Genereer meer zichtbaarheid in Google doormiddel van Hotel Ads

Leestijd: 4 minuten

In de huidige digitale wereld vormen advertentiecampagnes een cruciaal onderdeel van de marketingstrategie van hotels. Een van de meest effectieve manieren om potentiële klanten te bereiken, is via Google Ads-campagnes. Google Ads biedt verschillende tools en opties waarmee hotelmarketeers hun doelgroep kunnen targeten, hun unieke aanbiedingen kunnen laten zien en uiteindelijk meer boekingen kunnen genereren. Naast de resultaten in zoekcampagnes, kunnen hotelcampagnes aanzienlijk bijdragen aan het verhogen van de zichtbaarheid en omzet van hotels. In deze blog gaan we in op de verschillende mogelijkheden die Hotel Ads kunnen bieden en hoe deze het beste ingezet kunnen worden om de optimale prestaties te halen.

Maar wat zijn Hotel ads eigenlijk? Met Hotel ads kunnen hoteliers bieden op hoteladvertenties die worden weergegeven wanneer een reiziger op Google Zoeken of Maps zoekt naar hotels. Deze advertenties verschijnen in een hotelboekingsmodule die foto’s van het hotel, voorzieningen, prijzen en een link om het hotel te boeken toont.

Er zijn drie verschillende manieren waarop hotels zichtbaar zijn via Hotel ads: algemene zoekopdrachten, specifieke zoekopdrachten en de omgeving van Google Maps.

1. Algemene zoekopdrachten: Bij algemene zoekopdrachten worden verschillende hotels in de zoekresultaten weergegeven in de zoekomgeving binnen Google. Wanneer geen locatie wordt ingevoerd, past Google de advertentie ook aan op basis van de huidige locatie van de gebruiker.

 

2. Specifieke zoekopdrachten: Wanneer een gebruiker al verder in het aankoopproces zit en een specifiek hotel op het oog heeft, wordt een specifieke advertentie weergegeven waarbij aan de linkerkant van het zoekvenster een zoekadvertentie van het hotel wordt getoond, inclusief prijsvergelijkingen en afbeeldingen, terwijl rechts aanvullende informatie over beschikbare kamers en prijzen wordt weergegeven. Hierdoor wordt de concurrentie voor het hotel verder teruggedrongen.

3. Google Maps-omgeving: Wanneer er op een advertentie wordt geklikt, wordt de gebruiker doorgeleid naar de Google Travel-omgeving. Dit is de plaats waar Google alle gegevens met betrekking tot reizen verzamelt en verwerkt binnen een handige omgeving. Wanneer een hotelcampagne wordt opgezet in Google Ads, wordt het hotel ook hier zichtbaar.

Google Hotel Ads is niet alleen voor hotels, maar biedt verschillende accommodatietypen aan om het mensen gemakkelijker te maken de juiste locatie te vinden. Er zijn drie verschillende categorieën waar accommodaties in vallen: hotels, vakantieverhuur of buitenverblijven. Hierdoor kun je adverteren met alle accommodaties die relevant zijn voor het maken van een reis, zoals vakantiewoningen, vakantieparken, motels, hostels en bed and breakfasts.

Als je als adverteerder twijfelt over het type accommodatie waar je onder valt, beantwoord dan de volgende vragen om te bepalen in welke categorie je valt:

  • Heb je een receptie of on-site management?
  • Accepteer je gasten die ’s nachts aankomen?
  • Heb je de mogelijkheid om gasten zonder reserveringen te ontvangen?

Als je deze vragen allemaal met ‘ja’ beantwoordt, ben je waarschijnlijk een hotel. Als je een of meer vragen met ‘nee’ beantwoordt, ben je waarschijnlijk een vakantiewoning of buitenverblijf.

Maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen van het inzetten van Google Hotel Ads?

  • Trek reizigers aan die actief op zoek zijn naar een hotel in een bepaald gebied. Advertenties bevatten de naam van je bedrijf, hotelnaam, prijs en tekstuele highlights om de unieke voordelen van boeken via de site te benadrukken.
  • Pas de prijzen van een hotel aan op basis van de beschikbaarheid van een hotel en de reisroutes van reizigers.
  • Stuur klanten direct naar je website om te boeken. Omdat het verkeer naar je website gaat, kun je het verkeer zelf analyseren en doelgroepen aanmaken op basis van deze data.
  • Betaal alleen voor een advertentie wanneer iemand een hotel boekt, of stem je biedingen af op factoren zoals apparaattype, het land van de reiziger of verblijfsduur.
  • Ben zichtbaar wanneer het hotel beschikbaar is. Door middel van een koppeling met de feed worden advertenties alleen vertoond wanneer de accommodatie ook daadwerkelijk vrij is.
  • Free booking links. Zelfs wanneer je niet adverteert, kun je door middel van organische plaatsingen al zichtbaar zijn met je hotel.
  • Adverteer verder in de customer journey omdat de Hotel Ads vaak vertoond worden bij zoekopdrachten die al verder zijn in hun aankoopproces.

