Koppel Search Console aan Google Ads voor nieuwe inzichten

Leestijd: 3 minuten

In Google Ads heb je de mogelijkheid om verschillende tools van Google te koppelen aan je account. Een veel voorkomend voorbeeld is de koppeling met Google Analytics, waarbij er meer inzichten worden verkregen van acties op je website dat plaatsvinden nadat gebruikers op je advertentie hebben geklikt. Zo verschaft Search Console ook waardevolle informatie dat jij in kan gaan zetten voor jouw onlinecampagnes.

Wat is Search Console?

Google biedt bedrijfseigenaren, SEO-specialisten, marketeers, sitebeheerders en web ontwikkelaars een gratis service aan waarmee je de zoekresultaten in Google van je website kan bijhouden en onderhouden. Daarnaast krijg je ook inzicht in hoe Google je website ziet, zodat je eventuele problemen van je aanwezigheid in de zoekresultaten kan oplossen om de prestaties van je website te optimaliseren.

SEA-campagnes uitbreiden

Aan de hand van de koppeling kom je erachter hoe betaalde tekstadvertenties en organische zoekresultaten samenwerken, waardoor je nieuwe uitbreidingsmogelijkheden voor jouw SEA-campagnes kan vinden. Zo kan je overzichtelijk en snel inzicht krijgen op welke zoekopdrachten je momenteel organisch zichtbaar bent en ook goed presteert, maar nog niet met een advertentie. Vervolgens is het enkel de taak om een kritische blik over de nieuwe zoektermen te werpen en de nieuwe kansen aan je SEA-campagne toe te voegen.

Verbeter de kwaliteitsscore van je advertentie

Naast het uitbreiden van je SEA-campagnes is de koppeling tussen Search Console en Google Ads ook goed om onder andere de kwaliteitsscore van je advertenties te verbeteren. De kwaliteitsscore kent namelijk 3 belangrijke indicatoren om de score binnen Google Ads uit te drukken: Relevantie, Click Through Rate en ervaring op de landingspagina. Zoals hierboven al besproken draagt laatstgenoemde factor bij aan het tot stand komen van de kwaliteitsscore. Maar hoe verbeter je de ervaring op de landingspagina? Dit kan je mede doen door aparte pagina’s op je website aan te maken voor bepaalde zoekwoorden, zodat de zoekopdrachten beter aansluiten bij de specifieke landingspagina. Ben je benieuwd hoe SEA en SEO elkaar nog meer kunnen versterken? Lees dan deze blog.

Hoe koppel je Search Console aan Google Ads?

Een koppeling maken tussen Search Console en Google Ads is vrij eenvoudig en binnen enkele minuten gebeurd. Zorg er van tevoren wel voor dat je voor beide tools van Google voldoende rechten hebt. Zo heb je voor Search Console beheerdersrechten nodig om de uitnodiging vanuit Google Ads te kunnen accepteren.

Stap 1: Log in op je Google Ads account.
Stap 2: Ga naar Tools en instellingen door op het gereedschapspictogram te klikken.

Stap 3: Klik op Gekoppelde accounts onder de categorie Instellen.

Stap 4: Klik bij Search Console op Details.

Stap 5: Klik voor Doorgaan.

Stap 6 & 7: Geef de desbetreffende website-URL in. Nu kan je Search Console koppelen met Google Ads door op Link site te klikken.

Stap 8: Accepteer in Search Console de uitnodiging, waarna de organische zoekvermeldingen vanaf nu kunnen worden verzameld en weergegeven in Google Ads.
Het betaald en organisch rapport in Google Ads
Binnen Google Ads heb je de mogelijkheid om via het Betaald en organisch rapport de organische zoekresultaten direct naast de prestatiestatistieken voor tekstadvertenties te bekijken. Houd hierbij wel rekening dat in het rapport voor Betaald en organisch alleen de prestaties van de zoekcampagne(s) worden bijgehouden. Aan de hand van het rapport heb je vervolgens de mogelijkheid om nieuwe relevante zoektermen te ontdekken, welke toegevoegd kunnen worden aan het Google Ads account. Daarnaast kunnen de inzichten gebruikt worden om de aanwezigheid van waardevolle zoekopdrachten te optimaliseren.

Stap 1: Log in op je Google Ads account.
Stap 2: Ga naar Rapporten door op het statistieken pictogram te klikken.

Stap 3: Klik op Vooraf gedefinieerde rapporten (dimensies).

Stap 4: Klik op Basis.

Stap 5: Selecteer het rapport Betaald en organisch om bij het juiste rapport in Google Ads te komen.
Stap 6: Genereer en deel je eerste nieuwe inzichten!

Op de korte én lange termijn succesvol zijn met SEA en SEO.

SEA (Search Engine Advertising) en SEO (Search Engine Optimization) zijn verschillende onderdelen binnen online marketing. Waarbij SEA bekend staat als een betaald kanaal dat vrijwel direct ingezet kan worden en een snel resultaat biedt. SEO daarentegen staat bekend als een gratis kanaal waarbij het effect pas op langere termijn zichtbaar wordt. Om zowel op de korte- als op de lange termijn succesvol te zijn, haal je veel meer resultaat wanneer je deze kanalen met goed op elkaar afstemt.   

Bij MvH Media werken onze SEA en SEA collega’s nauw met elkaar samen om online de beste resultaten te behalen. Hierbij spelen nieuwe inzichten en onderlinge communicatie een erg belangrijk rol.

Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen of kunnen we je ergens anders meehelpen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?