Google shopping uitbesteden

Google Shopping is de laatste jaren uitgegroeid tot dé plek om product te tonen en verkopen genereren. Ben jij een online retailer en maak je nog geen gebruik van Shopping? Of heb je hulp nodig met het beheren van je bestaand campagnes? Bij MvH Media hebben wij alle kennis in huis om jouw campagnes in te richten met een zo hoog mogelijk rendement! Daag jij onze specialisten uit?

Wat is Google Shopping?

Het Google Shopping platform wordt gebruikt om specifieke producten te zoeken. Het is te vergelijken met een marktplaats waar vele verschillende webshops hun producten aanbieden. Binnen het platform is het mogelijk om betaald te adverteren en heb je de mogelijkheid organisch (gratis) getoond te worden. Tegenwoordig zien we vrijwel altijd advertenties van Shopping bovenaan de resultatenpagina op zoektermen van producten. Een gebruiker kan eenvoudig door de product bladeren en indien deze geïnteresseerd is doorklikken naar het gewenste product of naar de organische resultaten.

Shopping van Google is erg gericht op visuele vertoningen. Zodra de resultaten worden weergegeven krijgt de gebruiker een productafbeelding, titel en prijs te zien. Daarnaast worden belangrijke productkenmerken weergeven. Dit is afhankelijk van de informatie die je aan Google geeft. Deze informatie geef je aan in de zogenoemde product feed. Een gebruiker krijgt hierdoor snel een duidelijk beeld van de verschillende producten en is het ook nog eens erg gemakkelijk om producten van verschillende aanbieders te vergelijken. Dit maakt het erg belangrijk om een goede opzet te maken van je product feed.

Wat is een product feed?

Met behulp van de product feed geef je informatie over je productaanbod aan Shopping. Dit doe je door middel van een bestand dat je uploadt in het platform Merchant Center. Shopping en Merchant Center communiceren met elkaar om zo op de juiste manier je product te vertonen. Het is noodzakelijk dat dit bestand op de juiste manier is opgebouwd en alle benodigde informatie bevat om getoond te kunnen worden.
Na het invoeren van een zoekopdracht scant Google alle product feeds die zijn aangeleverd door jou en je concurrenten. Vervolgens wordt beoordeeld of jouw producten goed aansluiten bij de zoekopdracht. Daarnaast wordt er gekeken naar de biedingen en naar de landingspagina waar de gebruiker terecht gaat komen. Al deze factoren samen bepalen of jouw advertentie wel of niet vertoond wordt. Wij geven je graag al het benodigde advies om jouw Shopping feed volledig en juist aan te leveren.

Google Shopping is erg visueel ingesteld. In de resultaten krijgt de gebruiker direct de productafbeelding, titel en prijs te zien. De gebruiker krijgt heel snel een duidelijk beeld van het product dat wordt aangeboden. Dit maakt het voor de gebruiker ook erg gemakkelijk om producten te vergelijken. Een goede opzet met alle belangrijke informatie over het product is cruciaal om getoond te worden en te converteren.

Voordelen van Google Shopping

De afgelopen jaren nemen shopping advertenties een steeds prominentere positie in op Google zoekresultaten. Door de opkomst van Marketplaces als Amazon en Blo.com wordt dit alleen maar meer. Ze worden vaak nog boven de reguliere tekstuele advertenties getoond of ernaast. Als adverteerder heb je met shopping een grotere kans op relevante klikken en verkoop, omdat bezoekers door de afbeelding een veel beter beeld hebben van het product. Dit zien we ook terug in de cijfers waaruit blijkt dat Shopping gemiddeld 25% meer conversie oplevert dan tekstuele advertenties.

Via Google Ads zijn verschillende mogelijkheden om je product online te verkopen. Zo zijn er meerdere Shopping campagnes mogelijk en kunnen binnen deze campagnes specificaties worden ingesteld als lokalisering en biedstrategieën. Om een zo hoog mogelijk rendement te creëren is het van belang om een passende strategie op te stellen, de juiste doelgroep te targeten, op de juiste momenten zichtbaar te zijn en die juiste advertentie te laten zien. Onze Shopping specialisten hebben veel ervaring met targeting van doelgroepen in verschillende branches. Zij helpen je graag met het vaststellen en vinden van jouw relevante doelgroep en met het behalen van de gewenste resultaten.

Bepaal je eigen budget in Shopping!

Het Google Shopping platform is onderdeel van Google Ads. Door middel van algoritmes bepaalt het advertentieplatform welke advertenties wel, niet, waar en wanneer getoond worden. Dit wordt gedaan in combinatie met een veiling. Met het maken van je advertenties is het dus belangrijk je aan de ‘spelregels’ van het platform te houden.

De campagnes worden gemaakt aan de hand van relevante zoektermen. Aan deze campagnes worden de daadwerkelijk advertenties gekoppeld. Het vertonen van deze advertenties is gratis. Je betaalt pas voor de advertenties op het moment dat er door een gebruiker daadwerkelijk op heeft geklikt. De veiling is dus gebaseerd op het bedrag dat jij bereid bent te betalen voor 1 klik. Daarnaast kan je zelf bepalen hoeveel Google Ads per dag mag besteden aan advertenties. Dit zorgt ervoor dat je zelf volledige controle hebt over je Ads budgetten

Google Shopping uitbesteden aan MvH Media

Wil jij ontdekken wat Google Shopping voor jou kan betekenen of ben je benieuwd hoe jij je campagnes beter kan optimaliseren? Gun jezelf wat tijd en bespaar een hoop research. Bij MvH Media weten we exact hoe wij de campagnes moeten koppelen, aanmaken of optimaliseren. Hoe wij dit lees je hieronder:

Zoekwoordenonderzoek

De belangrijkste analyse voor al je marketingactiviteit is het bepalen van je doelgroep en welke zoektermen zij gebruiken. Door middelen van een zoekwoordenonderzoek brengen wij alle kansen in kaart

Product feed opmaken

Hoe uitgebreider jouw product feed is, hoe groter de kans op vertoningen en klikken. Wij zorgen voor de juiste inrichting van de shopping feed en zorgen dat alle systemen juist zijn gekoppeld.

Campagnes inrichten

Samen gaan we in gesprek om te bepalen hoe jij de campagnes in wil richten. Wat is je doelgroep en in welke regio zijn zij te bereiken? Wat is je Ads budget? En hoe vaak en wanneer wil je getoond worden? Door de juiste vragen te stellen kunnen we samen de best presterende campagne opzetten.

Optimaliseren

Zodra de campagnes draaien is optimalisatie belangrijk. Presteren de advertenties naar verwachting en waar is nog bijsturing nodig? Wij houden deze nauw in de gaten om stap voor stap de prestaties te verbeteren.

Evalueren

Aan de hand van rapportages en evaluaties gaan we samen in gesprek en stellen we doelen waar nodig bij. Hierna begint de optimalisatiefase weer opnieuw.

Ben je benieuwd wat Google Shopping voor jou kan betekenen en hoe wij jou daarbij kunnen helpen? Neem vrijblijvend contact met ons op en gaan samen kijken naar de verschillende mogelijkheden. Zo creëren we voor jou het beste online resultaat!