De verschillende type Biedstrategieën voor Hotel Ads
Net als bij de bekendere kanalen zoals Google Display en Search zijn er verschillende biedstrategieën die gehanteerd kunnen worden. Met hotelcampagnes kun je bieden wanneer iemand een boeking voltooit of wanneer ze op je advertentie klikken:

  • Commissie (per conversie): je betaalt alleen wanneer een reiziger je hotel boekt, afhankelijk van het betalingsmodel dat je kiest.
  • Commissie (per verblijf): je betaalt alleen wanneer een reiziger een verblijf voltooit dat hij via hoteladvertenties heeft geboekt. Dit is alleen beschikbaar voor geselecteerde partners.
  • CPC-bod: u betaalt wanneer een reiziger op uw advertentie klikt. Voor CPC-biedstrategieën kunt u uw bod aanpassen op basis van factoren zoals apparaattype, locatie van de reiziger, verblijfsduur en andere factoren.
  • Verbeterde CPC (vCPC): automatiseert bodaanpassingen voor een maximum CPC-biedstrategie.

Hoe ga je aan de slag met het creëren van een hotelcampagne?
We raden aan om je campagnes altijd in Google Ads op te zetten door middel van een koppeling met het Hotel Center-account. Het Hotel Center-account is eigenlijk de variant voor hotels, zoals het Merchant Center voor Google Shopping is. Om deze koppeling te maken, heb je toegang nodig in expertmodus. Het voordeel van deze hoteladvertenties in Google Ads is dat je kunt profiteren van het gebruik van verhoogde campagnelimieten en dat je de mogelijkheid hebt om je campagnes specifieker op te delen in verschillende groeperingen. Daarnaast kun je hierdoor gemakkelijk je campagnes vergelijken met de lopende Search-campagnes op basis van advertentie-uitgaven en prestaties.

Voordat je je hotelcampagnes kunt indelen, is het van belang dat je een hotellijst met de benodigde informatie uploadt in Hotel Center. Dit kan door middel van een CSV- of XML-bestand dat onder andere de volgende kenmerken bevat: naam, adres, geocode-locaties, telefoonnummers, website-URL’s en meer. Een voorbeeld van een hotellijst op basis van een .xml-lijst.

Hoe meer en van hogere kwaliteit de informatie is die je over je accommodatie verschaft, des te beter de advertentie ranking in Google zal zijn.

Onderverdeling van je hotel campagnes
Nadat je Google Ads en het Hotel Center hebt gekoppeld, zet je een hotelcampagne en advertentiegroep op. Vanaf dat moment is het belangrijk om je advertentiegroep onder te verdelen in hotelgroepen. Deze hotelgroepen maak je aan om een onderscheid te maken tussen de verschillende accommodaties. Door het onderscheid te maken in hotelgroepen kun je biedingen instellen op basis van de verschillende kenmerken van je hotels en kun je er tevens voor zorgen dat je bepaalde hotels uitsluit van je hotelgroepen. Deze hotelgroepen zijn vergelijkbaar met de productgroepen binnen Merchant Center.

Automatische regels
Voor je campagnes is het handig om automatische regels in te stellen. Zo kun je de status van je advertenties, budgetten, biedingen en meer instellen. Bijvoorbeeld wanneer je een boost wil geven aan de zichtbaarheid op bepaalde zoekwoorden zodra je niet meer zichtbaar bent op pagina 1.

Doelgroepen in Hotel Ads
Net als bij Search en Google Display kun je verschillende doelgroepen beheren bij de inzet van Hoteladvertenties in Google Ads. Wanneer je een doelgroep opzet, kun je kiezen uit verschillende combinaties van de onderstaande doelgroepen. Daarnaast kun je biedingen instellen voor de verschillende doelgroepen en rapporten inzien over hun prestaties.

Maak gebruik van een of meerdere van de volgende doelgroepen voor optimale prestaties:

  • In-app gebruikers
  • Websitebezoekers
  • Vergelijkbare doelgroepen
  • Aangepaste segmenten
  • Klantlijsten

Hotel Callouts – Extensies
Ook binnen Hoteladvertenties is er een vorm van extensies mogelijk, deze worden hotel callouts genoemd. Hiermee kun je extra informatie aan je advertenties toevoegen, zoals USP’s van de kamers en andere relevante informatie voor reizigers. Ook hier geldt de regel: advertentiegroepen krijgen voorrang op campagne-extensies, zodat je altijd de meest relevante content kunt tonen.

Room bundles
Binnen Hotel ads kun je er voor kiezen om niet alleen je goedkoopste hotel kamers te laten zien doormiddel van het gebruik van room bundles. Dit is een mogelijkheid om extra deals te verkopen zoals ontbijt of andere services. Daarnaast vergroot je je advertentie en druk je ook hier de concurrentie naar beneden.

Conclusie
Al met al bieden Google Hotel Ad-campagnes veel mogelijkheden voor verhuurders van appartementen, campings en hotels om beter zichtbaar te zijn in Google Search. Naast de normale search campagnes zijn Hotel Ads een goede uitbreiding voor meer zichtbaarheid en een focus op aankopen verder in de funnel. Dit komt omdat de zoekintentie vaak al verder in de funnel zit en potentiële boekers meer informatie krijgen in de Search omgeving. Ondertussen neem je in combinatie met je Search-resultaten een groot deel van het venster in beslag, waardoor concurrenten minder zichtbaar zijn.

Wil je meer weten over alle ontwikkelingen, updates en mogelijkheden binnen Hotel Ads, heb je een ander online marketing vraagstuk of wil je jouw SEA-vraagstuk uitbesteden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Meer updates?

We houden je graag op de hoogte.

  • Alle nieuwste ontwikkelingen over zoekmachine adverteren
  • Exclusieve uitnodigingen over kennisevents
  • Laatste ontwikkelingen binnen online marketing en meer
  • Maximaal één keer per maand

Meer blogs over

zoekmachine adverteren

50%

Je bent er bijna

Waar mogen we hem naar toe sturen?