Google Shopping specialist

Ben je een online retailer en heb je hulp nodig met het inzetten en optimaliseren van je Google Shopping campagnes? Onze Google Shopping specialisten weten als geen ander hoe ze Shopping in kunnen zetten om jouw potentiële klanten te bereiken. Wil je aan de slag met deze campagnes, maar weet je niet hoe je moet beginnen? Neem contact met ons op en wij kijken graag met je mee!

Wat is Google Shopping precies?

Google Shopping is een platform binnen Google waar online producten worden gezocht. Je kan het vergelijken met een soort marktplaats waar verschillende webshops hun producten verkopen. Binnen Shopping worden betaalde advertenties en organische producten getoond. Bij zoektermen voor specifieke producten of productgroepen krijg je vandaag de dag vrijwel altijd Shopping advertenties te zien bovenaan de pagina. De gebruiker kan door deze producten bladeren en doorklikken naar de relevante producten. Dit is waar de Google Shopping specialist om de hoek komt kijken. Om getoond te worden in de advertenties moet niet alleen je campagne, maar ook je product feed goed ingeregeld zijn. Onze specialisten zijn in staat jou te helpen met het opzetten van zowel deze campagnes als de feed.

Door Google Shopping strategisch in te zetten, kun je jouw producten opvallend presenteren aan een breed publiek van potentiële klanten. Het is een effectieve manier om jouw webshop te promoten en meer verkeer en conversies te genereren. Bovendien biedt Google Shopping ook inzichten en statistieken waarmee je de prestaties van jouw producten kunt meten en optimaliseren.

Hoe werkt een productfeed?

De productdatabase is de basis voor campagnes in Google Shopping en je productfeed. Een product feed is een bestand waarin je de producten die je online verkoopt verwerkt inclusief de kenmerken van deze producten. Dit bestand upload je in een platform genaamd Merchant Center. Het op de juiste manier structureren van dit bestand is noodzakelijk om een Google Shopping campagne te kunnen draaien. Met behulp van deze feed begrijpt Google namelijk welke producten je aanbiedt en bij welke zoekterm deze getoond moeten worden.

Google Shopping is erg visueel ingesteld. In de resultaten krijgt de gebruiker direct de productafbeelding, titel en prijs te zien. De gebruiker krijgt heel snel een duidelijk beeld van het product dat wordt aangeboden. Dit maakt het voor de gebruiker ook erg gemakkelijk om producten te vergelijken. Een goede opzet met alle belangrijke informatie over het product is cruciaal om getoond te worden en te converteren.

Waarom Google Shopping?

Wist je dat Google Shopping advertenties zo’n 25% meer conversies opleveren dan advertenties. Daarnaast zijn Shopping advertenties ook nog eens veel voordeliger. Dit maakt het voor online retailers dan ook een onmisbaar platform om advertenties op te tonen. Daarnaast toont door de opkomst van Marketplaces als Amazon en Bol.com Google steeds vaker en steeds meer Shopping producten in de zoekresultaten. Dit aantal gaat alleen maar toenemen en in de toekomst wordt het dan ook steeds belangrijker. Verder heeft het inregelen van de feed een voordeel dat je hiermee direct ook de mogelijkheid hebt om in de organische (gratis) shopping resultaten getoond te worden.

Via Google Ads zijn verschillende mogelijkheden om je product online te verkopen. Zo zijn er meerdere Shopping campagnes mogelijk en kunnen binnen deze campagnes specificaties worden ingesteld als lokalisering en biedstrategieën. Om een zo hoog mogelijk rendement te creëren is het van belang om een passende strategie op te stellen, de juiste doelgroep te targeten, op de juiste momenten zichtbaar te zijn en die juiste advertentie te laten zien. Onze Shopping specialisten hebben veel ervaring met targeting van doelgroepen in verschillende branches. Zij helpen je graag met het vaststellen en vinden van jouw relevante doelgroep en met het behalen van de gewenste resultaten.

Wat kan een specialist in Google Shopping betekenen?

Voor iedere eigenaar van een website of webshop is het belangrijk om bovenaan de zoekresultaten getoond te worden. Dit is echter geen eenvoudige taak en daarom heb je hier een goed doordachte SEA-strategie voor nodig. Onze ervaren specialisten ondersteunen je graag met het opstellen en uitrollen van een effectieve e-commerce strategie.

Nadat de strategie is bepaald gaan we aan de slag met het opzetten van de Google Shopping campagnes. Met alle kennis op zak op het gebied van Google Ads kan de meest efficiënte campagne worden opgezet.

Voordat de campagnes live kunnen, dienen er nog technische koppelingen gemaakt te worden. Je Ads account moet bijvoorbeeld worden gekoppeld aan je Merchant Center. Deze ietwat ingewikkelde handelingen nemen onze specialisten graag uit handen.

Zodra de campagnes zijn opgezet en live staan is het nodig om deze continu te optimaliseren en bij te sturen, om een zo optimaal resultaat te halen. Onze Shopping specialisten weten exact wat ze moeten controleren en waar nodig bij moeten sturen. Zo werken we samen aan een steeds betere campagne.

Channable Gold Partners 2023

Channable is een management tool voor je feed. Dit betekent dat je met Channable de product feed volledig kan automatiseren en gemakkelijk aan kan vullen en optimaliseren. Wanneer je op je website een handje vol producten aanbiedt en op verschillende online marktplaatsen zichtbaar wilt zijn, is deze tool een fijn hulpmiddel om het zo efficiënt en overzichtelijk mogelijk in te richten. Bij MvH Media zijn we fan van deze tool en zijn daarom een partnership aangegaan.

Gaan we samen de uitdaging aan?

Wil je samen met ons de uitdaging aan gaan om je online zichtbaarheid te verbeteren, meer verkopen te genereren en meer omzet te behalen? Onze Google Shopping specialisten zetten zich graag in om jouw bedrijfsdoelen te behalen. Neem vrijblijvend contact met ons op en ontdek de mogelijkheden!

Kennisbank