord te krijgen?
  5. Google houdt van logische en relevante antwoorden. Speel hierop in.

Voorbeelden van Featured Snippets in Nederland

Hoewel nog niet alle Rich Snippets zichtbaar zijn in de Nederlandse versie van Google (de zoekmachine test veelal eerst in de grotere landen), hebben we een aantal voorbeelden van Featured Snippets onder elkaar gezet.

De meeste voorkomende en herkenbare Featured Snippet is uiteraard de Google Knowledge Graph, welke aan de zijkant van de organische resultaten verschijnen. Typen we de zoekvraag rabobank in, dan verschijnt de volgende snippet:

 

Zoals te zien is, geeft dit paneel wat extra informatie. Onder andere dat de CEO van Rabobank Wiebe Draijer heet. Hadden we niet geweten wie Wiebe Draijer was en waren we toch nieuwsgierig wie de CEO van Rabobank was, hadden we waarschijnlijk het volgende ingetypt: wie is de ceo van de rabobank. Boven het eerste organische resultaat zal verschijnen:

 

Snel antwoord nodig om erachter te komen wat een backlink is? ‘wat is een backlink’:

 

Op relevante zoekvragen die hieronder zijn opgesomd, weet de zoekmachine (of antwoordmachine) direct een antwoord te geven.

Korte of lange broek aan morgen? ‘Wat voor weer wordt het morgen’:

Het voetbalseizoen is nog niet begonnen, maar op de opdracht stand eredivisie weet Google dit te vermelden (mét optie tot uitklappen):

 

Relevant, maar tevens de grootste Featured Snippet die we tegen zijn gekomen is olympische spelen 2016. Deze neemt de volledige ruimte boven de vouw in beslag, heeft een optie tot navigeren én een uitklapmenu:

 

Wil je naar Londen vliegen vanuit Amsterdam, maar weet je niet precies wat de vertrektijden zijn? Op de vraag vliegtijden schiphol amsterdam londen weet Google direct antwoord te geven:

 

Google als ultieme antwoordmachine

Hoewel Google je beste vriend is voor het vinden van informatie, zal de zoekmachine gaan transformeren naar een antwoordmachine. Zoals eerder aangegeven, test Google in veel gevallen in een aantal grote zoekmachines (Google.com, Google.co.uk, etc.) alvorens het uitgerold wordt naar meerdere landen. Omdat Google steeds meer een antwoordmachine wordt, verwachten we dat Featured Snippets, zoals stappenplannen, recepten etc. ook ooit in Nederland uitgerold gaan worden.

Hulp nodig met het  invullen van Featured Snippets? Neem gerust contact op met onze specialisten.

Bronnen: Q&A afbeelding – © OpenSource.com on flickr

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine optimalisatie
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine optimalisatie

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?